ترکمنستان ۴۵ میلیون دالر برای اجرای خط لولۀ «تاپی» اختصاص داد

گزارشگر:دوشنبه 17 جوزا 1395 - ۱۶ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3رییس جمهور ترکمنستان ۴۵ میلیون دالر وام جهت تامین مالی بخش افغانستان و پاکستان خط لوله «تاپی» اختصاص داد.
قربانقلی بردی محمد اف رییس جمهور ترکمنستان سندی را امضا کرد که به موجب آن ۴۵ میلیون دالر وام جهت تامین مالی بخش افغانستان و پاکستان خط لوله گاز »ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به «تاپی»، اختصاص داده می‌شود.
بر اساس این گزارش، دولت ترکمنستان اولین قسط وام به مبلغ ۴۵ میلیون دالر را به عنوان تأمین مالی مرحلۀ ابتدایی خط لولۀ گاز تاپی در قسمت افغانستانی و پاکستانی در اختیار دست‌اندرکاران قرار داده‌ است.
اختصاص ۴۵ میلیون دالر وام از سوی دولت ترکمنستان برای اجرای پروژۀ مذکور منطقه‌یی در حالی است که در اواخر ماه حمل سال جاری نخستین توافق‌نامۀ سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دالری اجرای خط لولۀ گاز «تاپی» توسط مقامات عالی رتبه نفت و گاز کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در مجتمع نفت و گاز ترکمنستان در عشق‌آباد امضا شد.
یاغشیگلدی کاکایوف معاون رییس جمهور ترکمنستان در این زمینه تصریح کرد: طول خط لوله گاز تاپی در خاک ترکمنستان ۲۱۴ کیلومتر می‌باشد که عملیات اجرایی آن کلید خورده است.
این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان با اشاره به اینکه در آینده نزدیک در شهر «دوبی» امارات دفتر رسمی و بین‌المللی طرح تاپی تأسیس خواهد شد، اعلام کرد: ظرفیت این خط انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز است که ترکمنستان قادر است این خط لوله گاز منطقه‌یی را حمایت کند.
در تاریخ ۱۳ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) در حومۀ شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور قربانقلی بردی‌ محمداف رییس جمهور ترکمنستان، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و محمد حمید انصاری معاون رییس جمهور هند طی مراسم برگزار شد.
طول خط لولۀ گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر بوده و ۲۱۴ کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، ۷۷۴ کیلومتر آن از خاک افغانستان، ۸۲۶ کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.
ظرفیت انتقال این خط سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال ۲۰۱۹ میلادی به طور کامل به بهره برداری رسد.
به نظر کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.