افزایش کنجکاوی کودکان با پذیرش عدم قطعیت

گزارشگر:سه شنبه 25 جوزا 1395 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3معمولاً معلم‌ها با چنان قطعیتی درس می‌دهند که گویی نیاز به پرسشِ بیشتر نیست و جوابِ تمام پرسش‌ها پیدا شده است. اما فهمِ ما در هیچ موضوعی کامل نیست. قطعیت نداشتن بر نحوۀ تفکر و رفتارِ ما تأثیرگذار است. مواجه شدن با آن‌چه نمی‌دانیم، می‌تواند باعث به وجود آمدنِ کنجکاوی شود.
برای ایجاد کنجکاوی و آماده کردنِ دانش‌آموزان برای موفقیت در جهان واقعی، بهتر است که آن‌ها را با عدم قطعیت مواجه ساخت؛ زیرا در دنیای واقعی، پاسخ‌ها به ندرت حاضرآماده و قطعی هستند. ما در مورد واقعیت‌ها، بیش از آن‌چه که باید، مطمین هستیم. اگر دانش‌آموزان با عدم قطعیت، احساس راحتی کنند، از آن استقبال کنند، و تشویق شوند که طرح سوال کنند، کنجکاوی‌شان افزوده شده و در تفکرشان به نوآوری دست می‌زنند.
برای ایجاد فضای عدم قطعیت در جلسات درس، پیشنهادهای زیر می‌تواند موثر باشد:
۱ـ بیان تأثیر احساسیِ عدم قطعیت
عواطف یادگیری عبارت‌اند از شگفتی، علاقه‌مندی و سردرگمی. احساس گیجی و سردرگمی می‌تواند برای دانش‌آموزان ناراحت‌کننده باشد. معلم باید به آن‌ها کمک دهد که بر این احساس ناراحت‌کننده غلبه کنند و عدم قطعیت را به عنوان فرصتی برای یادگیری بدانند.
۲ـ تعریف تکالیفی که عدم قطعیت را برمی‌انگیزد
یک راه برای این‌که دانش‌آموزان با سردرگمی، احساس راحتی داشته باشند این است که تکالیفی برای آن‌ها تعریف شود که باعث گیچی آن‌ها شود. سه تکنیکی که برای این کار می‌توان انجام داد این‌که: تشویق دانش‌آموزان به یافتن اشتباهات‌شان، درخواست از آن‌ها برای استدلال آوردن در تأیید نگرش‌هایی که با آن مخالف هستند و تعریفِ تکالیفی که دانش آموزان نمی‌توانند آن را به درستی انجام دهند. بهترین تکالیف آنهایی است که دانش‌آموزان را به اشتباه بیـندازد، گیچ‌شان کند، و احساس عدم قطعیت کنند.

۳ـ اتخاذ سبک تدریس غیراقتدارگرا برای تشویق به کشف کردن، چالش ایجاد کردن و بازنگری کردن
معلم‌هایی که با حس فروتنی، کنجکاوی، و رازآلود تدریس می‌کنند، بیشتر از معلمانی که با اقتدار و قطعیت درس می‌دهند، دانش‌آموزان را تشویق به یادگیری می‌کنند. معلمان باید به دانش آموزان کمک کنند تا راهی برای تفکر و یادگیری پیدا کنند. بهترین معلم‌ها کسانی هستند که در موضوع خودشان دچار حیرت می‌باشند.
۴ـ اهمیت دادن به موضوعاتی که مورد مناظره قرار دارد
برای این‌که دانش‌آموزان حس روشنی از تغییرپذیری واقعیت‌ها داشته باشند، در مورد مناظره‌های سرانجام یافته بین افراد اکادمیک و دیگران، بحث کنید. استدلال‌های پژوهش‌گران، مورخان و تیوریسین‌ها را بیان کنید که چگونه به واقعیت‌های چالش برانگیز پاسخ دادند.
۵ـ دعوت از سخنرانانِ مهمان برای صحبت در این مورد که چگونه معماها را حل کردند
وقتی افراد محقق و دانشمند برای دانش آموزان توضیح دهند که چگونه معماهایی که با آن روبه‌رو بودند را حل کردند، ذهن دانش‌آموزان باز می‌شود نسبت به نادانسته‌های متنوعی که در انتظار آزمون شدن هستند.
۶ـ نشان دهید که فرایند اکتشاف چقدر درهم برهم و غیرخطی است
به جای بیان نتیجۀ منطقی یک اکتشاف، معلمان می‌توانند نشان دهند که آن اکتشاف چگونه ایجاد شد: از طریق سعی و خطا، گام‌های نادرست، اتفاق‌های خوب و شانس.
مترجم: حمید همتی
منبع:
http://ww2.kqed.org/mindshift/2015/10/21/how-to-spark-curiosity-in-children-by-

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.