سود طالبان از اختلافات جمعیت و جنبش در فاریاب

گزارشگر:سه شنبه 14 ثور 1395 - ۱۳ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3شماری از باشندگان منطقه گرزیوان در ولایت فاریاب می‌گویند که اختلافات حزبی میان جمعیت و جنبش باعث شده است که طالبان بتوانند در این منطقه نفوذ کنند.
مولوی یارمحمد خطیب مسجد جامع مرکز ولسوالی گرزیوان در یک گردهمایی که با حضور والی فاریاب در مقر این ولسوالی برگزار شده بود گفت: «گرزیوان طالب نداشت؛ اما حزب گرایی‌ها، ظلم زورمندان، بی‌ناموسی و تهدید‌ها باعث شد که مردم از دولت ناراض شوند و طالب به وجود بیاید.»
به گفتۀ او، اوج‌گیری سرقت، راه گیری، فساد اداری، رهایی قاتلین و مجرمین از بند بدون قصاص و محکمه و اجرا نشدن دستور خداوند در این زمینه، سبب می‌شود تا باشنده‌گان این منطقه برای حل مشکلات شان به طالبان مراجعه کنند.
او گفت: «قبلاً سه پولیس ملی، امنیت یک منطقه را تأمین می‌کرد طالب وجود نداشت؛ اما زمانیکه افراد مسلح غیر مسؤل و تنظیمی‌ها به قدرت رسیدند به جان، مال و ناموس مردم تعرض صورت گرفت.»
مولوی یار محمد با خطاب دادن مسؤلان محلی فاریاب، از کارکرد آنان در تامین نکردن امنیت گرزیوان به شدت انتقاد کرد و خاطر نشان کرد که اراده یی در حکومت برای رسیدهگی به این معضل وجود ندارد.
عبدالاحد، مدیر لیسه‌ گرزیوان نیز گفت که اختلاف‌ها و جنجال بین فرماندهان این دو حزب باعث مشکلات جدی امنیتی در این ولسوالی شده است و مردم به صلح و امنیت نیاز دارند.
او هُشدار داد چنانچه برای حل این تنش‌ها از سوی حکومت اقدام نشود، آتش جنگ و نا‌امنی گسترده‌تر خواهد شد.
مسوولان امنیتی این ولایت نیز گفته اند که دردوهفتۀاخیردرعملیاتظفردرگرزیوان،حدود۳۰۰ طالب مسلح کشته و یا زخمی شده‌اند و مناطق زیادی از وجود اعضای این گروه پاک شده است.
سیدآغا اندرابی، قوماندان امنیه فاریاب نیز می‌گوید که اختلافات بین فرماندهان جنبش و جمعیت و همکاری مستقیم برخی از عالمان دین طالبان باعث سقوط ده‌ها قریه در گرزیوان گردیده است.
او افزود: «قوماندانان وابسته به جریان‌های سیاسی در بازار گرزیوان انواع رذالت را انجام می‌دهند، سلاح، مهمات و مواد مخدر به خروار فروخته می‌شود مردم از اداره محلی ناراضی هستند و باید مقام ولایت تغیرات لازم را در این ولسوالی به وجود بیاورد.»
با این حال، سید انور سادات والی فاریاب ضمن تایید کم کاری حکومت در ۱۴ سال گذشته نسبت به این منطقه گفته است که مسوولان این منطقه باید دردوهفته مشکلات را بررسی وحل کنند درغیرآن ازکار برکنار می‌شوند.
هم‌چنان، سید انور سادات وعده سپرد تا برای جلب توجه رهبران حکومت برای بازسازی این ولسوالی ازجمله ساخت جاده گرزیوان-میمنه و ارایه خدمات بهتر صحی و تامین آب آشامیدنی به صورت جدی تلاش کند.
آقای سادات که در مدت کوتاه کارش به عنوان والی فاریاب توانسته رضایت باشندهگان این ولایت را جلب کند تعهد کرده است که مشکلات گرزیوان را به زودترین فرصت حل خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.