پاکستان: پنجمین دور نشست‌های چهارجانبۀ صلح کابل برگزار می‌شود/ دولت افغانستان: وقت خود را ضایع نمی‌کنیم

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 26 ثور 1395 - ۲۵ ثور ۱۳۹۵

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، تا زمانی که پاکستان به‌تعهدات خود که در نشست چهارجانبۀ صلح سپرده بود عمل نکند، دولت افغانستان به‌هیچ صورت آماده‌گی اشتراک در پنجمین نشست را ندارد.
ارگ می‌گوید که دولت افغانستان از تجارب حکومت‌داری حامد کرزی آموخته و وقت خود را ضایع نخواهند کرد.

mandegar-3وزارت امور خارجۀ پاکستان اعلام کرده است که به‌زودی دور پنجم نشست‌های چهارجانبۀ صلح افغانستان برگزار خواهد شد.
نفیس زکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان به‌خبرنگاران گفته است که دور پنجم مذاکرات صلح با حضور نمایندهگان چهار کشور افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در جریان ماه جاری میلادی (می) برگزار می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان در مورد زمان دقیق این نشست و مکان آن معلوماتی نداده است.
سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان تصریح کرده است که ما این را در نظر داریم و تلاش می‌کنیم که در ماه جاری یعنی ماه می، پنجمین نشست چهار جانبۀ برگزار شود.
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تا زمانی که پاکستان به‌تعهدات خود که در نشست چهارجانبۀ صلح سپرده بود عمل نکند، دولت افغانستان به‌هیچ صورت آماده‌گی اشتراک در این نشست را ندارد.
به گفتۀ آقای مینه‌پال: اگر نشستی هم با پاکستان داشته باشیم، در آن اقدامات پاکستان مبنی بر تعهداتش را ارزیابی می‌کنیم و بس.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به این‌که چرا دولت پاکستان به‌تعهداتش عمل نمی‌کند، می‌گوید: «برداشت دولت افغانستان این است که پاکستان همواره با سیاست دو رویه بازی می‌کند، از یک طرف طالبان را حمایت می‌کند و از طرفی به‌دنیا می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح را به‌پیش می‌برند».
آقای مینه‌پال تأکید می‌کند که حکومت وحدت ملی از تجارب گفت‌وگوهای صلح از زمان حکومت‌داری آقای کرزی چیزهای زیادی را آموخته و وقت خود را ضایع نمی‌کند.
آقای مینه‌پال می‌افزاید: دولت افغانستان به‌پاکستان مهلت داد و اتمام حجت کرده است و حالا مذاکرات «بین الافغانی» خود را به‌پیش می‌برد.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان خاطر نشان می‌کند: «تا زمانی که دولت پاکستان علیه لانه‌های تروریسم در خاک خود عمل نکند، بالای پاکستان باور کرده نمی‌توانیم».
از سویی هم، به‌تازه‌گی روزنامۀ نیوریارک تایمز، پاکستان را متحدی خطرناک و دو پهلو برای افغانستان و امریکا خوانده و نوشته است که با وجود کمک ۳۳ میلیارد دالری امریکا و تلاش‌های مکرر برای احیای روابط در مسیر سازنده‌تر، پاکستان همواره به‌عنوان یک متحد خطرناک و دو پهلو برای ایالات متحده و افغانستان باقی مانده است.
به نوشتۀ این روزنامه، واقعیت اما این است که صرف‌نظر از تعداد نیرو‌های نظامی، تنها امیدواری برای صلح بلندمدت مذاکره با بعضی از گروه‌های طالبان بوده که کلید این گفت‌وگو‌ها نیز نزد پاکستان است.
ارتش پاکستان تحت فشار امریکا، اخیراً عملیات نظامی را علیه طالبان در مناطق مرزی که حکومت بالای آن تسلط ندارد به‌راه انداخت.
اما گروه حقانی هنوز هم در امنیت نسبی در پاکستان مصروف برنامه‌ریزی عملیات‌شان هستند. برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که ارتش پاکستان در زمینه‌سازی ادغام شبکه‌ حقانی به‌رهبری طالبان کمک کرده است.
نیویورک‌تایمز نوشته است: بازی دوگانۀ‌ پاکستان مقامات امریکایی را نسبت به این کشور بی‌اعتماد کرده و این هر روز بیشتر شده است. در حال‌حاضر تلاش‌ها برای اعمال فشار بیشتر بر روی ارتش پاکستان در واشنگتن جریان دارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که محمداشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان در نشستی در بریتانیا تأکید کرده است که پاکستان به تعهدات خود در چارچوب نشست‌های چهارجانبۀ عمل نکرده است.
آقای غنی گفته است: «نشست چهار جانبه یک روند داوطلبانه بود، هر چهار کشور در این روند تعهداتی دارند، به‌ویژه پاکستان، یکی از تعهدات این بود که اگر طالبان به گفت‌وگوهای صلح حاضر پاکستان در برابر آنان از گزینه نظامی کار خواهد گرفت. طالبان پاکستانی یک پدیده بی‌جا شده است که در اثر عملیات نظامیان پاکستانی ناگذیر شده تا به افغانستان بیایند. شدند، ما چندین‌بار به دنبال رهبری طالبان پاکستانی رفتیم، این که ملا فضل‌الله هفت جان دارد، این اشتباه ما نیست، اما آیا دولت پاکستان می‌تواند یک عملیات را نام بگیرد که بر ضد رهبری طالبان افغانستانی وشبکۀ حقانی راه‌اندازی کرده باشد».
او همچنین با انتقاد از سیاست‌های دوگانۀ پاکستان در قبال افغانستان گفته است که این کشور حتا یک عملیات نظامی را در برابر رهبری طالبان و شبکۀ هراس‌افکن حقانی مستقر در خاک‌اش انجام نداده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.