۱۰ فایدۀ شگفت ‌انگیز لبخند زدن

گزارشگر:شنبه 8 جوزا 1395 - ۰۷ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3آدم‌ها همیشه لبخند می‌زنند، مخصوصاً وقتی در جمع هستند؛ اما لبخند فقط نشان‌دهندۀ شاد بودن آن‌ها نیست. ما از لبخند برای اهداف خاص اجتماعی استفاده می‌کنیم، زیرا لبخند می‌تواند پیام‌های مختلفی را به دیگران برساند.
در زیر به ده روشی که می‌توان از لبخند برای فرستادن پیام در مورد قابل اعتماد بودن، جذابیت، اجتماعی بودن و ویژه‌گی‌های بسیار دیگر در مورد خودمان استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.
۱ـ تشویق دیگران برای اعتماد به شما
در دنیایی که همه فقط به فکر خودشان هستند، واقعاً به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ یک نشانه از قابل اعتماد بودن ما، لبخند است. لبخندهای واقعی پیام می‌فرستد که دیگران می‌توانند به ما اعتماد کرده و با ما همکاری کنند. کسانی که لبخند می‌زنند، معمولاً سخاوت و برون‌گرایی بیشتری دارند.
اقتصاددانان نیز تصور می کنند که لبخند ارزش ویژه‌یی دارد. در یک تحقیق که توسط شارلمان و همکاران (Scharlemann et al.) انجام گرفت، احتمال این‌که شرکت کننده‌ها به افرادی که لبخند می‌زدند اعتماد کنند، خیلی بیشتر از بقیه بود. این تحقیق مشخص کرد که لبخند تمایل افراد برای اعتماد کردن را تا ۱۰% افزایش می‌دهد.
۲ـ جلب ملایمت و ارفاق دیگران
وقتی افراد کار بدی انجام می‌دهند و دستگیر می‌شوند، معمولاً لبخند می‌زنند. آیا این کار برای‌شان فایده‌یی دارد؟
بر اساس تحقیقی که توسط لافرانس (LaFrance) و هِچ (Hecht) در ۱۹۹۵ انجام گرفت، می‌تواند این‌طور باشد: ما با کسانی که قانون‌شکنی کرده‌اند، اگر بعد از آن لبخند بزنند، با ملایمت و ارفاق بیشتری برخورد می‌کنیم. مهم نیست که لبخندی دروغین باشد، لبخندی از روی بیچاره‌گی باشد و یا یک لبخند واقعی، همۀ آن‌ها باعث می‌شود برای فرد خاطی کمی تحفیف قایل شویم.
به نظر می‌رسد که به این دلیل در این مورد موثر است که تصور می‌کنیم افرادی که بعد از قانون‌شکنی لبخند می‌زنند، قابل اعتمادتر از آن‌هایی هستند که لبخند نمی‌زنند.
۳ـ رهایی از خطاهای اجتماعی
فراموش کردید به مناسبت سالگرد ازدواج‌تان برای همسرتان هدیه بخرید؟ اسم یک مشتری مهم را فراموش کرده‌اید؟ سهواً یک کودک را به زمین زده‌اید؟ اگر چنین مواردی برای شما هم پیش آمده باشد، احتمالاً خجالت‌زده شده‌اید.
عملکرد خجالت این است که شما را از مکان‌های اجتماعی پرفشار بیرون کند. لبخندهای از روی خجالت، با پایین انداختن سر همراه است و خیلی وقت‌ها هم یک خندۀ کوتاه احمقانه به آن اضافه می‌کنیم. این کار برای این انجام می‌شود که باعث شویم فرد مقابل اشتباه سهوی ما را فراموش کرده و سریع‌تر ما را ببخشد.
بنابراین لبخند از روی خجالت به ما کمک می‌کند که از زندان رها شویم.
۴ـ چون در غیر این صورت، احساس بدی پیدا خواهم کرد
گاهی اوقات به این دلیل لبخند می‌زنیم که هم مودبانه است و هم این‌که بعد از آن احساس بدی پیدا نمی‌کنیم. مثل زمانی که کسی با اشتیاق در مورد این‌که چه‌طور مقداری پول در جیب یکی از لباس‌های قدیمی‌اش پیدا کرده، برای‌مان تعریف می‌کند. شاید خیلی جای لبخند زدن نداشته باشد، اما این کار را می‌کنید چون مودبانه است.
در یک تحقیق، از افراد مختلف خواسته شد که بعد از شنیدن اخبار خوب از یک نفر، صورت خود را خشک و جدی نگه دارند. اما آن‌ها احساس بدی پیدا کردند و تصور می‌کردند که آن فرد نظر بدی نسبت به آن‌ها پیدا خواهد کرد.
به همین دلیل است که در این‌گونه مواقع سر خود را تکان داده و لبخند می‌زنیم، چون می دانیم اگر این کار را نکنیم، بعد احساس پشیمانی خواهیم کرد. این احساس در زنان قوی‌تر از مردان است.
۵ ـ خندیدن از ته قلب
لبخند زدن راهی برای کاهش فشار ناشی از موقعیت‌های ناراحت‌کننده است. روان‌شناسان به آن فرضیۀ فیدبک چهره می‌گویند. حتا وقتی به اجبار لبخند می‌زنیم، برای این‌که کمی روحیۀمان را بهتر کند، کافی است.
هشدار: لبخند زدن به چیزهای ناراحت‌کننده شاید موثر باشد، اما به نظر دیگران جالب نمی‌رسد. وقتی آنسفیلد (Ansfield) در تحقیق خود از شرکت‌کننده‌ها خواست تا ویدیوهایی ناراحت‌کننده تماشا کنند، آن‌هایی که لبخند زدند، بعد احساس بهتری داشتند تا آن‌ها که لبخند نزدند. اما آن‌هایی که به تصاویر ناراحت‌کننده لبخند می‌زدند، در نظر دیگران خوشایند نبودند.
۶ـ برای درک و بینش بهتر
وقتی عصبی هستیم، توجه ما کمتر می‌شود. متوجه نمی‌شویم که کنار دست‌مان چه می‌گذرد و فقط اتفاقی که درست روبه‌روی‌مان می‌افتد را می‌بینیم. این هم از نظر لفظی و هم استعاری صدق می‌کند: وقتی مضطرب هستیم یا استرس داریم، متوجه ایده‌هایی که در گوشه‌های ذهنمان است، نمی‌شویم. اما برای به‌دست آوردن درک از یک مشکل، دقیقاً به همین ایده‌های پیرامونی نیاز پیدا می‌کنیم.
لبخند زدن باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کنیم که انعطاف‌پذیری در توجه را بالا برده و تواناییِ ما برای فکر کردن کلی‌نگر را تقویت می‌کند. وقتی این ایده توسط جانسون و همکاران (Johnson et al.) در سال ۲۰۱۰ بررسی شد، نتایج تحقیق نشان داد که شرکت‌کننده‌هایی که لبخند می‌زدند، در کارهایی که نیاز به توجه داشت و فرد باید کل جنگل و نه فقط درختان آن را می‌دید، بهتر عمل می‌کردند.
۷ـ برای جذابیت
لبخند خانم‌ها تاثیری جادویی بر همسرشان دارد و تاثیر آن حتا از ارتباط چشمی نیز بالاتر است. والش و هویت (Walsch & Hewitt,) طی یک تحقیق نحوۀ برخورد آقایان با خانم‌ها را بررسی کرد. وقتی زنی فقط ارتباط چشمی با همسرش برقرار می‌کرد، در ۲۰% از موارد، فرد به او نزدیک می‌شد. وقتی همان زن لبخندی را هم اضافه می‌کرد، در ۶۰% از موارد مرد به او نزدیک می‌شد.
اما وقتی مردها به زنان لبخند می‌زنند، تاثیر آن جادوییت کمتری دارد. با این‌که لبخند زدن جذابیت خانم‌ها را برای آقایان بیشتر می‌کند، اما برعکس آن چندان صادق نیست. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردان وقتی با غرور و یا حتا خجالت رفتار کنند، نسبت به زمانی که شاد به نظر می‌رسند، جذابیت بیشتری دارند. کمتر لبخند زدن باعث می‌شود مردان مردانه‌تر به نظر برسند.
۸ ـ پنهان کردن فکر
روانشناسان در گذشته تصور می‌کردند که یک لبخند واقعی هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید. لبخندهای دروغین و مصنوعی فقط دهان را درگیر می‌کند، در حالی که لبخندهای واقعی به چشم‌ها نیز می‌رسد. اما در تحقیقات اخیر مشخص شده است که ۸۰% از افرادی که لبخند مصنوعی می‌زنند، می‌توانند تاثیر لبخند بر روی چشم‌ها را نیز تقلید کنند.
پس از لبخند می‌توان برای پنهان کردن چیزی که واقعاً به آن فکر می‌کنیم استفاده کنیم، اما با این وجود ساختن یک لبخند مصنوعی چندان آسان نیست؛ زیرا زمان‌بندی آن باید درست باشد. رمز ایجاد یک لبخند قابل اعتماد این است که شروع کُندی دارد، یعنی نیم ثانیه طول می‌کشد تا روی صورت پخش شود. یک تحقیق نشان داده است که در مقایسه با یک لبخند با شروع سریع (یک دهم ثانیه)، لبخندهای با شروع کُندتر قابل اطمینان تر، واقعی‌تر و جذاب‌تر تلقی می‌شوند.
۹ـ برای پول درآوردن
در موارد قبل بررسی کردیم که اقتصاددانان نیز ارزش لبخند را دریافته‌اند، اما آیا لبخند می‌تواند واقعاً برای ما پول‌ساز باشد؟
تید و لوکارد (Tidd and Lockard) در سال ۱۹۷۶ در تحقیقِ خود دریافتند که مستخدم‌هایی که لبخند می‌زنند، انعام بیشتری دریافت می‌کنند.
به‌طور کلی‌تر افرادی که در صنایع خدماتی هستند، مثل مهمان‌داران هواپیما یا آن‌ها که در بخش سرگرمی و مهمان‌نوازی هستند، برای لبخند زدن به مشتریان خود پول می‌گیرند. اما مراقب باشید. تضاد مداوم بین آن‌چه واقعاً احساس می‌شود و آنچه نشان داده می‌شود، می‌تواند موجب خسته‌گی فرد و فرسوده‌گی شغلی شود.
۱۰ـ لبخند بزنید تا دنیا به شما لبخند بزند
یکی از ساده‌ترین لذت های زنده‌گی که معمولاً به‌خاطر خودکار بودنِ آن دیده نمی‌شود، زمانی است که به کسی لبخند می‌زنید و او در پاسخ به شما لبخند می‌زند.
اما همان‌طور که ممکن است متوجه شده باشید، همۀ آدم‌ها در جواب یک لبخند، لبخند نمی‌زنند. هینز و توم هاو (Hinsz and Tomhave) در سال ۱۹۹۱ در تحقیق خود بررسی کردند که چه نسبت از افراد لبخند را با لبخند جواب می‌دهند. نتایج آن‌ها نشان داد که حدود ۵۰% از افراد این‌گونه رفتار می‌کنند. در مقایسه، معمولاً هیچ‌کس اخم را با اخم جواب نمی‌دهد.
لبخند برای طول عمر
اگر هیچ کدام از این تحقیقات نتوانست لبخندی روی لبان شما بنشاند، این را هم در نظر بگیرید: افرادی که زیاد لبخند می‌زنند، معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. در یک تحقیق که بر روی تصاویر بازیکنان بیسبال در سال ۱۹۵۲ انجام گرفت، مشخص شد که آن‌ها که لبخند زده بودند، تا ۷ سال بیشتر از هم‌سانان خود عمر کرده‌اند.
شاید حالا دلیلی برای لبخند زدن پیدا کرده باشید.
گرفته شده از: پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.