۳۵ درصد باشنده‌گان پایتخت تنباکو مصرف می‌کنند

گزارشگر:چهارشنبه 12 جوزا 1395 - ۱۱ جوزا ۱۳۹۵

مسوولان در وزارت صحت کشور می‌گویند که حدود ۳۵ درصد باشنده‌گان کابل، پایتخت کشور از تنباکو استفاده می‌کنند. ناجیه طارق، معاون ارایۀ خدمات بهداشتی وزارت صحت در روز جهانی منع دخانیات (۳۱ می) در مراسمی به این منظور می‌گوید که شمار زیادی از جوانانِ دختر و پسر در سراسر کشور از تنباکو استفاده می‌کنند.
بانو طارق می‌گوید که بیشتر از ۸۰ درصد مصرف‌کننده‌گان تنباکو و دیگر دخانیات در کشورهایی با عاید کم و متوسط هستند، زیرا در این چنین کشورها دخانیات ارزان است و به آسانی در دسترس قرار می‌گیرد.
بر بنیاد تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، حدود ۶ میلیون انسان سالانه به خاطر استفاده از تنباکو جان‌های خود را از دست می‌دهند. در این میان بیشتر از ۵ میلیون از اثر استفادۀ مستقیم و حدود ۶ صد هزار از اثر استفادۀ غیرستقیم این گیاه سالانه تلف می‌شوند؛ به بیان ساده‌تر در هر ۶ ثانیه یک نفر در نتیجۀ استفاده از تنباکو جان می‌دهد.
در این مراسم، مصطفا ظاهر رییس ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، نمایندۀ سازمان بهداشت جهانی و شماری از مقام‌های حکومتی حضور داشتند.
تصویب و توشیح قانون کنترل تنباکو یکی از اقدام‌های جدی برای کاهش استفادۀ تنباکو در کشور محسوب می‌شود.
در این قانون بر منع اعلانات محصولاتی که حاوی تنباکو اند، منع حمایت مادی و معنوی برای این گیاه و منع استفاده از آن در محل‌های ممنوعه چون نهادهای دولتی و غیردولتی، شفاخانه‌ها، رستورانت‌ها و هتل‌ها تأکید شده است.
افغانستان در حالی از روز جهانی منع دخانیات تجلیل می‌کند که استفاده از این مواد در سراسر کشور به اشکال مختلف و به پیمانۀ گسترده مروج است. این درحالی‌ست که هم‌اکنون بیش از نصف کودکان جهان هوای آلوده با دود تنباکو را تنفس می‌کنند و همه‌ساله حدود ۲۰۰ هزار تن به دلیل قرارداشتن در معرض دود تنباکو به بیماری‌های مختلف مبتلا شده و جان‌های‌شان را از دست می‌دهند.
مطالعات علمی نشان می‌دهد که مصرف تنباکو باعث سخت‌ترشدن سرخ‌رگ‌ها می‌شود که ممکن است در نهایت به گرفته‌گی و نرسیدن جریان خون به قلب منجر شده و حملۀ قلبی را به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.