آلمان و چین در بازسازی افغانستان باهم همکاری می‌کنند

گزارشگر:سه شنبه 25 جوزا 1395 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3انگلا مرکل صدراعظم آلمان در همراهی با شش وزیر کابینه اش برای دیدار مشورتی حکومت های دو کشور به چین رفته است. در این سفر از جمله راجع به کمک در بازسازی افغانستان میان دو کشور توافقاتی صورت گرفته است.
لی کی چیانگ نخست وزیر چین ضمن مراسم ویژه نظامی از انگلا مرکل صدراعظم آلمان در پیکنگ استقبال نمود. سپس با مراسم خاصی در سالون بزرگ خلق، چهارمین اجلاس مشورتی حکومت های چین و آلمان آغاز گردید. خانم انگلا مرکل را در این سفر شش وزیر به شمول فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه، ولفگنگ شویبله وزیر مالیه و چندین عضو ارشد حکومت این کشور همراهی می کنند. مذاکرات کابینه های هر دو کشور آلمان و چین در فاصله هر دو سال یک بار برگزار می شود.
توافقات به شمول همکاری در بازسازی افغانستان
پس از مذاکرات مذکور همچنان ۲۴ قرارداد همکاری های مشترک سیاسی و اقتصادی میان هردو کشور به امضاء رسیده است. گیرد مولر وزیر امور انکشافی حکومت فدرال آلمان از اتحاد سوسیال مسیحیان این کشور گفته است که او همراه با گاو هوچینگ همتای چینایی خویش برای ایجاد یک مرکز انکشافی دوامدار در زمینه حفاظت از منابع طبیعی جهان و مبارزه با فقر به توافق رسیده اند. به گفته او با این مؤافقتنامه فصل جدید همکاری ها میان هردو کشور آغاز گردیده است.
افزون بر این هر دو کشور می خواهند در بازسازی افغانستان نیز مشارکت داشته باشند. قراردادی میان دو کشور برای کمک از افغانستان در مبارزه با حوادث طبیعی و استخراج معدن نیز امضا شده است.
در زمینه های گسترش همکاری های دو جانبه به ویژه در امور حفظ محیط زیست، آموزش و بهداشت، تحکیم توانمندی ها در بخش های انکشافی و زراعت قابل تجدید و دوامدار، در عرصه شبکه های جدید تلفون های همراه، خطوط آهن، صنایع موترسازی و هواپیما نیز قراردادهایی میان دو کشور به امضاء رسیده اند.
بدتر شدن وضعیت حقوق بشر
یکی از موضوعات مهم مذاکرات کنونی خانم مرکل با سران چین را تضمین امنیت حقوقی برای شرکت های آلمانی در این کشور می سازد. مرکل گفته است: «برای ما همیشه مهم این است که شرکت های ما و نیز پروژه های ما از فضای امن قانونی برخوردار باشند.»
به گفته او، در ارتباط به گفتگوها در زمینه حکومت قانونمدار نمی توان حتی تصور نمود که به چه تعداد بخش های حقوقی برای مصرف کننده ها و نیز در امور عامه وجود دارند. مرکل افزود که «در این قسمت گفتگوهایی بسیار عالی و قناعت بخش جریان دارند.»
این در حالیست که روز یکشنبه حین اعطای دکتورای افتخاری به خانم مرکل از جانب دانشگاه نانجینگ، مرکل یک بار دیگر بر تضمین یک حکومت قانونمدار تاکید نمود. منتقدین نیز از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در چین پس از آغاز کار شی جین پینگ رئیس جمهور چین شاکی می باشند. شی جین پینگ سال ۲۰۱۲ ریاست حزب کمونیست چین را به دوش گرفت و سال ۲۰۱۳ نیز به حیث رئیس جمهور این کشور به کار آغاز نمود. به ویژه از سال گذشته به اینسو موجی از تعقیب ها علیه مدافعان حقوق شهروندی در چین ادامه دارد.
مناسبات اقتصادی و بحران های جهانی
به گفته خانم انگلا مرکل در اجلاس مشورتی چین و آلمان در سال ۲۰۱۴ بر سر یک چارچوکات کاری، استراتژی همه جانبه همکاری های مشترک میان چین و آلمان وارد مرحله جدید گردیده است. براساس این طرح همکاری های مشترک در خارج و سیاست های اقتصادی و انکشافی می توانند بیشتر توسعه یافته و متمرکز گردند.
لی کی چیانگ نیز گسترش مناسبات دو کشور را مورد تمجید قرار داده و بر اعتبار متقابل در مناسبات هردو کشور تأکید نمود؛ مناسباتی که با دیدارهای سران حکومت های هردو کشور تحکیم می یابند.
افزون بر این بحران های جهانی، گسترش مناسبات اقتصادی با چین و مناقشات چین با اروپا بر سر سنجش بازار اقتصاد و تشدید کنترول قانونی توسط سازمان های مستقل در چین که همچنان بر فعالیت های شرکای آلمانی این کشور تأثیرگذار خواهند بود، از جمله مسایل دیگر گفتگوهای مشورتی میان دو کشور را می سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.