برخی ولسـوالی‌هـای بـدخشان در کنتـرل طالبـان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 2 سرطان 1395 - ۰۱ سرطان ۱۳۹۵

ولسوالی‌های وردوج و یمگان بدخشان توسط طالبان کنترول می‌شوند و سه ولسوالی دیگر زیر تهدید جدی امنیتی قرار دارد.
برخی از مسوولان امنیتی و رییس شورای ولایتی بدخشان با نگرانی از افزایش تهدیدهای طالبان در این ولایت به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که برخی از گروه‌های مخالف مسلح که از چترال پاکستان وارد بدخشان ‌شده‌اند، در تلاش ناامن ساختن این ولایت اند.
mandegar-3آنان می‌گویند: حملات پراکندۀ طالبان در این ولایت جریان دارد و ولسوالی‌های وردوج و یمگان که چندی پیش به دست گروه طالبان افتاده بود تا هنوز در دست این گروه است.
آنان هم‌چنان می‌افزایند که طالبان در قرا و قصبات گشت‌وگذار کرده و حملات پراکنده را در برابر نیروهای امنیتی این ولایت انجام می‌دهند.
این درحالی است که چندی پیش شیر عزیز کامه وال فرمانده‌ زون ۸۰۸ سپین زر در مصاحبه‌یی گفته بود که عملیاتی جهت آزادسازی ولسوالی‌های وردوج و یمگان راه‌ اندازی می‌شود.
عبدالولی حسینی فرمانده امنیه ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌کوید: برخی از مناطق ولایت بدخشان ناامن است و حملات پراکندۀ طالبان در آن ساحات اتفاق‌ می‌افتد؛ اما این حملات به شکلی که بتواند ولسوالی را سقوط دهند، نیست.
آقای حسینی با تأیید این‌‌که یک گروپ از مخالفان مسلح از چترال پاکستان وارد بدخشان شده اند، گفت: یک گروه دشمن که چندی پیش به سرکرده‌گی قاری فضل‌الله، از چترال وارد بدخشان شده بودند، از ساحه ملنگ آب ولسوالی شهدا عبور کرده و به طرف شیوه بدخشان رفتند و تردد و حملات پراکنده طالبان در برخی ساحات وجود دارد.
او افزود: گروه قاری فضل‌الله از راغ بدخشان عبور کرده و وارد قریۀ خستک که مربوط ولسوالی جرم بدخشان می‌شود، شده‌اند؛ اما تا هنوز تصمیم حمله به‌جایی را نگرفته اند.
او گفت جنگ طالبان به شکل پراکنده در بدخشان جریان دارد و جبهه‌یی نیست، در کل ولایت بدخشان پنچ ولسوالی وردوج، یمگان، تگاب کشم، ساحه ارغنچ خار و راغستان بدخشان تحت تهدید امنیتی قرار دارد و در سایر ساحات فقط حملات پراکندۀ طالبان گه‌گاهی اتفاق می‌افتد.
فرمانده اشکاشم گفت: فرماندهی امنیه و نیروهای مستقر در ولایت بدخشان، به حملات تعرضی و دفاعی طالبان در تمام ساحات بدخشان جواب داده و طالبان تا هنوز به شکل جبهه‌یی در برابر نیروهای امنیتی ایستاده نشده‌اند.
آقای حسینی تصریح کرد: حمله‌یی‌که روز پیش در مرکز ولسوالی کشم بدخشان در مرکز ولسوالی اتفاق افتاد، تمام شهدای آن افراد ملکی و کودکان بودند.
هم‌چنان، داکتر بشیر رییس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید: برف‌هایی که موجب راه‌بندی در مسیر قراه و قصبات می‌‌شد؛ با گرم شدن هوا مسیر‌ ولسوالی‌ها و قراه و قصبات باز ‌شده و رفت آمد را در منطقه آسان می‌سازد و طالبان از این موقع استفاده کرده از یک ساحه به ساحۀ دیگر رفت و آمد می‌کنند؛ اما تا هنوز به شکل گرو‌هی در ساحه‌یی تجمع نکرده‌اند.
آقای بشیر گفت: ولسوالی‌های وردج و یمگان ولایت بدخشان تا هنوز در دست طالبان قرار دارد ولسوالی‌های تگاب و راغستان تحت تهدید شدید امنیتی قرار دارند که باعث نگرانی مردم شده است.
آقای بشیر آمدن مخالفان از چترال پاکستان به بدخشان را تأیید نکرد؛ اما گفت که با آب شدن برف مسیر راه‌ها در اطراف بدخشان امکان آمدن گروه طالبان از چترال پاکستان به بدخشان وجود دارد.
او اظهار کرد که حمایت و خیزش‌های مردمی در پهلوی نیروهای امنیتی باعث بلند رفتن روحیه رزمی این نیروهای شده و مردم بدخشان از دولت مرکزی و دولت محلی بدخشان می‌خواهند که برای تأمین امنیت و ثبات در این ولایت جدیت بیشتری به خرچ دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.