در آستـانه»دوشنـبه بـزرگ» تـوتـاپ تعلیـق شـد

گزارشگر:دوشنبه 27 ثور 1395 - ۲۶ ثور ۱۳۹۵

ریاست جمهوری افغانستان ضمن اعلام اسامی اعضای کمیسیون بررسی پروژه توتاپ، اجرای آنرا منوط به اعلام نتیجه کمیسیون مذکور اعلام کرد.
محمد اشرف حکم اعضای کمیسیون ملی بررسی مسیر خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از پل‌خمری به ارغندی را صادر کرد.
بر اساس این حکم هرگونه برنامه‌یی برای اجرای توتاپ تا تکمیل بررسی و مشخص شدن نتیجه آن از سوی کمیسیون ویژه به حال تعلیق درآمده‌ است.
mandegar-3ریاست این کمیسیون را محمد همایون قیومی و عضویت آن را برنا کریمی، فیض الله ذکی، عبدالقیوم سجادی، اسدالله سعادتی، احمد بهزاد، انجنیر محمد ناصر احمدی، حاجی الماس زاهد، حسیب الله کلیمزی، استاد محمد اکبری، سید سعادت منصور نادری، عبدالستار مراد و حضرت عمر زاخیل وال دارند.
این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که قرار است امروز در کابل راه‌پیمایی میلیونی در اعتراض به تغییر مسیر لین برق صورت گیرد.
تغییر مسیر پروژۀ توتاپ از بامیان-میدان وردک به‌سالنگ از چند روز به‌این طرف اعتراض‌های گسترده‌یی را در کابل و برخی از ولایات به‌دنبال داشته است.
فراخوان این تظاهرات از هفتۀ قبل در شبکه‌های اجتماعی نشر شده و گفته می‌شود معترضان در مقابل دَرِ ورودی ارگ ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد.
معترضان این روز را «دوشنبۀ بزرگ» نام‌گذاری کرده و گفته‌اند که رویای آن‌ها نفرت از تاریکی و رسیدن به‌روشنایی است.
این موضوع زمانی جنجالی شد که رییس‌جمهور غنی دستور عبور مسیر توتاپ را از مسیر سالنگ صادر کرد.
توتاپ یکی از پروژه‌های مهم برق برای افغانستان است. این لین، برقِ ترکمنستان را از طریق ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان به‌پاکستان انتقال می‌دهد.
این خط برق از سنگ تودۀ در تاجیکستان شروع می‌شود، از نزدیک شیرخان بندر وارد افغانستان شده، از شهرهای قندز، مهاجر، بغلان، و پل‌خمری عبور کرده و در دوشی وارد سلسله کوه‌های هندوکش می‌گردد.
بر اساس این پروژه، ۵۰۰ کیلوولت برق زنده در ساعت، از مسیر شبرغان به‌پل‌خمری می‌آید و با عبور از کابل و ننگرهار به‌پاکستان صادر می‌شود. پس از توافق بر سر این طرح، مطالعه کار میدانی آن به داوطلبی بین‌المللی گذاشته شد، در نهایت شرکت آلمانی فیشنر برندۀ نهایی آن اعلان شد.
شرکت فیشنر، یکی از کمپنی‌های معروف جهانی است و گفته می‌شود که ماستر پلان برق کشورهای چین و پاکستان و برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه را نیز این شرکت انجام داده و ماستر پلان برق افغانستان را نیز این شرکت بازبینی کرده و به اتمام رسانیده است.
این شرکت پس از مطالعه و بررسی‌های مختلف، دیدگاه‌ها و نظرهای خود را به سازمان‌ها و نهادهای دولتی مسوول در افغانستان ارایه داده که یکی از این موارد، توصیه به‌عبور لین برق توتاپ از مسیر بامیان است؛ اما گفته می‌شود که مقام‌ها در شرکت برشنا برخلاف توصیه‌های کارشناسی‌شده این شرکت، تصمیم به‌عبور لین برق توتاپ از مسیر سالنگ گرفته است و رییس جمهور غنی نیز آن‌را تأیید کرده است که این تصمیم باعث نگرانی بسیاری از شهروندان کشور شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.