بعد از بیست سال در «مغل آباد» درِ مکتب باز شد

گزارشگر:شنبه 1 جوزا 1395 - ۳۱ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3در زمان حکمرانی طالبان در افغانستان و بویژه غرب این کشور، زنان و دختران از حق آموزش محروم بوده و برای دانش آموزان پسر نیز در امور آموزشی سخت‌گیری‌هایی وضع شده بود.
پس از گذشت ۱۵ سال از فروپاشی رژیم طالبان اما تا کنون در بسیاری از نقاط افغانستان صدها تن از دانش آموزان از رفتن به مدرسه منع می‌شوند.
هنوز گروه‌های مسلح وابسته به مخالفان دولت افغانستان در نقاط دور دست ولسوالی‌ها و دهکده‌های ولایت‌های غرب این کشور باعث بسته شدن و بسته ماندن درهای مکاتب می‌شوند.
دولت افغانستان خود را ملزم می‌داند تا به هر نحو ممکن امنیت را در این مناطق تامین و شرایط مطلوب آموزش و پرورش را برای جوانان و نوجوانان دختر و پسر این کشور مساعد کند.
ولایت نا امن فراه در غرب افغانستان از جمله مناطقی محسوب می‌شود که هنوز در بسیاری از نقاط این ولایت به دلیل حضور و فعالیت گروه طالبان مدرسه‌های دخترانه تعطیل و صدها دانش آموز از ادامه آموزش بازماندند.
نا امنی‌ها در این ولایت غربی افغانستان حتا دانش آموزان پسر را نیز از رفتن به مکتب بازداشته‌ و باعث شده جوانانی که گاها ۲۰ ساله هستند در ولسوالی‌های مختلف فراه همچنان بی سواد باقی بمانند.
یکی از این محل‌ها در ولایت فراه روستای محروم «مغل آباد» از توابع ولسوالی «گلستان» است.
در این منطقه ۲۰ سال است که طالبان حضور گسترده دارد و دولت افغانستان نتوانسته‌ به دلیل این حضور در «مغل آباد» برنامه‌های بازسازی و توسعه روستایی را اجرایی کند.
فعالیت ضد دولتی طالبان در «مغل آباد» باعث شده‌ مدارس دخترانه و پسرانه در این منطقه تعطیل و آموزش و پرورش در حال رکود باشد.
مسولان محلی در ولایت فراه از بازگشایی یکی از این مدارس این منطقه در «مغل آباد» بعد از ۲۰ سال تعطیلی خبر دادند که باعث خوشحالی صدها کودک و نوجوان اهل فراه شد.
محلی که این مکتب در آن قرار دارد از حضور طالبان پاک‌سازی و زمینۀ آموزش و پرورش در آنجا فراهم شده‌ است.
ناصر مهری سخنگوی والی فراه ضمن ابراز خوشحالی از بازگشایی یکی از مکاتب بسته شده توسط طالبان، گفت: امروز کودکان منطقۀ «مغل آباد» توانستند بعد از ۲۰ سال دوری از درس و مکتب، به دلیل فراگیری علم دوباره راه مکتب در پیش گیرند و سر صنف درسی حاضر شوند.
مهری بسته شدن مدارس توسط طالبان را جفای بزرگ در حق مردم افغانستان دانسته و افزود: ۲۰ سال تمام کودکان این منطقه به دلیل مخالفت گروه طالبان، از درس و تعلیم محروم ماندند و نتیجه آن بی سواد ماندن بیش از ۵۰۰ تن از جوانان این منطقه بود.

سخنگوی والی فراه افزود: اگر چه این مکتب سرپناهی ندارد و دانش آموزان بر روی زمین نشسته و در فضای باز درس می‌خوانند، اما خوشحال هستند که می‌توانند مانند سایر کودکان هم سن و سال خود به مدرسه رفته و علم بیاموزند.
مهری با تاکید بر اینکه دولت افغانستان مکلف است تا فضای امنی را برای آموزش و پرورش نسل آینده این کشور در همه بخش‌های افغانستان فراهم کند، گفت: آینده کشور به دست همین کودکان و نوجوانان است که باید امروز درس بخوانند، با سواد شوند و باعث توسعه و پیشرفت کشور شوند.
او از مردم منطقه خواست تا به هر نحو ممکن از آموزش و پرورش در محل زندهگی‌شان حمایت کنند و نگذارند تا دشمنان افغانستان، کودکانشان را از فراگیری علم دانش باز دارند.
محمداجمل زاهد ولسوال گلستان نیز هنگام بازگشایی این مکتب تعهد سپرد که به دلیل ادامه کار آموزش و پرورش در مناطق مختلف این شهرستان و به خصوص روستای «مغل آباد» که به دلیل نا امنی مدارس در آنجا تعطیل شده از هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع دریغ نخواهد کرد.
زاهد گفت: دشمنان مردم افغانستان در پی آن هستند که کودکان و نوجوانان را از تحصیل باز دارند و به همین دلیل مدارس را تعطیل و مشکلات امنیتی را ایجاد می‌کنند.
این مقام محلی «گلستان» خاطر نشان کرد: مردم با دولت افغانستان همکار هستند و مشترکا تلاش خواهند کرد تا آموزش و پرورش به نحو شایسته آن برای دانش آموزان دختر و پسر در نقاط دور دست این شهرستان فراهم و مشکلات آنان نیز مرفوع شود.
ولسوال «گلستان» ولایت فراه مقادیری کتاب‌های آموزشی و وسایل نوشتن را نیز به دانش آموزان این مکتب اهدا کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.