سختگیری پاکستان بر مهاجران افغانستان

گزارشگر:دوشنبه 24 جوزا 1395 - ۲۳ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3کشته‌شدن ملااخترمحمد منصور، رهبر پیشین طالبان در خاک پاکستان توسط پهبادهای آمریکایی سبب شده تا این کشور حلقه را بر مهاجران افغانستان تنگ کند. به گزارش خبرنگار آزاد سلام‌وطندار در پاکستان، اخیراً مهاجران در هر گوشه‌وکنار این کشور مورد آزارواذیت شدید نیروهای امنیتی پاکستان قرار می‌گیرند و مهاجرانی که دارای ویزا هم باشند، تفاوتی با مهاجران غیرقانونی ندارند.
آگاهان می‌گویند که این موضوع ربطی به داشتن ویزا یا نداشتن آن ندارد و همه‌شمول است. به گفتۀ آقای برق، پولیس تمام مهاجران افغانستان را در هر مکانی از جمله شفاخانه‌ها، پارک‌ها، مهمان‌خانه‌ها و حتا کوچه‌ها اذیت می‌کند.
خبرنگار سلام‌وطندار می‌گوید که پولیس پاکستان از مهاجران افغانستان رشوه گرفته و آنان را به بهانه‌های مختلف از این در به آن در می‌دواند.
اما رحیم‌الله یوسفزی، نویسنده و خبرنگار پاکستانی می‌گوید، این بار نخست نیست که پاکستان در برابر مهاجران چنین رویکردی را درنظر گرفته است. به گفتۀ آقای یوسفزی رویۀ نیک‌وبد با مهاجران مستقیماً با روابط سیاسی و امنیتی کشورها پیوند دارد و در صورت بروز مشکلی در روابط کشورها، تغییراتی در طرز رویکرد با مهاجران نیز به‌وجود می‌آید.
این نویسنده و خبرنگار پاکستانی می‌افزاید که این مشکلات حتا در حد دیپلمات‌های دو کشور نیز است. به گفتۀ او، سفارت و کنسول‌گری افغانستان در پاکستان نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده اند و از این مشکلات مقام‌ها در اسلام‌آباد را آگاه ساخته اند.
شماری از شهروندان کشور که اخیراً به پاکستان سر زده اند نیز می‌گویند، با این که هم گذرنامه داشته اند و هم ویزا، برای مداوای بیمارشان از یک شفاخانه به شفاخانۀ دیگری راجع شده اند و نیروهای پولیس این کشور، آنان را مورد آزار و اذیت قرار داده اند.
شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در این مورد می‌گوید که مشکل اساسی مهاجران نداشتن ویزاست و سفارت افغانستان در اسلام‌آباد تلاش‌ها برای حل این مشکل را آغاز کرده است.
اما اختر منیر، اتشۀ مطبوعاتی سفارت پاکستان در کشور تمام این گفته‌ها را رد می‌کند و می‌گوید، پاکستان هرگز با مهاجرانی که دارای ویزا و گذرنامه باشند، برخورد زشت نمی‌کند. آقای منیر می‌گوید: «مگر امکان دارد با مهاجری که هم گذرنامه داشته باشد و هم ویزای اقامت، برخورد زشت صورت گیرد؟».
مقام‌های افغانستان بارها پاکستان را متهم به حمایت طالبان کردند و ادعا داشتند که مقام‌های ارشد طالبان در خاک پاکستان به‌سر می‌برند؛ مرگ ملامنصور حدود ۲۰ روز پیش در خاک این کشور نیز اثباتی بر این ادعای مقام‌های افغانستان بود. پس از این رویداد فشارهای بین‌المللی بر این کشور افزایش یافت و حتا واشنگتن چندین مرتبه کمک‌هایش به اسلام‌آباد را به تعویق انداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.