رییس اجرایی: ما را هیچ کشوری دست‌کم نگیــرد

گزارشگر:سه شنبه 25 جوزا 1395 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که حکومت افغانستان خواستار تشنج با هیچ همسایه خود نیست، اما دفاع از منافع ملی را فرض خود می‌دانیم.
داکتر عبدالله عبدالله دیروز (دوشنبه، ۱۴جوزا) در نشست شورای وزیران با اشاره به درگیری میان نظامیان افغانستان و پاکستان در مرز تورخم گفت که تعامل در نقاط مرزی میان دو کشور به گونه‌یی است که اگر تأسیساتی ایجاد می‌شود با تفاهم و اطلاع این کار صورت گیرد.
رییس اجرایی در ادامۀ سخنانش افزود: پاکستان می‌کوشید تا تأسیساتی را در نزدیک تورخم خلاف فیصلۀ قبلی ایجاد کند و با وجود اطلاع‌دهی به آنان، پاکستانی‌ها با انداخت آتش سبب شروع درگیری شدند.
گفته شده است که در این درگیری شش نظامی افغانستان شهید و یک نظامی دیگر زخم برداشته است.
بر اساس اعلامیه دفتر رسانه‌های ولایت ننگرهار، این درگیری که مدت ۲ ساعت ادامه داشت، زمانی آغاز شد که نیروهای پاکستانی می‌خواستند با عبور از خط صفری مرزی بندر تورخم در خاک افغانستان، دروازۀ مرزی بنا کنند.
در این اعلامیه آمده است که نیروهای سرحدی افغانستان مانع این اقدام نیروهای پاکستان شدند، اما نظامیان پاکستانی بالای پولیس سرحدی افغانستان، شلیک کردند و درگیری میان دو طرف، آغاز گردید.
در اعلامیه مطبوعاتی ولایت ننگرهار آمده است که این درگیری حوالی ساعت ۹ یکشنبه‌شب ۲۳ جوزا شروع شد و مدت ۲ ساعت ادامه داشت.
رییس اجرایی در نشست شورای وزیران خاطر نشان کرد که بعد از درگیری شدید میان نظامیان هر دو کشور، پاکستان خواستار آتش بس شده و فعلاً آتش بس حکم فرما است.
آقای عبدالله با ستایش از شهامت نیروهای نظامی افغانستان گفت: نیروهای امنیتی افغانستان با شهامت و قهرمانی از سلامت و تمامیت ارضی افغانستان به خوبی دفاع کرده اند.
به گفتۀ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی: «ما خواستار تشنج نیستیم چراکه افزایش تشنج به نفع هیچ کشور نیست اما دفاع از منافع ملی، تمامیت ارضی و مصالح علیای کشور را مسوولیت خود می‌دانیم.»
رییس اجرایی تأکید کرد: «ما خواستار روابط همسایگی و ثبات با همه همسایه‌ها هستیم؛ از طرف دیگر عزم و ارادۀ مردم و حکومت افغانستان را در دفاع از منافع ملی ودفاع از سلامت و حیثت کشور، هیچ کشوری نباید دست‌کم بگیرد و بالا بردن تشنج در این راستا به نفع هیچ‌کس نیست.»
رییس اجرایی ابراز امیدواری کرد که این موضوع از طریق روابط دیپلماتیک حل و از گسترش تشنجات جلوگیری شود.
وزارت خارجه افغانستان نیز در پیوند به این درگیری واکنش نشان داده است.
این وزارت در اعلامیه‌یی گفته است: از مدتی بدینسو، بحث‌ها میان افغانستان و پاکستان در مطابقت به موازین بین المللی برای ایجاد تأسیسات در تورخم جریان داشت و سلسله توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته بود. اما جانب پاکستان شام روز یکشنبه بر خلاف توافقات مذکور، به ایجاد تأسیسات در تورخم مبادرت ورزید و عساکر مرزی آن کشور بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آتش گشودند.
در این خبرنامه آمده است: نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بخاطر حراست از تمامیت ارضی و دفاع از وطن و مردم، به عمل بالمثل دست زدند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان از ایجاد این تنش ابراز تأسف می کند.
در این خبرنامه تأکید شده است: دولت افغانستان یکبار دیگر تأکید می‌کند که نیروهای مسلح ما همیشه آماده دفاع از کشور و مردم خویش بوده و در مقابل هر گونه تهدیدات آماده جواب‌دهی لازم می‌باشند. افغانستان به توافق قبلی با پاکستان پابند بوده و به روش‌های مسالمت آمیز تأکید می‌کند و از جانب پاکستان انتظار دارد که مشکل به وجود آمده را از مراجع دیپلوماتیک حل و فصل نماید.
محکوم کردن حملۀ فلوریدا
در عین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست با محکوم کردن حمله به کلبی در فلوریدا امریکا که در آن ۵۰ شهروند امریکایی کشته شد، گفت که افغانستان هیچ وقتی حامی گروه های تروریستی نبوده بلکه همواره قربانی تروریسم قرار گرفته است.
پیش از این، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز با نکوهش ین حمله گفته بود که هدف قراردادن افراد ملکی در هیچ حالت قابل توجیه نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.