دیدارهای جداگانۀ غنی با همتاهای تاجیکستانی، قزاقستانی و ترکمنستانی‌اش

گزارشگر:شنبه 5 سرطان 1395 - ۰۴ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در دیدارهای جداگانه با همتاهای ترکمنستانی، قزاقستانی و تاجیکستانیی خود در حایشۀ نشست سازمان همکاری‌های شانگهای، روی مبارزۀ مشترک با تروریزم و گسترش همکاری اقتصای بحث کرده است.
نشست دو روزۀ سازمان همکاری‌های شانگهای با حضور سران کشورهای عضو و اعضای ناظر در تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار و دیروز پایان یافت.
در حاشیۀ این نشست، رییس‌جمهور غنی با نور سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان دیدار و دو طرف روی گسترش روابط دو جانبه و مبارزۀ مشترک با تروریزم بحث کرده‌اند.
ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد، رییس‌جمهور قزاقستان آماده‌گی کشورش را در زمینۀ ترمیم هلیکوپترهای افغانستان ابراز کرد. هم‌چنان دو طرف توافق کرده‌اند، تا در زمینۀ صادرات غله‌جات از قزاقستان به افغانستان یک کمیسیون دو جانبه ایجاد شود.
غنی راه ابریشم را که قزاقستان نیز شامل آن می‌باشد، در گسترش تجارت و دادوستد میان افغانستان و قزاقستان و سایر کشورهای منطقه مهم دانسته است.
هم‌چنان رییس‌جمهور غنی با امام علی‌رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان دیدار داشته و دو طرف روی گسترش روابط دو جانبه در عرصه‌های مختلف و مبارزه مشترک با تروریزم بحث کرده‌اند.
امام علی‌رحمان گفته است که مسیر افغانستان برای تجارت مناسب است و ما خواستار همکاری بیشتر با این کشور هستیم. در کنار این، سران دو کشور موافقت کرده‌اند، تا همکاری تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و تاجیکستان گسترش یابد.
اشرف غنی در حاشیۀ نشست شانگهای با رییس‌جمهور ترکمنستان نیز دیدار کرده است. در این دیدار، دو طرف روی چگونه‌گی پیشرفت کار پروژه‌های منطقوی بحث کرده‌اند.
رییس‌جمهور ترکمنستان از رییس‌جمهور غنی دعوت کرده تا در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح خط آهن آقینه، تاجران دو کشور در مورد گسترش مناسبات تجارتی صحبت کنند.
او گفته است که در جریان این سفر موافقت‌نامۀ ترانزیتی لاجورد نیز به امضا خواهد رسید. محمدوف ابراز علاقه‌مندی کرد تا از ولایات افغانستان که پروژۀ تاپی از آن می‌گذرد، دیدن کند.
رییس‌جمهور ترکمنستان گفته که برق صادراتی خود را به هرات افزایش می‌دهد. به دنبال آن رییس‌جمهور غنی گفته است که این‌کار سبب گسترش فعالیت‌های کارخانه‌ها و تولیدات در آن ولایت خواهد شد.
به گفته او، از برق وارداتی ترکمنستان برای مصرف داخلی استفاده خواهد شد و زمینه صادر کردن آن به پاکستان را نیز مساعد می‌کند.
در این دیدار توافق شده تا هیأت از هر دو کشور برای اتخاذ تدابیر بهتر امنیتی مسیر تاپی گفت‌وگوی بیشتر کنند.
رییس‌جمهور ترکمنستان در پایان گفته است که کشورش در نظر دارد تا یک باب مسجد را در آقینه و یک مکتب را در اندخوی اعمار کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.