کتاب‌های مشهوترین نویسنده جهان به کتابخانه سیار بامیان می‌رسد

گزارشگر:دوشنبه 7 سرطان 1395 - ۰۶ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3صابر حسینی حدود نه ماه پیش دست به ایجاد یک کتاب‌خانۀ کوچک سیار در بامیان زد و کتاب‌ها را با دوچرخه‌اش به کودکان و نوجوانان این ولایت می‌رساند. اکنون پاولو کوئیلو، یکی از مشهورترین نویسنده‌گان جهان در صفحۀ تویترش از کاربران صفحات اجتماعی خواسته است تا در رساندن تمام مجموعۀ کتاب‌هایش به این کتاب‌خانۀ سیار کمک کنند.
نوشته‌های کوئیلو عمدتاً عامه‌پسند اند و از جمله آثار مشهور این نویسنده می‌توان به «کیمیاگر»، «خاطرات یک مغ»، «پدران، فرزندان و نوه‌ها» و «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد» اشاره کرد. آثار پاولو به ۵۶ زبان ترجمه شده و در بیش از ۱۵۰ کشور جهان منتشر شده است.
کوئیلو و همسرش کریستینا اویتیسیکا اوقات خود را بین اروپا و ریو دو ژانیروی برازیل می‌گذرانند. او صاحب نهادی به نام خودش است که برای کودکان و افراد مسن کمک مالی می‌کند. این نویسنده در سپتامبر ۲۰۰۷ توسط سازمان ملل متحد پیام‌آور صلح نامیده شد.
صابر حسینی در گفت‌وگو با سلام‌وطندار می‌گوید که از شنیدن این خبر خوش‌حال است و از این که روز‌به‌روز توجه نویسنده‌گان و فرهنگ‌دوستان به کارش زیاد می‌شود، به آینده بیشتر امید پیدا می‌کند. او از کاربران صفحات اجتماعی می‌خواهد تا پل ارتباطی میان او و پاولو کوئیلو شده و همکاری کنند تا این کتاب‌ها به بامیان انتقال یابد.
کتاب‌خانۀ سیار حسینی در ابتدا حدود ۲۰۰ جلد کتاب شامل شعر، داستان و نقاشی داشت که اکنون شمار این کتاب‌ها افزایش یافته است. او این کتاب‌ها را در صندوقچۀ کوچکی بر زین دوچرخه گذاشته و آن‌ها را به بیشتر از ۱۱ منطقۀ بامیان انتقال می‌دهد.
آقای حسینی با همکاری فرهنگیان کشور اکنون توانسته حدود ۵ کتاب‌خانه را در مناطق شهیدان، مرکز بامیان و ولسوالی یکولنگ این ولایت نیز ایجاد کند.
حسینی می‌افزاید، با توجه به دستاوردهایی که او در این مدت در ولایت بامیان داشته است، حالا به درخواست شهروندان، فعالیت کتاب‌خانۀ سیارش را به دیگر شهرها و روستاهای افغانستان نیز گسترش می‌دهد.
حسینی به این باور است که بی‌سوادی، پایین‌بودن فرهنگ و عدم همدیگرپذیری و کتاب‌خوانی عامل اصلی نفاق و بدبختی در افغانستان است و علم و آگاهی یگانه وسیله‌یی‌ست که افغانستان را به عنوان کشوری با چهرۀ متفاوت به جهانیان ثابت کرده می‌تواند

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.