دلایل افزایش حملات خودی

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۵ عقرب ۱۳۹۱

پروسه مصالحه با طالبان، نفوذ استخبارات خارجی و مخالفان مسلح دولت به درون نیروهای امنیتی و عدم توجه خارجی‌ها به فرهنگ و سنت‌های مردم افغانستان، از دلایل اصلی افزایش حملات خودی می‌باشند.
تحلیلگران نظامی و نماینده‌گان مجلس با بیان این مطلب، همچنان می‌گویند که گفت‌وگوهای یک‌جانبه صلح، انگیزه نیروهای امنیتی افغان را از بین برده است.
در جریان سال گذشته ده‌ها سرباز داخلی و خارجی در حملات «خودی یا داخلی» توسط سربازان افغان کشته شده‌اند.
اخیراً در ولایت هلمند چهار سرباز پولیس توسط همکاران‌شان به قتل رسیدند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی می‌گوید، اکثر کسانی‌که جذب پولیس ملی و پولیس محلی می‌شوند، یا بیکاران هستند و یا هم اشخاص وابسته به طالبان می‌باشند که از سوی سازمان‌های استخباراتی کشورهای همسایه جهت ضربه زدن به نیروهای خارجی و افغان گماشته می‌شوند.
به گفته این آگاه نظامی، عدم توجه و دقت در استخدام نیروهای امنیتی به ویژه پولیس محلی، باعث افزایش حملات «سبز بر آبی» شده است.
او همچنان افزود، مساله مهم دیگر عدم آموزش و تربیت لازم، نداشتن انگیزه در میان پولیس و ارتش و ضعف کار استخباراتی نیروهای امنیتی افغان در استخدام پولیس و ارتش است.
کوهستانی تاکید کرد، پولیس و ارتش ما دارای ضعف‌های ساختاری و تشکیلاتی هستند و تا زمانی‌که این ضعف‌ها مرفوع نشود، این‌گونه حملات نه تنها کاهش نخواهد یافت، بل ما شاهد افزایش این نوع حملات تا سال ۲۰۱۳ که شرایط تنگتر می‌شود، خواهیم بود.
به باور این آگاه نظامی، شناسایی و جلوگیری از نفوذ شبکه‌های استخباراتی طالبان در درون ارگان‌های امنیتی می‌تواند این گونه حملات را کاهش دهد؛ اما متاسفانه تاکنون هیچ نوع کاری در این خصوص انجام نشده است.
در همین حال، داکتر سید علی کاظمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، از اولین لحظاتی که  پروسه جلب و جذب در پولیس ملی آغاز شد، چون برای این پروسه برنامه درست طرح نشده بود، حملات خودی شکل گرفت.
داکتر کاظمی تاکید کرد، در قدم نخست باید سنک تهداب پولیس ملی درست گذاشته می‌شد و اعتمادسازی به وجود می‌آمد، تا مردم به حکومت و پولیس اعتماد می‌کردند که متاسفانه چنین نشد.
این عضو مجلس نماینده‌گان افزود، زمانی‌که اعتماد وجود نداشته باشد، انگیزه و تعهد نیز وجود نخواهد داشت؛ بنابراین همه این مسایل باعث شد که حملات نیروهای خودی شکل بگیرد.
به گفته او، شرایط اقتصادی نیز دلیل دیگر افزایش این حملات است؛ اما اگر ما شرایطی را مساعد می‌کردیم که جوانان ما مطابق به سلیقه و فهم و دانش‌شان به کار گماشته می‌شدند، شاید امروز شاهد چنین حملاتی نمی‌بودیم.
وی اضافه کرد، جوانی که همه راه‌ها به روی‌شان بسته است، مجبور وارد پولیس و یا هم ارتش می‌شوند؛ آن‌ها هیچ گونه انگیزه و علاقه به این نهادها ندارند، بنابراین یکی از علل افزایش حملات خودی نبود انگیزه و مشکلات اقتصادی است.
عبدالهادی خالد معین پیشین وزارت داخله، عدم احترام نیروهای خارجی به فرهنگ‌های مردم افغانستان را یکی از علل افزایش حملات درون‌آستینی می‌داند.
او می‌گوید، نیروهای خارجی به فرهنگ و عنعنات مردم افغانستان احترام نمی‌گذارند، چنانچه چندی پیش ما شاهد قرآن سوزی در پایگاه بگرام بودیم، بنابراین احترام نکردن به فرهنگ مردم افغانستان نیز علت دیگر افزایش این حملات است.
او مساله مصالحه با طالبان را علت دیگر افزایش این حملات دانسته گفت، زمانیکه حکومت مساله مصالحه با طالبان را مطرح می‌کند، نیروهای پایینی فکر می‌کنند که طالبان برنده میدان هستند، پس باید پیش دستی کرده و با طالبان متحد شویم.
به گفته معین پیشین وزارت داخله، مراکز تعلیمی ما تحت کنترل نیروهای خارجی قرار دارد و هنوز افغانی نشده اند، پس تمام این مسایل باعث ایجاد نفرت و عکس‌العمل در مقابل نیروهای خارجی می‌گردد که باید برای رفع آن تدابیر درست و دقیق سنجیده شود.
خواستیم نظر وزارت داخله را نیز دراین مورد داشته باشیم، اما آنان حاضر به گفت‌وگو در این خصوص نگردیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.