افغانستان صاحب علامت استاندارد ملی شد

گزارشگر:سه شنبه 1 سرطان 1395 - ۳۱ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3پس از این کالا‌های افغانستان با علامت استاندارد ملی «انسا» وارد بازار‌های جهانی می‌شود. این علامت در نتیجۀ تلاش چندین سالۀ ادارۀ ملی نورم و استاندارد ایجاد شده است.
پیش از این کالا‌های افغانستان بدون استاندارد ملی به بازار‌های جهانی صادر می‌شد. بازرگانان افغانستان در برخی از موردها شکایت داشتند که کشور‌های همسایه کالا‌های افغانستان را با استفاده از استاندارد‌ ملی خود‌شان وارد بازار‌های بین المللی می‌کنند.
نقیب‌الله فایق، رییس عمومی ادارۀ ملی نورم و استاندارد روز دوشنبه در مراسم معرفی علامت استاندارد کشور گفت که استفاده از این علامت زمینۀ رقابت کالا‌های افغانستان در بازار‌های جهانی را فراهم می‌کند.
به گفتۀ آقای فایق در چند سال گذشته کالا‌های افغانستان به دلیل نداشتن علامت استاندارد ملی، نتوانسته است که با کالا‌های بیرونی رقابت کند.
مسؤولان ادارۀ ملی استاندارد می‌گویند که شهروندان افغانستان دیگر نیازی به استفاده از کالا‌های بیرونی ندارند و می‌توانند از کالا‌های تولید افغانستان با استاندارد ملی خود‌شان استفاده کنند.
در همین حال رییس ادارۀ ملی نورم و استاندارد می‌گوید که دوسوم مواد نفتی کشور به‌صورت غیرقانونی وارد ‌می‌‍شود. به گفتۀ آقای فایق، گروه‌های مافیایی مواد نفتی بی‌کیفیت را وارد بازار کشور می‌کنند و این موضوع برای آنان درد‌سر‌ساز شده است.
گفتنی‌ست که با وجود تلاش‌های این اداره تنها یک میلیون تن مواد نفتی در سال به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.