دبیرکل ناتو به حکومت افغانستان: در کار گروه بحران مداخله نکنید

- ۱۶ عقرب ۱۳۹۱

دبیرکل ناتو گفته است که گروه بین‌المللی بحران حق دارد نظریات‌اش را ابراز کند و حکومت افغانستان نباید در فعالیت این گروه مداخله کند.
پیشتر مقام‌های حکومت افغانستان گفته بودند که فعالیت‌های گروه بین‌المللی بحران جنبه «سیاسی و استخباراتی» دارد و آن‌ها در حال رایزنی به خاطر اخراج کارمندان این گروه از افغانستان هستند.
این واکنش‌ها درحالی ابراز می‌شود که چندی پیش گروه بین‌المللی بحران با انتشار گزارشی از احتمال فروپاشی حکومت کابل و جنگ داخلی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان سخن زده بود.
دبیرکل ناتو گفته است، نقطه ضعف گزارش گروه بین‌المللی بحران این است که در آن، نقش جامعه بین‌المللی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ نادیده گرفته شده است.
اما مسوولان گروه بین‌المللی بحران گفته‌اند که آن‌ها هیچ‌گونه برنامه پنهانی و مخفی در افغانستان ندارند.
آقای راسموسن دیروز همچنان در مورد ماموریت ناتو بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان هم سخن زده و گفته که ناتو قادر خواهد بود بعد از سال ۲۰۱۴ هم در افغانستان فعالیت کند و این کار براساس تقاضای حکومت افغانستان صورت خواهد گرفت.
او افزود: «ما بعد از سال ۲۰۱۴ هم بر اساس تقاضای حکومت افغانستان می‌توانیم در آن کشور فعالیت داشته باشیم. این کاملاً در مطابقت با قوانین بین‌المللی است. برعلاوه این، اگر ما بتوانیم یک ماموریت تصویب شده از سوی ملل متحد را هم داشته باشیم، به نظر من خیلی خوب خواهد بود، ولی ما می‌توانیم بر اساس یک دعوتنامه حکومت افغانستان در آن کشور، فعالیت نماییم.»
دبیرکل ناتو همچنان از اعلان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان استقبال نموده گفت، برای دایرشدن این انتخابات، امنیت از نقش کلیدی برخودار است و باید نیروهای امنیتی افغان، رهبری تامین امنیت پروسه انتخابات سال ۲۰۱۴ در کشورشان را به عهده داشته باشند. راسموسن گفت، تدویر این انتخابات تغییر را در استراتیژی ناتو در افغانستان وارد نخواهد کرد.
او تصریح کرد: «این حقیقت که انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان در بهار سال ۲۰۱۴ سازماندهی می‌شود استرایتژی ما را تغییر نخواهد داد. ما به هدف سپردن کامل مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تاپایان سال ۲۰۱۴، انتقال این مسوولیت‌ها را همچنان ادامه خواهیم داد.»
آقای راسموسن همچنان ابراز داشت، شرایط امنیتی مناطقی که مسوولیت‌های امنیتی آن به نیروهای افغان سپرده شده است، خوب اند و بر اساس معلوماتی که هیات فرستاده ناتو اخیراً از ولایات هرات، بلخ و کابل به دست آورده است، مردم به شکل عادی زنده‌گی روزمره شان را ادامه می‌دهند و این مناطق امن و باثبات اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.