آیا پنتاگون راست می‌گوید؟

گزارشگر:شنبه 30 جوزا 1395 - ۲۹ جوزا ۱۳۹۵

در گزارش جدید پنتاگون آمده است که وضعیت امنیتی افغانستان حتی نسبت به دوره حکومت طالبان بدتر شده است و شهروندان این کشور از امنیت کمتری برخوردار هستند.
در گزارش جدید پنتاگون آمده است که شهروندان افغانستان نسبت به هر زمان دیگری از امنیت کمتری برخوردارند.
mandegar-3بر اساس این گزارش، میزان تلفات غیرنظامیان در اثر جنگ همچنان در حال افزایش است.
در این گزارش که از ماه دسمبر میلادی سال گذشته تا پایان ماه می سال جاری را در برمی‌گیرد، آمده است؛ قابلیت نیروهای امنیتی افغانستان رو به پیشرفت است اما بر اساس نظر سنجی انجام شده شهروندان، احساس امنیت بهتری نمی‌کنند.
تنها ۲۰ درصد از شرکت کننده‌گان در نظرسنجی در ماه مارچ میلادی، اعلام کردند که وضعیت امنیتی «خوب» است که این میزان نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد کاهش یافته است.
حدود ۴۲ درصد از افغان‌ها گفتند که وضعیت امنیتی در حال حاضر نسبت به دوره حکومت طالبان هم وخیم‌تر شده است.
باراک اوباما رییس جمهور امریکا به تازه‌گی موافقت خود را با افزایش اختیارات نیروهای خود در افغانستان اعلام کرده است که بر اساس آن نیروهای این کشور می‌توانند در کنار نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ‌ها شرکت کنند.
همچنین نیروی هوایی امریکا می‌تواند در عملیات مختلف از نیروهای امنیتی افغانستان و خارجی در جنگ با طالبان حمایت کند.
در حال حاضر حدود ۹۸۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر هستند که بر اساس برنامه فعلی، قرار است این تعداد تا پایان سال جاری میلادی به ۵۵۰۰ نظامی کاهش یابد.
این گزارش پنتاگون در حالی منتشر می‎‌شود که ایالات متحده امریکا از شانزده سال بدین‌سو در افغانستان حضور دارد. آگاهان می‌پرسند که اگر وضعیت امنیتی کشور بدتر از دوران طالبان شده است- که حقیقت چنین نیست- حضور امریکایی‌ها در این مدت چه سودی داشته است؟
افغانستان دوران طالبان شبیه زندان ترسناکی بود که زندانیان آن از سایه خویش هم می‌ترسیدند! با این وضع، پنتاگون به شکل غیرقابل باوری، اوضاع کنونی را شبیه با دوران طالبان و چه بسا بدتر از آن تلقی می‌کند. وضعیت کنونی بدون شک نامطلوب و به شدت نا امید کننده است. تلفات نیروهای امنیتی و غیرنظامیان شوک‌آور است. اما در این وضع، نیروهای خارجی به ویژه امریکایی‌ها نقش برجسته دارند. آنها می‌توانستند اوضاع را به گونه دیگر رقم زنند.
مردم افغانستان انتظار ندارند متحدان بین‌المللی آنها اوضاع را بیش از آن چه هست، ملتهب و بحرانی جلوه دهند. همکاران بین‌المللی افغانستان باید مطابق توافقنامه‌ها وقراردادهایی که به امضا رسانیده‌اند، در راستای تأمین امنیت و دفاع از شهروندان افغانستان کمک و همکاری نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.