وزیـر داخـله: مسوولان پولیس بر اساس ارتباطات تعیین شده اند و پاسخ ده نیستند!/«کسانی که از درون حکومت در حمله بر ریاست دهم امنیت نقش داشتند، افشا شوند»

گزارشگر:دوشنبه 6 ثور 1395 - ۰۵ ثور ۱۳۹۵

حادثۀ سه شنبۀ خونین کابل پای مسوولان نهادهای امنیتی را به مجلس سنا کشید.
سناتوران در کنار مطرح‌کردن پرسش‌هایی از چه‌گونگی حادثۀ سه شنبۀ خونین کابل، از وجود فساد و ناهنجاری های پولیس نیز پرسیدند. وزیر امور داخلۀ افغانستان با پذیرفتن این که فساد در این وزارت وجود دارد، می‌گوید که پولیس در شاهراه‌ها و حتا در خود کابل اخاذی می‌کند.
mandegar-3تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله، مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی و عبدالرحمان رحیمی فرمانده امنیه کابل در نشست دیروز (یک‌شنبه ۵ اردیبهشت) مجلس سنا حضور داشتند.
سناتوران از غفلت مسوولان امنیتی به ویژه غیبت رییس ریاست امنیت رجال برجسته و فرمانده کندک موظف در هنگام وقوع حادثه، ضعف و کم‌بود جدی معلومات استخباراتی و کشفی، خاموشی کمره امنیتی هنگام وقوع رویداد و دوباره روشن شدن آن پس از حادثه، بی‌توجهی در تامین امنیت سرای عقب مکان هدف قرار گرفته شده، به شدت انتقاد کرده و ریاست امنیت ملی و وزارت داخله را زیر سوال بردند.
یکی از سناتوران مدعی شد که یکی از سه مهاجمانی که از انفجار وارد ساختمان ریاست امنیت رجال برجسته شده بودند، جسدش یافت نشده و موفق به فرار شده است.
به گفتۀ آنان، کسانی از درون حکومت نیز برای انجام این حمله زمینه‌سازی کرده اند که باید افشا و مجازات شوند.
اما وزیر داخله ضمن پذیرفتن کوتاهی‌ها در مورد این حادثه، گفت: ضعف استخباراتی و کشفی در وزارت داخله نیز موجود بوده است.
تاج‌محمد جاهد افزود: «هیاتی برای بررسی این رویداد توظیف شده است و حال قبل از وقت است که در مورد آن ابراز نظر کنیم؛ اما وظیفۀ آمرحوزۀ اول امنیتی پولیس کابل نسبت بی‌توجهی در جلوگیری از وقوع این حادثه به تعلیق درآمده است».
مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی هنگام صحبت خود تقاضای سری بودن جلسه را کرد و ادامۀ نشست مجلس سنا در پشت درهای بسته ادامه یافت.
حمله روز سه شنبه هفتۀ گذشته بر ریاست امنیت رجال برجسته بزرگترین حمله در کابل خوانده شده که طی آن بیش از ۶۰ تن کشته و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
به گفتۀ مقام‌های امنیتی، اکثر قربانیان این حادثه غیرنظامیان هستند و طالبان مسوولیت آنرا برعهده گرفته است.
هم‌چنان، مجلس نماینده‌گان افغانستان، هیأتی از کمیسیون‌های امنیت داخلی و امور دفاعی این مجلس را موظف کرد تا چگونگی حملۀ خونین بر ریاست محافظت رجال برجسته را بررسی و نتیجۀ آن را گزارش دهد.
از سویی هم، وزیر داخله بر موجودیت فساد در وزارت داخله اعتراف کرد و گفت: «مسوولان پولیس بر اساس مسلک نه بلکه بر اساس ارتباطات تعیین شده اند و آنان به آمرین بالادست خود پاسخ‌ده نیستند و این یکی از مشکلات جدی در وزارت داخله است».
تاج‌محمد جاهد یاد آور شد: پولیس در تمامی شاهراه‌ها و حتا متن کابل اخاذی می‌کند و به کسانی که مقرر شان کرده‌اند سهم می‌دهند.
به گفتۀ آقای جاهد: با آنکه موانع و دخالت‌های سیاسی بر سر راه اصلاحات در پولیس وجود دارد؛ ولی با آنهم تلاش می‌کند در ۶ ماه آینده اصلاحات گسترده یی را در وزارت داخله به میان آورد.
پیش از این نیز از موجودیت فساد در وزارت داخله به ویژه در بخش تعیینات این وزارت شکایاتی مطرح شده است؛ اما دیده شود که وزر داخله جدید تا چه حد می‌تواند در صفوف پولیس اصلاحات به وجود آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.