رییس مجلس سنا: جنـگ با پاکستـان به سـود ماست

گزارشگر:چهارشنبه 26 جوزا 1395 - ۲۵ جوزا ۱۳۹۵

هیأت اداری مجلس سنا می‌گوید که روحیه نیروهای افغانستان در تورخم برای دفاع از کشور بلند است و مردم نیز در حمایت از آن‌ها قرار دارند.
رییس مجلس سنا می‌گوید، مردم افغانستان خواهان جنگ با هیچ کشوری نیستند؛ اما تأکید می‌کند که نیروهای امنیتی برای دفاع از کشورشان در نقطه صفری تورخم از مورال عالی برخوردار اند.
mandegar-3فضل‌الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا در نشست روز سه شنبه این مجلس گفت: وی روز دوشنبه برای بررسی وضعیت به تورخم رفته بود و جنگ را به گفته وی نظامیان پاکستان آغاز کرده‌اند.
رییس مجلس سنا افزود: یک چیز را برای مطبوعات باید حقیقت بگویم و آن این‌که روحیه نظامیان ما در تناسبِ جنگ با طالب که نمی‌دانم چه علت است – آیا این‌که برای‌شان برادر معلوم می‌شود و می‌گویند که زمانی به صلح قانع خواهد شد- ، با روحیه روز گذشته شان هزار برابر فرق داشت. اطمینان می‌دهم که مفاد را ما می‌بریم مگر باز هم می‌گویم که ما طرفدار جنگ نیستیم.»
آقای مسلمیار می‌گوید که پاکستان تانک‌ها را در پوسته‌های امنیتی‌اش در نزدیکی تورخم جابجا کرده که این کار به گفته وی خلاف اصول میان دو کشور است.
در عین حال وی از مردم پاکستان می‌خواهد تا به خاطر دست برداشتن از سیاست دوگانه در برابر افغانستان بالای سیاسیون و نظامیان‌شان فشار وارد کنند.
نظامیان پاکستان دو روز قبل تلاش به ساخت تأسیسات در نقطه صفری در تورخم کردند اما با عکس‌العمل نیروهای سرحدی افغانستان روبرو شدند.
قرار گزارش‌ها در درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای پاکستانی به هر دو طرف تلفات نیز وارد شده‌است.
در این حال شماری از سناتوران می‌گویند که پاکستان نباید به این گونه عملکردهایش ادامه بدهد.
نثار حارث یکی از این سناتوران گفت:
«پاکستان باید بداند همان‌طوری‌که در گذشته‌های دور مردم افغانستان جواب دندان شکن برای پاکستانی‌ها دادند این‌بار هم از وجب وجب خاک خود مردم این کشور دفاع و حمایت می‌کنند.»
در عین حال شماری از سناتوران دیگر با ستایش از شجاعت نیروهای امنیتی برای دفاع از کشور خواهان حل این مشکل از راه گفت‌وگو هستند.
محمد علم ایزدیار یکی دیگر از این سناتوران گفت:
«خواست ما از حکومت و جامعه بین‌المللی که در افغانستان حضور دارند این است که مشکل را از راه‌های دیپلوماتیک به شکل معقول‌اش مطابق به حقوق و قوانین پذیرفته شده بین‌المللی حل کنند و حق افغانستان محفوظ بماند.»
عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان روز دوشنبه نیز در جلسه شورای وزیران گفت: بالا بردن تشنج به نفع هیچ کشوری نیست و ابراز امیدواری کرد که مشکل به میان آمده در تورخم از راه‌های دیپلوماتیک حل گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.