عضو تیم فری فایت: ورزش کاران سفیران صلح هستند

گزارشگر:دوشنبه 20 ثور 1395 - ۱۹ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3 لطفا خود را معرفی کنید؟
شکر الله اتل عضو تیم ملی فری فایت هستم، از سن ۹ ساله‌گی رو به ورزش آوردم، قبلاٌ پهلوانی تمرین می‌کردم و مدت ۴ سال می‌شود که رشتۀ فری فایت را پیش می‌برم.

 چه انگیزه سبب شد تا رو به ورزش فری فایت آوردید؟
من در یک خانواده ورزش کار تولد شده‌ام پدر و برادرانم پهلوان بودند، مدت زیادی می‌شد که رشتۀ پهلوانی را پیش می‌بردم و عضویت تیم ملی را نیز داشتم، دو مدال از مسابقات تیم جوانان پهلوانی در وزن ۶۵ کیلو گرام هم دارم، چون علاقۀ زیادی به ورزش‌های رزمی داشتم، ترجیح دادم تا به ورزش فری فایت که می‌شود گفت یک ورزش تکمیل است و در آن تکواندو، مشت‌زنی و پهلوانی شامل است رو بیاورم.

 چه دست‌آوردهای تا به‌حال داشته‌اید؟
در داخل کشور در وزن خود و در رشتۀ فری فایت قهرمان هستم، یک مدال طلا از مسابقات ولایتی و دو مدال طلا از جام معارف شامل دست‌آوردهایم می‌شود. اولین ورزشکاری هستم که در سن ۱۷ ساله‌گی عضویت تیم ملی را کسب کرده‌ام؛ یک مدال طلا از کشور هندوستان دارم نیز دارم.

 از نظر شما یک قهرمان باید دارای کدام ویژه‌گی‌ها باشد؟
قهرمان‌شدن آسان است، اما قهرمان‌بودن مشکل؛ یک قهرمان باید پابند تمرینات خود باشد، احساس رسالت و مسؤلیت در مقابل ورزش و کشور خود داشته و باید از اخلاق نیک برخوردار باشد یعنی رویۀ نیک و مناسب با شهروندان کشور داشته باشد.

 اشخاصی که از ورزش سوء استفاده می‌کند چه گفتنی‌های دارید؟
ورزش پیام‌آور صلح است، نباید از ورزش سوء استفاده کرد، ورزش یک رقابت سالم و پاک است، ورزش فرهنگ ادب در جامعه است، ورزشکار یک الگوی اخلاق در میان مردم باید باشد.

 به باور شما ورزش‌کاران با کدام چالش‌ها روبه‌رو است؟
برای ورزش‌کاران بسیار سفرهای خارجی به پیش می‌آید، اما کمیتۀ ملی المپیک و تربیت بدنی بودیجه ندارند که سفرهای ما را آماده کند، اگر ما در مسابقات بیرون مرزی اشتراک کنیم، می‌توانیم در آینده از تجارب خوبی برخوردار شویم، اشخاصی که پول و واسطه دارند، در سفرهای خارجی اشتراک می‌کنند و ما که از صبح تا شام عرق می‌ریزیم، از سفرهای خارجی محروم هستیم.

 نقش ورزش را در جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به وسیلۀ ورزش می‌توانیم هم‌دیگرپذیری را در جامعه تقویت ببخشیم، با ورزش می‌شود پیام صلح دوستی و نه گفتن به تروریسم را ترویج کرد، ما بعد از برنده‌شدن تیم ملی فوتبال کشور و دیگر رشته‌های ورزشی شاهد بودیم که مردم از هر قوم و کیش و زبان و مذهب به سرک‌ها آمدند و شادمانی را یک‌جا جشن گرفتند و این یعنی ورزش واقعی.

 پیام‌تان برای جوانان و خواست‌تان از دولت چیست؟
دولت و تاجران ملی دست ورزش‌کاران را بگیرد، همین ورزش‌کاران هستند که نام افغانستان را در سطح جهان بلند می‌کند و چهرۀ اصلی یک کشور و فرهنگ آن را به جهانیان به نظاره می‌گزارد. جوانان باید روزانه حداقل یک ساعت ورزش کنند، حداقل برای سلامتی‌شان خیلی مفید است، جامعۀ به شهروندان صحت‌مند نیاز دارد نه مریض و به درد نخور.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.