بازار کم رونق سرمایه‌گذاری/ کارزار سرمایه‌گذاری در افغانستان راه‌اندازی شد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 1 سرطان 1395 - ۳۱ جوزا ۱۳۹۵

کارزار بین‌المللی «سرمایه‌گذاری در افغانستان» از سوی ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) دیروز «دوشنبه/۳۱جوزا/ثور» در هوتل انترکانتیننتال رسماً راه‌اندازی گردید.
در مراسمی که به همین مناسبت برگزار گردیده بود، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، خان جان الکوزى معاون هیأت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان، mandegar-3محمد قربان حقجو، رییس عمومى آیسا، برخی از مقام‌های ارشد حکومتی و فعالان سکتور خصوصی اشتراک کرده بودند.
برگزار کننده‌گان این برنامه، هدف از راه‌اندازی این کارزار را معرفی افغانستان به مثابۀ مکان امن و مناسب برای سرمایه‌گذاری در منطقه و جهان خوانده گفتند، این امر سبب توسعۀ سرمایه‌گذاری، جلب سرمایه‌گذاران و رونق بیشتر کسب و کار در کشور می‌شود.
آنان آغاز برنامۀ سرمایه‌گذاری افغانستان را حرکت تاریخی عنوان کرده گفتند، این برنامه ملی و یک کارزار بین‌المللی است.
محمد قربان حقجو، رییس ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری (آیسا) در این برنامه گفت: رشد اقتصادی طی چند سال گذشته بسیار کُند بود، بناً ما رویکرد و عملکرد خود را متوجه رشد اقتصادی و جلب سرمایه‌گذای‌های خصوصی داخلی و بیرونی می‌کنیم.
رییس ادارۀ آیسا اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در داخل کشور زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری خصوصی خارجی است، بناٌ ایجاب می‌کند تا تمام قوانین، طرزالعمل‌ها، عملکرد اداری، رسیده‌گی به وضعیت سرمایه‌گذاری و امکانات فزیکی و مادی را به معیاری تنظیم کنیم که سرمایه‌گذار‌های داخلی و خارجی در کشور حاضر به سرمایه‌گذاری شوند.
آقای حقجو بر این باور است که تا زمانی که بالای واقعیت‌های خوب و مثبت افغانستان سرمایه‌گذاری صورت نگیرد جهانیان از آن اطلاعی نخواهند پیدا کرد.
او گفت: این برنامه یک چارچوب قبول شده و بین‌المللی است که می‌توان از این طریق چهرۀ جدید افغانستان را به‌معرفی بگیرد.
سمت‌دهی استراتیژیک نهادهای سکتوری، جلب و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، توسعه و تشویق تولیدات داخلی، طرح پالیسی‌های قابل تطبیق برای سرمایه و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و پرداختن به چالش‌های سرمایه‌گذاری، تغییرِ روش و عملکرد، تشویق سرمایه‌گذاری از رویکرد تشویقی به تقسیم سرمایه‌گذاری و به‌طور کُلی معرفی افغانستان منیحث مقصد بلقوه برای سرمایه‌گذاری در منطقه و جهان، از اهدافی است که به گفتۀ آقای حقجو طی این کارزار آن‌را دنبال خواهند کرد.
او بیان داشت: این برنامه سکتورهای تولید، خدمات، انرژی، معادن و ساختمان را تحت پوشش قرار خواهد داد.
به گفتۀ رییس ادارۀ آیسا: برای کارزار این برنامه جغرافیایی را که تحت پوشش قرار خواهند داد، پنج حلقۀ سیاست خارجی حکومت وحدت ملی است که به گفتۀ او، آن‌را به سه بخش کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و کشورهای دوست غربی تقسیم کرده‌اند.
آقای حقجو در ادامۀ سخنانش گفت: «برای تطبیق این برنامه چهار گام اساسی در نظر گرفته شده است که شامل راه‌اندازی برنامۀ ملی، تحقیق جامع، استفاده از نتایج و یافته‌های این تحقیق و در اخیر تفویض بین‌المللی داخلی است که به آن خواهیم پرداخت.»
او اذعان داشت: یک بانک معلوماتی و قابل دست‌رس برای تمام شهروندان، نهادهای خصوصی و دولتی کشور خواهیم ساخت تا معلومات مورد نیاز خود را از طریق شبکه‌ها و تارنماهای انترنتی و یا به‌صورت مستقیم از آن به دست آورند.
از سویی دیگر، خان‌جان الکوزی معاون هیأت مدیرۀ اتاق تجارت و صنایع کشور در این برنامه از رییس‌جمهور و رییس اجرایی خواست تا این پروژه را تنها در حد شعار رها نکنند، بلکه گام‌های عملی در این راستا بردارند.
آقای الکوزی افزود: اگر به صنایع خصوصی خود توجه نکنیم و به مشکلات و کمبودی‌های‌شان رسیده‌گی نشود، نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در کشور تشویق کرد.
به گفتۀ او: «سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته هر روز به‌طرف کم‌شدن روان است و نیاز است تا حکومت برای جلوگیری از فرار این سرمایه‌ها از سرمایه‌گذاران و سکتورهای اقتصادی حمایت کند.»
همزمان با این، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این برنامه ضمن سپاس و قدردانی این کارزار آن‌را ابتکار خوب خواند و تأکید کرد، حکومت وحدت ملی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کند و زمینۀ سرمایه‌گذاران خارجی در افغانستان فراهم است.
رییس اجرایی تصریح کرد: «قبول می‌کنیم که کمک‌ها نسبت به گذشته کمتر شده، اما هنوز هم کمک‌ها به افغانستان ادامه دارد. امروز مردم افغانستان پذیرفته‌اند و همه می‌دانند که اگر از یک طرف دولت سهیم در سرمایه‌گذاری است، از طرف دیگر نقش سکتور خصوصی اهمیت و جایگاه بارز خود را دارد.»
آقای عبدالله هم‌چنان گفت: تا امروز افغانستان به جهانیان فقط به‌نام‌های تریاک، خشونت و دهشت شناخته شده است، اما مردم افغانستان فقط با عزم و ارادۀ قوی می‌توانند ماهیت اصلی خود را به جهانیان نشان دهند.
فرهاد دریا، آوازخوان پُرآوازۀ کشور و سفیر افتخاری کارزار سرمایه‌گذاری در افغانستان در این نشست گفت: مسألۀ جلب سرمایه‌گذاری در کشور تنها وظیفۀ حکومت و جامعۀ بازرگان نیست، شهروندان نیز در این زمینه رسالت دارند.
آقای دریا اضافه کرد: اگر به ظرفیت‌های موجود در کشور توجه جدی و عقلانی شود، می‌تواند سبب تقویت سرمایه‌گذاری و سربلندی کشور گردد.
به باور سفیر افتخاری کارزار سرمایه‌گذاری در افغانستان: اقتصاد در عین حالی که از بزرگ‌ترین ساختار اجتماعی است، یکی از بزرگ‌ترین و تعیین کننده‌ترین عامل مهار و تقویت جنگ نیز است که حکومت می‌تواند با تدبیر از این عامل به نفع کشور و مردم سود ببرد.
از یکی دوسال به‌این‌سو به دلیل مشکلات امنیتی و ناهنجاری‌های اجتماعی در افغانستان، بازرگانان داخلی و خارجی دلِ سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون در کشور را نمی‌کنند، گذر زمان نشان خواهد داد که این کارزار چقدر برای جلب دوبارۀ سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.