فعالان مدنی- سیاسی: به فعالان مدنی- فرهنگی توجه صورت گیرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 14 ثور 1395 - ۱۳ ثور ۱۳۹۵

شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی از ابتکار بنیاد شهید مسعود در زمینه ستایش از نخبه‌گان کشور به نیکی یاد کردند و خواهان حمایت هرچه بیشتر از فعالان مدنی و فرهنگی شدند.
بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، طی همایشی از نهاد‌ها و فعالان جامعۀ مدنی تقدیر کرد. در این همایش که یک‌شنبه هفته mandegar-3روان در کابل برگزار شده بود، جمع بزرگی از شخصیت‌های ملی، رسانه‌ها و خانوادۀ ورزش کشور اشتراک نموده بودند و به تعداد ۵۰ قاب تقدیر نامه اهدا گردید.
صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها یا نی و یکی از تقدیر شونده‌گان این همایش، تقدیر فعالان مدنی را از سوی بنیاد شهید مسعود حمایت این بنیاد از نهادهای مدنی تلقی می‌کند.
توحیدی می‌گوید: اهدای هیوارد یا تقدیر از یک نهاد یا از یک شخص به معنای حمایت تمام از یک شخصی حقیقی یا یک نهاد بوده و تقدیر از فعالان مدنی به معنای تقدیر از ارزش‌های مدنی است.
به گفته او: تقدیر از رسانه‌ها و نهادهای مدنی در حقیقت حمایت از آزادی بیان بوده و این اقدام سبب می‌شود که فعالان مدنی خود را تنها احساس نکنند و تقدیر آنان را برای ادامه کارشان تشویق می‌کند.
وی همچنان افزود: در نهایت تقدیر از رسانه‌ها و سایر فعالان مدنی، بیان‌گر اثر‌گذار بودن کارآنان در بهبود وضعیت جامعه بوده و چه خوب است که این گونه فعالیت‌های افزایش یابد.
بانو گروس به این باور است که تقدیر فعالان مدنی در این برهه اساسی تاریخی، بیان‌گر این است که بنیاد شهید مسعود حافظ آرمان‌های شهید مسعود است.
او افزود: من تشکر می‌کنم از احمد ولی مسعود به خاطر اهدای تقدیری نامه بنیاد شهید مسعود به فعالان مدنی، زیرا این اقدام سبب می‌شود که فعالان مدنی خود را تنها احساس نکنند.
بانو گروس، از بنیاد شهید مسعود خواست تا دراین موقع بسیار احساس تاریخی که بخش بزرگ جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند و با شهید مسعود آشنایی ندارند، با راه‌اندازیی برنامه‌های مختلف جوانان امروز از کارکردهای قهرمان ملی آگاه و او را به جوانان بشناسانند.
سیداشراق حسینی پژوهش‌گر و نویسنده تقدیر شونده‌ی دیگر این همایش، تقدیر فعالان مدنی از سوی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، را یک کار بزرگ دانسته گفت: بنیاد شهید مسعود در کنار اینکه خدماتی زیادی را انجام می‌دهد، در سیاست‌گذاری می‌خواهد دخیل باشد و درمورد سرنوشت مردم افغانستان احساس است.
حسینی می‌گوید: این همایش نشان داد که تشویق فعالان مدنی بسیار مهم است و این رمز بزرگ را بنیاد شهید مسعود و به ویژه احمدولی مسعود یافته که اگر قرار باشد اقتدار سیاسی از توسعه برخودار شود، پس باید اقتدار اجتماعی از گذرگاه جامعه مدنی تمثیل شود.
او گفت: خوب است که نهادهای مختلف همگرایی داشته و ظرفیت‌ها را در کنار هم قرار دهند و اقتدار اجتماعی را به نمایش بگذارند تا زمینه توازن میان عرصه سیاست و اجتماع به وجود آید که این چنین اقدمات می‌تواند بنیاد نهادهای مدنی را قوی‌تر بسازد.
جان‌دادسپین‌غر رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان که یکی از تقدیرشونده‌گان بود، گفت: اهدای تقدیر نامه به فعالان مدنی به این معناست که فعالان مدنی افراد شایسته و در خور ارزش اند.
سپین‌غر می‌گوید: تقدیر از نهادهای مدنی و رسانه‌ها، فرهنگ تقدیر از افراد شایسته را نهادینه می‌سازد و این چنین فرهنگ‌ها سبب می‌شود تا افرادی که نواقص دارند در پی اصلاح نواقص خود برآیند.
وی همچنان افزود: بسیار خوب است که چنین محافل ارج‌گذاری افزایش بیابد، زیرا برگزاری این چنین محافل به فعالان مدنی روحیه می‌دهد تا از گذشته بیشتر تلاش کنند.
فتانه گیلانی فعال حقوق زن که یک دیگر از تقدیرشونده‌گان بود، اهدای تقدیر نامه به فعالان مدنی را از سوی بنیاد شهید مسعود قدردانی از کسانی دانست که برای افغانستان دلسوزی دارند.
به گفته بانو گیلانی: من از این اقدام احمد ولی مسعود تشکر می‌کند و این احساس به من دست داد که هنوز هم کسانی هستند که از جان‌فشانی‌های فعالان مدنی قدردانی می‌کنند و به آن ارزش قایل اند.
او افزود: با اهدای این تقدیرنامه من به این باور رسیدم که هنوز هم کسانی هستند که عملکردهای نهادهای مدنی برای شان ارزشمند است، ولی نباید نهادهای مدنی که با هزار مشکل کار می‌کنند و مستقل اند، در کنار افراد دولتی تقدیر شوند.
این فعال حقوق زن تاکید کرد: نباید نهادهای مدنی در کنار کسانی که در دولتی حضور دارند و یک جنرال کمونیست در کنار یک مجاهد تقدیر می‌شد.
وی تصریح کرد: ما به منافع ملی احترام داریم، اما افراد فاسد که چه دیروز حضور داشتند و چه امروز حضور دارند باید جدا شده و از هم تفکیک شوند تا مردم اعتماد کنند.
نسرین گروس مشاور ریاست‌اجراییه که یکی از تقدیر شونده‌گان بود، در این همایش گفت: گرفتن این تقدیر من را از یک طرف به آمرصاحب شهید نزدیک‌تر می‌سازد و از جانب دیگر چون بنیاد شهید مسعود یک نهاد مدنی بسیار مهم نزد مردم افغانستان است، بنابراین اهدای تقدیر نامه از سوی این نهاد بی‌نهایت ارزشمند است.
سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ پیشین که یکی دیگر از تشویق شونده‌گان این همایش بود می‌گوید: اهدای تقدیرنامه برای من به خاطر خدماتی بود که به خاطر نهادینه ساختن آزادی بیان انجام داده بودم.
داکتررهین گفت: من تشکر می‌کنم از بنیاد شهید مسعود به خاطر اهدای این تقدیر نامه و باید بگویم که برگزاری این چنین برنامه‌ها برای تشویق فعالان مدنی موثر است .
در این محفل، ضمن صحبت پیرامون اهمیت و رسالت جامعۀ مدنی در ترویج ارزش های مدنی و بسط حوزۀ عمومی، همچنان تفاهم گردید که بزودی یک کنفرانس بزرگ فراخوان ملی با مسوولیت شورای آجندای ملی در کابل برگزار خواهد گردید. طی این فراخوان ملی، همگام و همراه با نخبگان کشور، نهاد ها و فعالین جامعۀ مدنی، مشکلات کلان کشور را تشخیص و راه حل هایی تجویز خواهند نمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.