کمیته مشترک مجلسین درباره فرمان تقنینی بعد از عید برگزار می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 13 سرطان 1395 - ۱۲ سرطان ۱۳۹۵

هیأت مشترک دو اتاق شورای ملی فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تعدیل قانون انتخابات را پس از عید به بررسی می‌گیرد.
برخی اعضای مجلس سنا با ابراز این مطلب می‌گویند: امروز اعضای هیأت مشترک به‌خاطر بحث روی فرمان تعدیل قانون انتخابات معرفی می‌شوند؛ اما به علت این‌که وقت اندک است هیأت متذکره پس از عید تشکیل جلسه می‌دهند.
mandegar-3اما، یک عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: تا هنوز اعضای هیأت مشترک از طرف مجلس سنا به مجلس نماینده‌گان معرفی نشده و مصوبه تأیید فرمان مجلس سنا به مجلس نماینده‌گان فرستاده نشده است.
فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تعدیل قانون انتخابات در ماه جدی در نشست عمومی مجلس نمایندگان با اکثریت آرا رد شد. اما پس از آن مجلس سنا با اندک تعدیل این فرمان را تأیید کرد.
محمد علم ایزدیار عضو مجلس سنا در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: امروز هیأتی از طرف مجلس سنا به کمیسیون مشترک معرفی می‌شوند؛ اما به علت اندک بودن وقت هیأت متذکره پس از عید تشکیل جلسه می‌دهند. این هیأت در نشست مشترک روی موارد اختلافی فرمان تقنینی رییس‌جمهور بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
آقای ایزدیار افزود: دو گزینه برای رد و تأیید فرمان تقنینی رییس جمهور در کمیسیون مشترک مورد بحث قرار خواهد گرفت: گزینه اول وارد کردن تعدیلات در فرمان است که احتمال دارد بیشتر روی این موضوع تمرکز شود، اما گزینه دوم که بحث رد فرمان است، احتمال آن ضعیف است.
به گفتۀ این عضو مجلس سنا، هیأت مشترک از مصوبه‌ خود دفاع می‌کنند، اگر کمیسیون مشترک با وارد کردن تعدیلات، به تأیید فرمان توافق کنند، دست‌آوردی برزگِ است.
آقای ایزدیار تصریح کرد: با درک از وضیعت فعلی کشور ۶۰ درصد احتمال تأیید فرمان از طرف کمیسیون وجود دارد، چون اولویت تصمیم به شورای ملی داده شده؛ بناً به‌خاطر تعین جدول زمانی انتخابات و نهادینه ساختنن دموکراسی باید تلاش شود.
او گفت: در حال حاضر مسوولیت شورای ملی است که در مورد فرمان تقنینی رییس جمهور تصمیم لازم را بگیرد، حکومت مسوولیت خود را انجام داده و شورای ملی باید با درکی که از اوضاع کشور دارد؛ مسوولیت خود را انجام دهد. توپ در میدان شورای ملی است، تایید فرمان تقنینی می‌تواند تعیین جدول زمانی برگزاری انتخابات و زمان برگزرای شورای بزرگ ملی ( لویه جرگه) را تعیین ‌کند و بحث روی تغییر نظام سیاسی افغانستان صورت ‌گیرد.
از سویی هم، شیح‌الله نعمت‌الله غفاری معاون دوم مجلس نماینده‌‌گان می‌گوید: فرمان تقنینی رییس‌جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی که از طرف مجلس نماینده‌گان رد شده با اندک تعدیل از طرف مجلس سنا تأیید شد، برای حل اختلاف نظر هیأت مشترک از هر دو مجلس تشکیل می‌شود.
آقای غفاری افزود: هیأت مشترک موارد اختلافی که وجود دارد را به بحث می‌گیرند و اگر به سر موارد اختلافی به توافق برسند به عنوان مصوبۀ شورای ملی به رییس جمهور فرستاده می‌شود تا توشیح و نافذ ‌گردد.
او گفت: تا هنوز اعضای هیأت مشترک از طرف مجلس سنا به مجلس نماینده‌گان فرستاده نشده و مصوبه مجلس سنا به اطلاع وکلا رسانیده نشده است.
به گفتۀ او، اختلاف به سر این فرمان میان مجلس نماینده‌گا و مجلس سنا زیاد است؛ امیدواریم هیأت مشترک به نتیجۀ برسند.
معاون مجلس نماینده‌گا تصریح کرد: هر گاه هیأت مشترک به نتیجۀ نرسند، مجلس نماینده‌گان می‌تواند مصوبه پیشین خود را در نشست عمومی به بحث بگیرد و با تأیید دو ثلث آرای کل اعضای مجلس؛ مصوبه را تأیید و جهت توشیح به رییس جمهور بفرستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.