جنرال دوستم با انتقاد تند از غنی و عبدالله: سهم من کجاست؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 8 سرطان 1395 - ۰۷ سرطان ۱۳۹۵

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در تازه‌ترین اظهاراتش رییس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله را متهم به تعهد شکنی کرده است.
آقای دوستم در یک نوار تصویری که اخیراً به نشر رسیده است، از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته است که به‌جای مصروف شدن در تقسیم قدرت در فکر جان و مال مردم شوند.
mandegar-3به گفته او، آقای غنی و عبدالله هنوز بر سر تقسیمات پنچاه- پنجاه، مصروف هستند و حقوق سایر رهبران به خصوص خودش (دوستم) را نادیده گرفته‌اند.
دوستم از نبود هماهنگی در بین نهادهای امنیتی کشور به‌ویژه وزارت داخله و دفاع به شدت انتقاد کرده افزوده که میان این دو نهاد مهم امنیتی هماهنگی وجود ندارد.
معاون اول ریاست جمهوری که در پایان یک عملیات نظامی در دولت آباد فاریاب صحبت می‌کرد، از مسوولان حکومت وحدت ملی انتقاد ‌کرده و گفت که اردو و پولیس ملی را از زد و بندهای، حزبی و سیاسی دور نگهدارید و ارتش را تنظیم سیاسی نسازید.
او در این نوار می‌گوید که از ابتدا من گفته بودم که اگر داکتر عبدالله برنده شده ما در اپوزسیون قرار می‌گیریم، اگر ما (تیم تحول تداوم) برنده شدیم، داکتر عبدالله در اپوزسیون قرار ‌گیرد. من از ابتدا در تقسیم قدرت میان عبدالله و غنی مخالف بودم.
آقای دوستم در صحبت‌هایش با یاد آوری از مشکلات داخلی دو تیم گفت: در حال حاضر دو تیم به‌خاطر تعدیل قانون اساسی و … به یک تفاهم نمی‌‌رسند این مشکلات دامن‌گیر این دولت باقی خواهند ماند.
او تقسیم قدرت را در دولت وحدت ملی نا عادلانه خوانده گفت:» قدرت به ۵۰-۵۰ درصد تقسیم شده؛ اما نقش جنرال دوستم نایده گرفته شده است. او می‌پرسد که کجا شد فیصدی سهم من که در میان سفیرهای افغانستان یک فرد از من نیست، فقط دو ولایت سهم من در دولت وحدت ملی رسیده آن دو را هم فردا پس بگیرید!
آقای دوستم گفت: افغانستان به بیش از یکصدو هفتاد چند کشور بیرونی روابط دیپلوماتیک دارد؛ حداقل سهم من ۱۰ سفیر باشد. یکی از معاونان وزارت داخله و دفاع باید مربوط من باشد.
او گفت همه کارها در غیاب من فیصله می‌شود و پس از فیصله مرا در جریان می‌گذارند. اما من به خاطر امنیت مردم خود در ولایات در زیر آفتاب سوزان مبارزه می‌کنیم.
او با تأکید گفت که برخی‌ها‌ تلاش می‌کنند که «جایگاه مردمی‌ جنرال دوستم را ضعیف سازند». او هر چند از فرد و گروهی نام نبرد؛ اما گفت که این اشتباه را حکومت‌های گذشته مرتکب شده بودند نتیجه نداد، چون به جنرال دوستم خدا داده است!
او هم‌چنان، با انتقاد از سخنگویان ریاست جمهوری گفت: «یک سخنگوی رییس جمهور، او نمی‌داند که حرف هایش به جنرال دوستم بر می‌خورد.
دوستم خطاب به رییس جمهور غنی گفت که از کشورهای خارجی نمی‌شود کشور را اداره کرد. اشارۀ آقای دوستم به این است که رییس جمهوری افغانستان هنگام رفتن به بیرون از کشور جانشینی تعیین نمی‌کند.
آقای دوستم در رابطه به ناامنی‌ها و وضیعت بحرانی گفت: ( آی اس آی) تنها سرک های پخته برای ما مانده و پاکستان حتی قریه‌های افغانستان را زیر تصرف دارد.
آقای دوستم گفت که پیشنهادات ما در دولت پیشین و دولت فعلی در نظر گرفته نشده است. شاید در الماری‌ها ارگ جای نشده و در بوجی‌ها گور شده‌اند که هیچ یکی آن عملی نشد.
دوستم افزود: مسوولان دولت وحدت ملی حتا «پیسه سیاه» را ۵۰-۵۰ درصد تقسیم می‌کنند، اما باید بدانند که مبارزه در برابر دشمنان خرچ و مصرف دارد، خانواده‌های شهدا، معلولان، مهاجرین و بیجا شده‌ها به «یک بوجی آرد» نیاز دارند. جنرال دوستم با بیان این‌که همیشه گفته‌ام که عاشق کشور، وطن و مردم خود هستیم، گفت: دل‌بسته‌گی خاصی به کرسی معاونیت اول ندارد و جایگاه مردمی خود را بلاتر از آن می‌داند.

اشتراک گذاري با دوستان :