دادستان کل: بدون مبارزه با فساد امیدی در دل مردم ایجاد نخواهد شد

- ۱۶ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3دادستان کل می‌گوید که فساد بزرگترین دشمن مردم افغانستان و خطرناکتر از تروریسم است. فرید حمیدی، روز شنبه در نشستی در کابل گفت که بدون مبارزه با فساد امید و اعتمادی در دل مردم افغانستان ایجاد نخواهد شد.
به گفتۀ او، در مناطقی که دولت افغانستان حضور دارد، مردم برای حل‌وفصل قضیه‌های‌شان به مخالفان مسلح مراجعه می‌کنند. حمیدی می‌گوید که عدالت امنیت را تقویت می‌کند و تنها با زور اسلحه نمی‌توان به ثبات رسید.
به گفتۀ حمیدی در پرونده‌های فساد، دستگاه عدلی و قضایی با افراد عادی سروکار ندارد. او می‌افزاید، فساد پیچیده‌ترین جرم است که با پیچیده‌ترین شیوه‌ها صورت می‌گیرد، و کسانی در این کار دخیل اند که قوانین را به مراتب بهتر از نهادهای عدلی و قضایی می‌دانند.
احمدضیا مسعود، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب نیز به این باور است که حلقات قدرتمند دولتی در فساد دست دارند و «مافیای کلان فساد اداری» از زاویه‌های گوناگون می‌تواند نیروهای امنیتی را تهدید کند. به گفتۀ او، پولیس جرأت دستگیری بسیاری از کسانی را که متهم به فساد اند، ندارد.
او می‌گوید، تا هنوز کسی شاهد نبوده که دادگاه‌های کشور فیصلۀ منطقی و عادلانه‌یی را انجام داده باشند.
نماینده رییس جمهوری تأکید می‌کند، تا زمانی که دولت از اقتدار لازم برای مبارزه با فساد برخوردار نشود، اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی کار زیادی از پیش برده نمی‌تواند.
این در حالی‌ست که مقام‌های دادگاه عالی می‌گویند، از زمان آغاز به کار دادستان کل جدید، در این اداره در دو بخش اداری و قضایی اصلاحات به میان آمده است.
عبدالله عطایی، سخنگوی دادگاه عالی روز شنبه در یک نشست خبری در کابل، بازداشت ۶۰ تن از کارمندان این اداره را به جرم فساد اداری از جملۀ کارهای مثبتی می‌داند که دادستان کل در زمینۀ مبارزه با فساد انجام داده است.
آقای عطایی از تغییر و تبدیل ۶۵۹ قاضی در سراسر کشور نیز به عنوان تلاشی برای اصلاح سیستم قضایی یاد می‌کند.
رییس جمهور غنی در مراسم سوگند وفاداری‌اش، دادگاه عالی را لانۀ فساد خواند و از برنامه‌های جدی برای مبارزه با این پدیده سخن زد. اما حالا که نزدیک به دو سال از حکومت او می‌گذرد، منتقدانش به این باور اند که رییس جمهور تا کنون صرف حرف زده و در عمل اقدام مهمی نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :