سفر دردسرساز غنی به لندن

گزارشگر:شنیه 25 ثور 1395 - ۲۴ ثور ۱۳۹۵

رییس‌جمهور غنی روز پنجشنبه در نشست جهانی مبارزه با فساد اداری که به اشتراک سران چندین کشور در شهر لندن برگزار گردیده بود، گفت که فساد باعث خشونت سیاسی می‌شود و ما باید این مشکل را شناسایی کنیم.
رییس‌جمهور غنی از روند مبارزه با فساد اداری که شامل تحقیقات پولیس، پیگیری عدلی و قضایی و محکوم نمودن عناصر آغشته یاد آوری کرده گفت که mandegar-3مردم در تمام کشور های روبه انکشاف از فساد خسته شده اند و مبارزه با این پدیده از خواست های اولیه آنان است.
براساس خبرنامه ارگ، رییس‌جمهور از همکاری‌ها میان افغانستان و بریتانیا به خصوص در زمینه گروه کاری مبارزه با جرایم خاص، ابراز خرسندی کرد.
محمد اشرف غنی در رابطه به پیگیری عدلی فساد گفت که باید در این زمینه شواهد معتبر وجود داشته باشد زیرا در بسیاری موارد صادق‌ترین افراد، متهم به فساد می‌شوند چون که در بیشتر موارد قواعد بازی به نفع افراد پرنفوذ می‌باشد.
رییس جمهور غنی روی مالکیت ملی تاکید کرد و خاطر نشان نمود که باید مشکلات موجود را نام ببریم اعتراف کنیم و پلان کاری طرح کنیم که بر اساس خواست مردم استوار بوده، قابل تطبیق، واقع‌بینانه و معتبر باشد.
رییس جمهور گفت که در نبود مالکیت ملی در زمینه مبارزه با فساد اداری به جایی نمی‌رسیم.
رییس جمهور کشور یکبار دیگر بر همکاری بیشتر بین‌المللی در زمینه مبارزه با فساد اداری تاکید کرد و خاطر نشان نمود که مبارزه با فاسد نباید روشی باشد که بعد از انتخابات و یا تغییرات از توجه بایفتد.
رییس جمهور غنی با صدراعظم بریتانیا دیدار کرد
آقای غنی در حاشیه نشست جهانی مبارزه با فساد اداری در شهر لندن با دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا دیدار کرد.
در این دیدار هر دوجانب در مورد مبارزه با تروریزم و فساد اداری، پروسه صلح افغانستان و بحران مهاجرت بحث و تبادل نظر کردند.
صدراعظم بریتانیا گفت که کشورش حمایت‌های خویش را از اکادمی نظامی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی و فراتر از آن ادامه می دهد و همکاری های ما در زمینه آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز ادامه خواهد یافت.
دیوید کامرون گفت که کمک‌های بریتانیا با نیروهای امنیتی و د فاعی افغانستان نیز تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه در حدود صد میلیون دالر ادامه خواهد داشت. وی معضل مهاجرت ها را یکی از مهمترین موضوعات سیاسی اتحادیه اروپا دانست.
همچنان، رییس جمهور غنی از کمک و همکاری بریتانیا به افغانستان در عرصه‌های مختلف تشکری کرد.
رییس‌جمهور در مورد مهاجرت‌ها به اروپا گفت که که باید محدودیت‌های افغانستان درک شود و عوامل جذب مهاجرین به اروپا نیز مورد بازنگری و بررسی قرار گیرد.
رییس جمهور غنی گفت ما در تلاش هستیم تا فرصت‌های انکشافی را فراهم نماییم تا مردم از آینده اطمینان بهدست آورند و کشور را ترک نکنند.
واکنش به اظهارات کامرون
رییس جمهوری در واکنش به اظهارات نخست وزیر بریتانیا می‌گوید که تقاضا برای مواد مخدر در بازارهای غرب محرک و عامل اصلی فساد در افغانستان است.
او تاکید کرد که “کارتل‌های مواد مخدر محرک اصلی تروریسم؛ افراط‌گرایی و فساد هستند.”
سخنان آقای غنی پس از آن عنوان شده که دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا دولت او را “به صورت شگفت‌انگیزی فاسد” خوانده است.
آقای غنی در واکنش به این اظهارات گفت که وی معتقد است که آقای کامرون با این اظهارات در واقع “درباره میراث گذشته” سخن گفته است؛ میراثی که به گفته وی، عوامل زیادی در به وجود آوردن آن نقش داشته‌اند.
او تاکید کرد که در این مورد خواهان “عذرخواهی” نیست و تاکید کرد که نکته اصلی در مبارزه با فساد “اذعان به آن” است و افزود که در این مبارزه “ما با یکدیگر شریک هستیم تا بر این غده سرطانی فایق آییم.”
انتقاد شدید غنی از پاکستان
محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در سخنرانی در موسسه تحقیقاتی موسوم به “روسی” در لندن از پاکستان به شدت انتقاد کرد.
آقای غنی گفتد به‌رغم درخواست مکرر دولتش، اسلام آباد هنوز علیه طالبان افغان اقدامی نکرده است.
رییس جمهوری افغانستان پذیرفت که عده ای از افراد طالبان پاکستان در خاک افغانستان مستقرند اما گفت عملیات ارتش پاکستان باعث شده آنها به افغانستان فرار کنند.
او همچنین گفت که کشورش تلاش کرده تا رهبران طالبان پاکستان را مورد هدف قرار دهد ولی افزود که در مقابل “آیا دولت پاکستان تاکنون یکبار از تلاشش برای هدف قرار دادن طالبان افغانستان و یا شبکه حقانی گزارشی منتشر کرده است؟”
وی خطاب به پاکستان گفت که “آیا محل زندگی آنها معلوم نیست؟ آیا علنا گرد هم نمی آیند؟ و یا علنا سربازگیری نمی کنند؟ آیا بطور آشکار به آنها اسلحه و تسلیحات نمی رسد؟”
آقای غنی سپس خطاب به روزنامه نگاران گفت که “پیدا کردن جواب این سوالات با شما خبرنگاران است. ولی اگر نشانی و آدرس بخواهید ما با کمال میل در اختیار شما می گذاریم.”
افغانستان کشور همسایه پاکستان را متهم می کند که برای مقابله با طالبان افغانستان به ویژه شبکه حقانی اقدامات لازم را انجام نمی دهد، ادعایی که مقامات پاکستانی بارها آن را رد کرده اند.
درگیری فیزیکی
در جریان سخنرانی آقای غنی یکی از شرکت کنندگان که به تصمیم دولت افغانستان برای عبور خط برق آسیای میانه از راه سالنگ معترض بود، علیه آقای غنی شعار داد و او را متهم کرد که با هزاره های افغانستان برخورد تبعیض آمیز دارد.
در این جریان میان نیروهای محافظ امنیت محل و این فرد معترض درگیری فزیکی رخ داد و این ماموران وی را از محل سخنرانی بیرون بردند.
آقای غنی به صورت مفصل در مورد تصمیم دولت در این زمینه صحبت کرد و گفت که هر چند این تصمیم سه سال پیش گرفته شده و شاید تصمیم درستی نبوده ولی با توجه به میزان سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شده، و تغییر آن میلیون‌ها نفر را در مناطق مختلف افغانستان تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.
این درگیری واکنش‌های زیادی را در داخل افغانستان به وجود آورده است. برخی از فعالان مدنی و کابران صفحات اجتماعی، به این اقدام شهروند افغانی مقیم لندن خرده گرفته و گفته‌اند که او آبروی غنی را نه، آبروی افغانستان را در برابر جهان ریختانده است.
اما برخی دیگر عملکرد او را ستوده‌اند و گفته‌اند که آقای غنی باید بداند که برخورد دوگانه و تبعیض‌آمیز با اقوام ساکن در کشور بی‌پاسخ نمی‌ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.