ضربه مهاجرت به مشت‌زنی افغانستان کوچ ملی پوشان به دلیل فساد فدراسیون

گزارشگر:یک شنبه 13 سرطان 1395 - ۱۲ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3ملی‌پوشان تیم مشت‌زنی به دلیل فساد در فدراسیون مشت‌زنی کشور و عدم توجه به فرصت‌ها برای رشد حرفه‌یی ورزش مشت‌زنی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند که این ضربۀ سختی را برای ورزش مشت‌زنی افغانستان به همراه داشته است.
این ورزشکاران می‌گویند، به دلیل فساد در فدراسیون مشت‌زنی و عدم توجه دولت افغانستان به فرصت‌ها برای رشد حرفه‌یی مشت‌زنی، این رشته ورزشی در افغانستان نادیده گرفته شده است.
آن‌ها معتقد اند که بسیاری از مشت‌زن‌های افغانستان از وضعیت حاکم در فضای ورزشی افغانستان ناراضی هستند و ادامۀ این وضعیت برای آن‌ها دشوار بوده است.
شکست افغانستان در مسابقات مقدماتی سهمیه برازیل
افغانستان در مسابقات مقدماتی سهمیه برزیل شکست خورد و کارشناسان ورزشی کشور فساد در گزینش ورزشکاران و عضویت در تیم ملی افغانستان را از دلایل اصلی عدم راهیابی افغانستان به این دوره مسابقات می‌دانند.
چرا که بیشتر اعضای تیم ملی ورزشکاران مشت‌زنی افغانستان که افتخار آفریده بودند به کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند.
معروف اختری اسلام‌زی، از ملی‌پوشان مشت‌زن کشور است که به تازه‌گی در بلژیک پناهنده شده است، او در سال ۱۳۸۶ عضویت تیم ملی مشت‌زنی افغانستان را کسب کرد و پس از آن چندین‌بار برای حضور در مسابقات بین‌المللی به کشورهای خارجی سفر کرد.
اسلام‌زی در رابطه با پناهنده‌گی خود در کشور بلژیک می‌گوید: زمانی که در کشور بلژیک پناهنده شدم، مشکلات زیادی سر راه من قرار داشت، اما به مرور زمان به یکی از باشگاه‌های مشت‌زنی بلژیک رفتم و هنگامی که آن‌ها مبارزه مرا دیدند، از من خواستند عضو باشگاه شوم.
معروف زمانی که در افغانستان بود چندین‌بار به‌عنوان بهترین ستارۀ مشت‌زنی شناخته شد و تجربۀ حضور در مسابقات آسیایی را نیز دارد، او می‌گوید که عدم توجه ریاست تربیت‌بدنی و نبود زمینه‌ها جلو رشد ورزشکاران در افغانستان را گرفته و آن‌ها مجبور به ترک افغانستان شده‌اند.
اسلام‌زی با بغضی به دلیل دوری از وطن گفت: ورزشکاران در افغانستان با مشکلات قومی و زبانی روبه‌رو هستند، او همزمان از کم‌کاری فدراسیون مشت‌زنی افغانستان شکایت کرد و گفت: فدراسیون مشت‌زنی افغانستان توجهی به ورزشکاران ندارد.
معروف در حال حاضر برای حضور در مسابقات دستۀ اول مشت‌زنی بلژیک آماده می‌شود و امیدوار است در این کشور قهرمان شود.
امان‌الله یوسفی، از دیگر ورزشکاران مشت‌زنی افغانستان است که در سوید پناهنده شده و در حال حاضر برای این کشور مشت می‌زند.
یوسفی می‌گوید که در سویدن زمینۀ رشد ورزش بهتر از افغانستان فراهم است. او تأکید کرد که به‌عنوان یک ورزشکار می‌توانی در مسابقات این کشور شرکت کنی و حمایت دولت سوئد نیز از ورزشکاران چشم‌گیر است.
عدم حضور ورزشکاران نام‌آور ممکن برای افغانستان سنگین‌تر از آن‌چه تصور می‌شود تمام شود، ورزشکاران بارها پرچم کشور را در میادین مختلف به اهتراز درآوردند.
این ورزشکار که مشت‌زنی را در افغانستان آموخته می‌گوید: تاکنون چهار مسابقه دادم که توانستم سه مسابقه را ببرم و تنها یکی را به حریف واگذار کردم. به گفته او فدراسیون افغانستان همواره با ورزشکاران با بی‌مهری برخورد کرده است.
این ورزشکار در حال حاضر آماده‌گی برای مسابقات دستۀ اول مشت‌زنی سوید را می‌گیرد که یک ماه بعد در شهر «مالمو» برگزار می‌شود.
محمد علی رحیمی، مسوول مشت‌زنی امید میوند که با ورزشکاران زیادی کار کرده، اما به دلیل عدم توجه دولت آنان افغانستان را ترک کرده‌اند می‌گوید که مشت‌زنیورهای که در حال حاضر برای کشورهای دیگر مشت می‌زنند جز بهترین‌های افغانستان و منطقه بودند.
رحیمی گفت: از بهترین شاگردانم که عضویت تیم ملی را داشتند، «امان‌الله یوسفی» و «ظهور اکبرزاده» بودند که در حال حاضر یکی در کشور آلمان مشت‌زنی می‌کند و امان یوسفی هم در سوید پناهنده شده است.
ضربه سخت مهاجرت به ورزش مشت‌زنی افغانستان
مجیب‌الله قاری‌زاده، مسوول اطلاع رسانی فدراسیون مشت‌زنی نیز در رابطه با مهاجرت ورزشکاران مشت‌زنی افغانستان می‌گوید: مهاجرت ضربه‌یی بزرگ به ریاست تربیت‌بدنی کشور و فدراسیون‌ها ورزشی وارد کرده است.
قاری‌زاده می‌گوید: بهترین مشتزن‌های افغانستان پناهنده شدند و تابعیت کشورهای دیگر را گرفتند. آن‌هایی که برای افغانستان افتخارآفرین بودند.
او از تمیم احمد اختری، سر حکم فدراسیون مشت‌زنی و سرمربی تیم ملی، معروف اسلام‌زی و حسین قصاب، از مشت‌زنان نام‌آور افغانستان یاد کرد که در حال حاضر در کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند.
شماری زیادی از مشت‌زنان افغانستان هستند که در کشورهای اروپایی بهترین نتیجه را گرفته‌اند، ولی در افغانستان به دلیل فساد، گرایش‌های قومی، محرومیت و بی‌توجهی مسوولان حتا حسرت حضور در مسابقات داخل افغانستان را داشتند.
کاروان تیم مشتزنی افغانستان در آذربایجان نتوانست سهمیه حضور در المپیک ۲۰۱۶ برزیل را کسب کند، افغانستان با سه نماینده در مسابقات شرکت کرده بود، اما با حسرت کسب سهمیه‌یی المپیک برزیل این دوره از مسابقات را ترک کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.