دستور طالبان به دهاقین بغلان: کوکنار کشت کنید

- ۲۴ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3مقام‌های محلی بغلان می‌گویند که طالبان در این ولایت کشاورزان را وادار به کشت کوکنار می‌کنند. عبدالرشید بشیر، آمر امنیت فرماندهی پولیس بغلان با بیان این مطلب می‌گوید: «طالبان در مناطق تحت تصرف‌شان در بغلان، از هیچ ظلمی دریغ نمی‌کنند».
شماری از کشاورزان نیز می‌گویند که پس از سقوط طالبان و ایجاد حکومت، سطح کشت کوکنار در مناطق مختلف این ولایت به صفر رسید، اما پس از افزایش حملات اخیر طالبان دوباره کشاورزان مجبور به کشت کوکنار شده اند. به گفتۀ آنان میزان کشت کوکنار در ولسوالی دندغوری و منطقۀ دندشهاب‌الدین این ولایت بیشتر از دیگر مناطق است.
آنان می‌گویند که طالبان از طریق دادوستد مواد مخدر تجهیزات نظامی‌شان را تأمین می‌کنند و این‌گونه چرخۀ عایداتی خود را به چرخش در می‌آورند.
فضل‌الحق اندرابی، رییس ادارۀ مبارزه با مواد مخدر بغلان نسبت به این موضوع اظهار بی‌خبری می‌کند، اما از افزایش کشت کوکنار در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته خبر می‌دهد.
آقای اندرابی علت عمدۀ افزایش کشت کوکنار را در این ولایت ناامنی و نفوذ طالبان در بیشتر مناطق دوردست بغلان می‌داند.
او می‌گوید که هم‌اکنون در ولسوالی‌های ده‌صلاح، پل‌حصار، جلگه ، برکه و تاله‌وبرفک، ۱۹۰ هکتار زمین کوکنار کشت شده است. به گفتۀ اندرابی بیشتر این مناطق تحت تصرف طالبان یا افراد مسلح غیرمسؤول قرار دارد .
تاحال طالبان در این مورد چیزی نگفته اند.
این در حالی است که بر بنیاد گزارش‌های اخیر، کشت و قاچاق مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته در افغانستان کاهش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.