معترضان به مسیر انتقال برق توتاپ: اگر توتاپ از بامیان نگذرد با حکومت مقاطعه می‌کنیم/ رییس‌جمهور غنی: دشمن در کمین است، بیایید با هم گفت‌وگو کنیم

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ سه شنبه 21 ثور 1395 - ۲۰ ثور ۱۳۹۵

اگر دولت وحدت ملی به پیشنهادها و اعتراضات ما توجه نکند، به همکاری با این حکومت پایان می‌دهیم.
در همایش اعتراضی‌یی که دیروز (۲۰ ثور) در پیوند به تغییر مسیر لین ۵۰۰ کیلوولت توتاپ از بامیان به سالنگ در کابل برگزار شد، برخی از مسوولان بلند‌پایۀ دولتی، چهره‌های برجستۀ سیاسی، اعضای مجلس نماینده‌گان و صدها تن از مردم اشتراک کرده بودند. آن‌ها در این همایش، تغییر مسیر عبور mandegar-3لین توتاپ از بامیان به سالنگ را «ناعادلانه» خوانده، افزودند که حلقاتی در داخل نظام، عبور برق توتاپ از بامیان را می‌خواهند سمتی و قومی جلوه دهند.
اعتراض‌کننده‌گان در این همایش ابراز کردند که توتاپ خط قرمزِ ما است؛ تا زمانی که دولت به این خواستۀ ما پاسخِ مثبت ندهد، از این موضع خود عقب‌ نخواهیم نشست.
محمد محقق معاون ریاست اجرایی در این همایش خطاب به مردم گفت: فریاد امروزِ شما در حالی بلند می‌شود که بیش از یک قرن تبعیض و بی‌عدالتی در این کشور جریان داشته است. امروز مردم ما می‌خواهند به جهان‌ نشان دهند که دیگر نمی‌شود زور را بالای آن‌ها تحمیل کرد و با ظلم، ملت‌ها را نابود ساخت؛ افرادی که به فکر حکومت‌ به روش‌های ظالمانۀ‌ گذشته‌اند، بسیار از مسألۀ دولت و دولت‌داری عقب‌ مانده‌اند.
به گفتۀ آقای محقق، پس از این‌که در کنفرانس بن جامعۀ جهانی گفت سلاح‌های‌تان را بر زمین بگذارید و به طرف دولت‌سازی و و حدت ملی بروید، ما همه چیز را قبول کردیم؛ اما امروز در افغانستان به یک ملت ظلم صورت می‌گیرد و تحقیر می‌شوند که قابل تحمل نیست.
معاون ریاست اجرایی بیان داشت: نهادهای تخصصی بیرونی و داخلی طرف‌دارِ عبور لین توتاپ از بامیان اند، اما برخی از حلقات در داخل نظام نمی‌خواهند این لین از مسیر بامیان که مردمش از همۀ پروسه‌های انکشافی محروم بوده‌اند، عبور کند.
آقای محقق افزود: ملت ما که بیش از دو میلیون رای به دولتِ فعلی آورده است، سخنان‌شان نزد رهبران دولت وحدت ملی در رابطه با مسألۀ برق توتاپ به اندازۀ «یک مسافر» هم اهمیت ندارد.
همچنان، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در این همایش با بیان این‌‌که شش ماه پیش مسأله انتقال برق توتاپ در نشست‌های رسمی دولت مطرح شده، گفت: ما از ابتدا موضع خود را در برابر انتقال برق این پروژه ابراز کرده بودیم و حال نیز به صراحت بیان می‌کنیم که مردم هزاره که یکی از اضلاع این دولت اند، تغییر مسیر لین توتاپ از بامیان به سالنگ را نقض حقوق شهروندی می‌دانند.
اوگفت: هزاره‌ها نه اپوزیسیون دولت‌اند و نه مخالفان سیاسی؛ از ابتدای تشکیل نظام موقت در پروسه‌های دولت‌سازی با برادری و صمیمیت اشتراک داشته اند و انکشاف متوازن حقِ هر فردِ این جامعه است.
معاون دوم رییس جمهور بیان کرد: اجازه ندهید که برادری و وحدتِ ما برهم بخورد؛ هزاره‌ها در برابرِ منافع هیچ فردی قرار نگرفته اند و همۀ مردم افغانستان از انکشاف متوازن حمایت می‌کنند.
به گفتۀ آقای دانش، در جهان امروزی اعتبار و مشروعیتِ دولت‌ها بر اساس عرضۀ خدمات به شهروندان‌ است، اما دولت فعلی در عرصۀ خدمات عام‌المنفعه مسخره است؛ یک نهاد در تمام گزینه‌های پیشنهادی به‌خاطر انتقال برق از مسیر‌های مختلف، بالای یک مسیر تأکید می‌کند.
از سوی دیگر، کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح گفت: موسسۀ فیشنر آلمانی که مطالعاتی را در مورد انتقال برق ترکمنستان انجام داده، راه بامیان را انتخاب کرده است، اما برخی از شرکت‌های دیگر دخالت کرده اند و تلاش می‌کنند که این مسیر را تغییر دهند، باید هویت این شرکت‌های منافق افشا شود.
او با بیان این‌که یکی از لین‌های بزرگ انتقال برق از سالنگ عبور داده شده و انتقال لین برق توتاپ از این مسیر مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: پیام من به حکومت وحدت ملی این است که جنبش روشنایی به‌خاطر تأمین عدالت تشکیل شده و به خواستِ این مردم باید از راه منطقی و عقلانی رسیده‌گی شود.
در این همایش، غنی کاظمی عضو مجلس نماینده‌گان نیز گفت: عدالت و انکشافِ متوازن حقِ همۀ شهروندان است و تا زمانی که حکم انتقال لین توتاپ از راه سالنگ لغو نشود، از اعتراضاتِ خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد. نباید حوصلۀ مردم بیش از این به تنگ بیاید و منجر به خیزش‌های میلیونی شود.
همچنان، احمد بهزاد عضو دیگر مجلس نماینده‌گان ضمن بیان این‌که توتاپ خط قرمز ماست و اگر دولت به این اعتراضات توجه نکند همکاری خود را با این دولت پایان می‌دهیم، گفت: از تمام مردم شریف افغانستان از شمال تا جنوب می‌خواهم که در این پروسۀ عدالت‌خواهی شریک شوند.
او گفت: جامعۀ جهانی و سفیران افغانستان در بیرون از کشور نگذارند که بر مردم ظلم صورت بگیرد و باید محمد اشرف‌غنی که در نشست لندن اشتراک می‌کند، به دادگاه جهانی کشانیده شود.
ساعاتی بعد از این نشست اعتراضی، رییس جمهور غنی در یک پیام نیم‌ساعته از معترضان خواست که احساساتی عمل نکنند و راه گفت‌وگو را نبندند. او به معترضان گفت که برای پیدا کردن یک راه حل باید با هم‌دیگر گفت‌وگو کنیم. رییس‌جمهور تصریح کرد که ما برای رساندن برق به بامیان و مناطق محرم برنامه داریم و آن را انجام می‌دهیم. او اطمینان داد که دولت وحدت ملی تعهداتش را برای انکشاف متوازن و انکشاف مناطق محروم عملی خواهد کرد. آقای غنی ضمن ستایش اعتراض‌های مدنی گفت در فرصتی که دشمن در کمین است، باید به حل مشکلات از طریق گفتمان پرداخت و از نزدیک حرف‌های یک‌دیگر را شنید.
پروژۀ توتاپ مدت‌ها قبل از طرف شرکت فیشنر آلمان طراحی شده است. این شرکت ماسترپلان بیست‌سالۀ برق افغانستان را به دوش دارد. اکنون جنجال‌ها بر سرِ مسیر انتقال برق توتاپ، منجر به کندی کارِ این پروژۀ بزرگ و پُرمنفعت شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.