ورزشکار مقیم اروپا: دولت افغانستان مرا به مسابقات جهانی معرفی کند

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ شنبه 22 جوزا 1395 - ۲۱ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3اشاره: غلام غوث در ولایت کابل زاده شده و از دانشکده حقوق و علوم سیاسی کابل نیز فارغ گردیده است.او قهرمان پهلوانی مقیم کشور آلمان و مربی یکی از کلپ‌های خصوصی در این کشور می‌باشد. خبرنگار روزنامۀ ماندگار مصاحبه‌یی را با َاو ترتیب داده است که تقدیم‌تان می‌گردد.
لطفاً دربارۀ دست‌آوردهای ورزشی‌تان به خواننده‌گان مایاد آوریکنید؟
از سن پنج ساله‌گی ورزش پهلوانی رادر کلپ سازمان جوانان تحت نظر پدرم آغاز کردم. در سال ۱۹۸۵ قهرمان کودکان بودم و در سال ۱۹۸۶ قهرمان نوجوانان و در سال ۱۹۸۸ عضویت تیم ملی کشور را کسب کردم. اولین پهلوانی بودم که در سن ۱۳ ساله‌گی عضویت تیم ملی افغانستان را کسب کرده است. سه بار قهرمان وزن خود در کشور مسکو شدم. چهار سال قهرمان وزن خود در کشور آلمان بودم و در مجموع تا به‌حال ۵۸۰ مسابقه انجام دادم که از این میان، تنها ۴ مسابقه را باختم. ۷۰ مدال دارم، از این میان ۲۶ مدال طلا و متباقی نقره و برونز می‌باشد.
چرا افغانستان را ترک کردید؟
به‌خاطر پی‌گیری دانش به کشور روسیه آمده بودم، اما متأسفانه در آن‌زمان جنگ‌های داخلیدر کشور شروع شد بناً جان خود را در خطر دیدم و تصمیم گرفتم همین جا بمانم، در سال ۱۹۹۲ پناهنده شدم به کشور جرمنی، فعلاً هم در کشور همین کشور زنده‌گی می‌کنم و تمرینات خود را در رشتۀ پهلوانی ادامه می‌دهم.
یک قهرمان دارای کدام خصوصیات باشد؟
یک قهرمان باید شخصیت و اخلاق خوب و نیکو داشته باشد، از ورزش خود سو استفاده نکند و برای مردم خود یک الگو باشد. به کشور خود خدمت کند و افتخار بیافریند. اشخاص که ورزش می‌کند، احساس مسولیت و احترام بیشتر برای مردم خود قایل می‌باشد.
بزرگترین آرزوی شما در زنده‌گی چیست؟
یگانه آرزوی بزرگ من به اهتزاز در آوردن بیرق کشوردر مسابقات جهانی است، در زمان مهاجرت در کشورهای اروپای مسابقات زیادی داشتم و همیشه بیرق کشورهای بیگانه نه را بلند می‌کردم که این برایم بسیار رنج‌آورد بود.
خواست شما از دولت افغانستان چیست؟
واژۀ میهن‌دوستی به معنی پیوند عاطفی انسان به زادگاه‌اش است. امروز وقتی ما از زادگاه و میهن سخن به میان می‌آوریم، در واقع مسألۀ پیوند انسان با سرزمین و مردمی که در آن زنده‌گی می‌کند و با دولت که به وجود آورده‌اند مدنظر می‌گیریم. بناٌ از حکومت می‌خواهم تا در مسابقات که قرار است در کشور پولند برگذار شود و در آن تمام قهرمانان جهان اشتراک می‌کند، مرا از طریق کمیتۀ ملی المپیک افغانستان به آن‌جا معرفی کند. تا به‌حال افغانستان در مسابقات جهان در رشتۀ پهلوانیاشتراک نکرده است، اگر کمیته ملی المپیک و تربیت‌بدنی افغانستان در این عرصه با من همکاری کنند شاید افتخار بزرگی برای کشور کسپ کنم.من از دولت پول نمی‌خواهم، تمام مصارفم را از جیب خود می‌دهم،تنها مرا در مسابقات معرفی و ثبت نام کند.
پیام شما به جوانان کشور؟
رابطۀیک انسان با جایگاه که در آن زنده‌گی می‌کند کاملاً نسبی است، هرچه که ریشه‌ها وجود طبعی انسان در یک مکان قوی‌تر باشد، ارتباط آن شخص از نظر روانی و طبعی به آن محل بیشتر و قوی‌تر خواهد بود، جوانان عزیز هیچ‌گاه کشور عزیز خود را ترک نکنید و به کشور خود خدمت کنید، به هر ورزش که علاقه دارید، ورزش کنید به‌خاطر سلامتی خود و کشورتان. جوانان عزیز! با اتفاق، هم‌دلی، هم‌بسته‌گی و با وحدت ملی صلح و ثباط است که پیشرفت می کنید نه غیر از آن.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.