برنامه ملی میثاق شهروندی راه‌اندازی می‌شود

گزارشگر:شنبه 15 جوزا 1395 - ۱۴ جوزا ۱۳۹۵

محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور از طریق ویدیو کنفرانس در مرکز ملی توحید، با والیان ۳۴ ولایت کشور در مورد برنامه ملی میثاق شهروندی صحبت کرد.
در آغاز، احمد شهیر شهریار معین برنامه‌های وزارت انکشاف دهات، ضمن معرفی برنامۀ ملی میثاق شهروندی گفت که برنامه ملی میثاق شهروندی، mandegar-3برنامه‌های انکشافی را تحت یک چتر می‌آورد و به خاطر دسترسی مردم به خدمات اساسی، روش‌های معتبر و موثر را تطبیق می‌کند.
او گفت که بر اساس سند خودکفایی افغانستان، حکومت متعهد است تا برنامۀ ملی میثاق شهروندی را به منظور حمایت از جوامع فقیر جهت دسترسی به خدمات اساسی، طرح و تطبیق کند.
آقای شهریار گفت که برنامه ملی میثاق شهروندی به شوراهای قریه‌ها نقش جدید می‌دهد و این نقش مجرای اساسی برای انجام فعالیت‌های انکشافی در دهات و نظارت از ارایه خدمات را فراهم می‌کند.
او افزود که شورای انکشافی قریه منحیث یک نهاد فراگیر در قریه‌ها ایجاد می‌شود که ۳۵ درصد اعضای آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
معین برنامه‌های وزارت انکشاف دهات افزود که برنامه ملی میثاق شهروندی خدمات اساسی صحی، خدمات آموزشی، تنظیم آب (آب آشامیدنی، آبیاری، جلوگیری از آسیب سیلاب‌ها و حفظ الصحه محیطی)، تکنالوژی زراعتی برای ترویج زارعت، راه‌های مواصلاتی دهات و انرژی قابل تجدید به سطح قریه را عرضه می‌کند.
آقای شهریار گفت که برنامۀ ملی میثاق شهروندی در شهرها توسط ریاست مستقل ارگان‌های محل و شهرداری‌ها در همکاری نزدیک با وزارت‌های ذیربط، تطبیق خواهد شد.
او افزود که برنامه ملی میثاق شهروندی در دهم میزان سال جاری آغاز می‌گردد و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ در سه مرحله تطبیق می‌گردد، برنامۀ ملی میثاق شهروندی در مرحله اول یک سوم کشور را در بر می‌گیرد و طی ده سال در سراسر کشور تطبیق می‌گردد.
رییس‌جمهور غنی در ادامه گفت که حکومت وحدت ملی یکی از تعهدات خویش را از تئوری به عمل تبدیل کرد و اینک یک قرارداد برای خدمات همه جانبه بین مردم و دولت صورت می‌گیرد.
آقای غنی گفت که حالا ما یک بسته واضح و شفاف برای ارایه خدمات به مردم داریم. او خطاب به والیان گفت که در مرکز، یک فرهنگِ خوبِ همکاری آغاز شده و در ولایات نیز باید این همکاری به وجود آید.
رییس‌جمهور غنی از والیان خواست که تعهد حکومت وحدت ملی را به مردم با وضاحت بیان کنند. او افزود که ما متعهد به تغییر پایدار در زندهگی مردم هستیم و تغییر پایدار برای حکومت مهم است.
آقای غنی گفت که من شاهد یک تغییر در ظرفیت، همکاری و دیدگاه در وزارت‌خانه‌ها می‌باشم و برنامه ملی میثاق شهروندی در زمینه کاریابی با مردم همکاری خواهد کرد. او با تأکید گفت که از گذشته که میراث خوب به ما نمانده است، باید درس بگیریم.
در این ویدیو کنفرانس داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز صحبت کرد و گفت که امروز یک گام بزرگ برداشته شد. در سابق که در قریه جات خدمات وجود نداشت، اکثریت مردم به شهرها هجوم می‌بردند. اما با تطبیق برنامه میثاق ملی شهروندی، خدمات و سهولت‌ها برای تمام مردم افزایش خواهد یافت.
او افزود که مردم در عرضه خدمات نقش زیاد داشته باشند تا از فرهنگ خیالی بیرون شوند.
عبدالباقی پوپل سرپرست ریاست ارگان‌های محل در این ویدیو کنفرانس گفت که ما در یک دهۀ آینده باید در زندهگی مردم تغییر مثبت را به میان آوریم. او افزود که بعد از عرضه خدمات باید مردم در زمینه مراقبت و حفاظت از پروژه‌ها، همکاری کنند.
هم‌چنان، سرپرست ولایت بلخ، والی هرات و معاونین ولایات ننگرهار و قندهار در صحبت‌های‌شان از برنامۀ ملی میثاق شهروندی استقبال کردند و از همکاری خویش در زمینه تطبیق آن اطمینان دادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.