عضو کمیتۀّ ورزشی مقیم اروپا: به عضویت کمیتۀ ملی المپیک نیاز داریم

- ۱۶ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3اشاره: زلمی خیرخواه زادۀ ولایت کابل است. او دانش‌آموختۀ تربیت بدنی از دانشگاه کابل، عضو تیم ملی هندبال و دارندۀ کمر بند سیاه تکواندو نیز است. در حال حاضر عضو کمسیون فدارسیون ورزشی مقیم اروپا است و شانزده سال می‌شود که در آلمان زنده‌گی می‌کند. روزنامۀ ماندگار با آقای خیرخواه در پیوند به ورزش، دست‌آوردهای ورزشی و دلیل مهاجرت او پرس‌وشنودی انجام داده است که اینک می‌خوانید.
ورزش را کی و در کجا آغاز کردید؟
در سال ۱۳۶۰ ورزش تکواندو را در کشور آغاز کردم، در آن‌زمان عضویت تیم ملی هندبال را نیز داشتم. فعلاً استاد کلپ پهلوانی در شهر هامبورک جرمنی می‌باشم و در حدود ۴۰ شاگرد را تربیت می‌کنم که تمام‌شان ورزشکاران افغانستانی هستند.
چرا خواستید از افغانستان مهاجرت کنید؟
بیشتر به دلیل جنگ‌های داخلی ترجیح داده از کشور بیرون بروم، چون در آن‌زمان زیاد به آیندۀ خود و فامیلم خوش‌بین نبودم، هرروز خبر از جنگ و ویرانی و کشتار بود، در واقع مجبور بودم از وطن بیرون بروم. شش سال در مسکو بودم به امیدی که روزی افغانستان آرام شود و دوباره برگردیم، اما متأسفانه وضعیت خوب نشد و ما هم تصمصم گرفتیم به طرف جرمنی مهاجرشویم که تا به حال در جرمنی زنده‌گی می‌کنم.
جایگاه و اهمیت ورزش را در یک جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما مردم افغانستان یک ضرب‌المثل خیلی پُر معنای داریم که می‌گویند: «عقل سلیم در بدن سالم است». ورزش جوان را ترغیب به کارهای مشروع و همه پسند می‌کند، برایش نیرو و اعتماد به نفس می‌دهد و این اعتماد به نفس سبب می‌شود که جوان به درس و تعلیم و بپردازد و دست به خلاقیت بزند. البته این ویژه‌گی منحصر به جوانان نیست؛ بل شامل حال همه انسان‌های جامعه می‌شود. در یک جمله می‌شود گفت: ورزش یعنی صحت‌مندی، حوصله و خلاقیت.
ویژه‌گی‌های یک قهرمان چیست؟
به باور من شاید قهرمان ماندن مشکل‌تر باشد از قهرمان شدن؛ به این دلیل که وقتی کسی به مقام قهرمانی می‌رسد مسوولیت و مکلفیت هایش به مراتب بیشتر از وقتی که قهرمان نبود می‌شود، وقتی کسی قهرمان می‌شود، متعلق به جغرافیای که مربوط به آن است می‌شود و مسوولیت زنده‌نگهداشتن نام و نشان همۀ شهروندان آن جغرافیای مربوط می‌شود به او و این‌کار به نظرم خیلی مبارک و مشکل است.
برای ورزشکاران افغانستانی مقیم اروپا چه کارهایی تا به‌حال انجام داده‌اید؟
سوال خوبی، من به کمک تنی چند از پیش‌کسوتان ورزشی افغانستان مقیم اروپا در سال ۲۰۱۰ فدراسیونی را ایجاد کرده‌ایم که در آن تمام ورزش‌های رسمی فعالیت دارد و ورزشکاران افغانستانی در سراسر اروپا را در آن گردهم جمع کردیم تا از این طریق مسابقات‌شان را راه اندازی کنیم که هدف اساسی ما از ایجاد این فدراسیون، آشناسازی ورزشکاران افغانستانی با هم‌دیگر و استفاده از تجربیات هم است.
آیا فدراسیون شما عضویت کمیته ملی المپیک افغانستان را دارد یا خیر؟
فدراسیون ما رسمی است و عضویت اکثریت زیادی از فدراسیون‌های بین بین‌المللی را دارد، اما متأسفانه تا به‌حال عضویت کمیتۀ ملی المپیک افغانستان را به دست نیاورده‌ایم. اخیراٌ نیز با آقای ظاهر اغبر رییس کمیتۀ ملی المپیک افغانستان نیز به تماس شدیم، آن‌ها وعده سپردند که نمایندۀ خود را برای ما معرفی می‌کنند که امیدواریم این کار به زودی صورت بگیرد. حالا نیز از کمیتۀ ملی الپیک افغانستان صمیمانه تقاضا می‌کنم تا در این قسمت ما را همکاری عاجل کنند.
پیشنهاد شما برای دولت افغانستان چیست؟
حکومت باید برای بقای خود بالای جوانان سرمایه‌گذاری کند؛ متأسفانه در چند ماه گذشته ما شاهد بودیم که موج عظیمی از جوانان کشور را ترک کردند و این وضعیت به نظر من بسیار خطرناک است، جوانان از شوق مهاجر نشده بودند بیکاری و نبود شغل آن‌ها را وادار به پذیرش این خطر بزرگ کرده بود. این‌جا وقتی آلمانی‌ها استعداد ورزشکاران ما را می‌بینند به وجد می‌آیند آن‌ها به این باور اند که ورزشکاران افغانستان نسبت به سایر مردمان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.