غنی حکمتیار را بر علیه رهبران جهادی استفاده می‌کند

گزارشگر:یک شنبه 23 جوزا 1395 - ۲۲ جوزا ۱۳۹۵

رییس‌‌جمهور غنی از طریق صلح با رهبر حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار را در برابر مجاهدین قرار خواهد داد.
نشریه امریکایی نشنال اینترست در شماره اخیر خود به بررسی و چگونگی روند صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پرداخته است.
کابل و واشنگتن بر این باورند که صلح با حزب اسلامی حکمتیار، طالبان را برای مشارکت در روند صلح افغانستان تشویق می‌کند و توافقنامه صلح با mandegar-3حکمتیار و تغییرات اخیر گروه طالبان زمینه را برای بحث‌های وسیع‌ در مورد صلح فراهم خواهد کرد.
توافق صلح با حزب اسلامی حکمتیار در کنار امیدواری‌ها با نگرانی‌هایی نیز همراه است، زیرا حزب اسلامی هنوز هم بر ایجاد جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی و امریکایی از افغانستان تأکید می‌کند.
ایجاد جدول زمانی و خروج نیروهای خارجی برای اشرف‌غنی شرط دشواری است، زیرا مقامات به توانایی‌های نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان اعتقاد کافی ندارند.
این نشریه با اشاره به گذشته حکمتیار، حادثه سال ۱۳۷۶ میلادی را در دانشگاه کابل بازخوانی می‌کند که در آن حکمتیار دانشجویی را که با وی اختلاف نظر سیاسی داشته به قتل می‌رساند.
در ادامه نشنال اینترست به درگیری‌های دهه ۹۰ میلادی شهر کابل و نقش گلبدین حکمتیار در آن پرداخته و با طرح پرسشی، چرایی اعتماد دولت کابل به حکمتیار و صلح با وی را مطرح می‌کند.
نشریه امریکایی نشنال اینترست در پاسخ به این مسأله بر این باور است که احتمال دارد محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان با توجه به دلایل مختلف، گلبدین حکمتیار را به عنوان یک ابزار سیاسی در برابر مجاهدین افغانستان قرار دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.