هرات میزبان نخستین کنفرانس اهمیت طرح تاپی «تاپی بدیلی در منطقه ندارد»

گزارشگر:سه شنبه 7 ثور 1395 - ۰۶ ثور ۱۳۹۵

مقام‌های افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هندوستان روز دوشنبه نخستین کنفرانس اهمیت طرح تاپی را در هرات برگزار کردند. وفا حاجی‌اوف، معین سیاسی وزارت خارجۀ ترکمنستان در این نشست، تاپی را بزرگ‌ترین طرح در سطح منطقه دانست و گفت که این طرح نقطۀ عطف گسترش روابط کشورهای سهم‌دار در آن است.
آقای حاجی‌اوف افزود که با اجرایی‌شدن این طرح، افغانستان سالانه یک میلیارد دالر حق‌العبور دریافت می‌کند. او همچنان از آغاز کار ۲۱۴ کیلومتر این طرح از سوی کشورش خبر داد و mandegar-3گفت که ترکمنستان چالش‌های مالی و امنیتی مربوط به مرحلۀ اجرایی این طرح را برطرف کرده است. حاجی‌اوف گفت که موضوع تأمین امنیت در خاک افغانستان نگران‌کننده است و ‌از مقام‌های کشور خواهان توجه بیشتر در این زمینه شد.
نصیراحمد اندیشه، معین وزارت خارجۀ کشور نیز در این نشست گفت که تاپی هیچ بدیلی در منطقه ندارد و بر پایۀ نیاز کشورهای منطقه طرح شده است. او افزود که تاپی برعلاوۀ رفع نیاز گاز آسیای جنوبی، سبب کاهش تنش‌ها و ایجاد وحدت میان کشورهای سهم‌دار شده و بازرگانی میان این کشورها را بیش از پیش گسترش می‌دهد.
معین وزارت خارجه دربارۀ نگرانی ترکمنستان دربارۀ تأمین امنیت این خط‌لوله تأکید کرد که حکومت وحدت ملی از هیچ تلاشی برای تأمین امنیت مرحلۀ اجرایی این طرح دریغ نمی‌کند.
عبدالقدوس حمیدی، معین وزارت معادن و پترولیم افغانستان نیز از طرح تاپی به عنوان دهلیز اقتصادی کشور یاد کرد و گفت که نفع این طرح به تمام ولایت‌های کشور به ویژه ولایت‌هایی که در مسیر آن قرار دارند، می‌رسد.
طرح تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان، در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و قرار است تا سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد. وزارت معادن و پترولیم گفته است که افزون بر فراهم‌سازی ۵۰ هزار فرصت شغلی، تنها در بخش تأمین امنیت آن، نزدیک به هشت هزار تن مشغول به کار خواهند شد

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.