تعـهدات میلیـاردی به افغـانستان

گزارشگر:روح الله بهزاد/ یک شنبه 20 سرطان 1395 - ۱۹ سرطان ۱۳۹۵

نشست مهم و تاریخی سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ادامۀ کمک‌های نظامی این سازمان برای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در وارسا پایتخت لهستان روز (جمعه/۱۸ سرطان) برگزار گردید.
سران ۲۸ کشور عضو ناتو و ۲۶ کشور همکار با حضور نماینده‌گان اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل و بانک جهانی برای شرکت در نشست سالانۀ این سازمان mandegar-3گرد آمدند تا روی مسایل مهم جهانی از جمله افغانستان بحث کنند.
در این نشست که برای دو روز برگزار گردیده بود، رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس اجرایی و شماری از وزرای کابینۀ حکومت وحدت ملی نیز اشتراک کرده بودند.
تنش میان ناتو و روسیه و چگونه‌گی مبارزه با گروه داعش در اولویت نشست رهبران تانو قرار دارند؛ اما افغانستان هم از مأموریت‌های مهم برای اعضای ناتو به ویژه به ایالات متحدۀ امریکا شده است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت که نخستین حضور قوای ناتو بیرون از حوزۀ اروپا-اتلانتیک با حمایت سازمان ملل تحت چتر نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان، نه تنها یک اقدام تاریخی بود که با در نظرداشت وضعیت داخلی و منطقه‌یی حاکم در آن‌زمان، یک تصمیم درست ثابت گردید.
رییس اجرایی در ادامۀ سخنانش گفت: با درنظرداشت کمک‌های سخاوت‌مندانۀ شما (اعضای ناتو) در یک دهۀ گذشته افغانستان به نمونۀ از همکاری‌های بین‌المللی تبدیل گردید.
آقای عبدالله بیان داشت: «ما از تصمیم به موقع ناتو درطی دو سال گذشته و حال، به‌خاطر تمدید مأموریت نیروهای بین‌المللی و هم‌چنان تصمیم اصولی رییس‌جمهور اوباما برای ابقای ۸۴۰۰ تن نیرو در افغانستان، تشکر و سپاس‌گزاری می‌کنیم.»
داکتر عبدالله هم‌چنان گفت: افغانستان با تمام توان تلاش می‌کند تا تعهدات خویش را عملی سازد، از مردمش دفاع کند، از دست‌آوردهای یک دهۀ گذشتۀ خویش پاس‌داری و حفاظت کند، برای پایان جنگ راه صلح‌آمیزی جست‌وجو کند و در جنگ در برابر تروریسم به عنوان عضو مسوول جامعه جهانی عمل کند.
در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیر کُل سازمان ناتو مأموریت این سازمان را در افغانستان مهم دانسته گفت که ناتو متعهد به کمک‌کردن به افغانستان در بخش‌های نظامی است و نظامیان این سازمان نیروهای افغانستان را در بخش آموزش و مشوره‌دهی کمک می‌کند.
آقای ینس استولتنبرگ در سخنرانی‌اش هم‌چنان تأکید کرد که ناتو برای حفاظت و دفاع از تمامی متحدان خویش و مقابله با تهدیدات جدید امنیتی آماده است.
دبیر کُل ناتو افزود که در نشست وارسا تصمیم‌های مهمی برای دفاع و تأمین ثبات کشورهای عضو این سازمان گرفته خواهد شد. استولنتبرگ از ایجاد مراکز فرماندهی در شرق اروپا خبر داد که به گفتۀ او، برنامه‌زیزی ناتو را آسان می‌سازد.
دبیرکُل ناتو گفت: «سازمان ناتو از عملیات در افغانستان خیلی آموخته است، ما متعهد به آموزش نیروهای امنیتی این کشور هستیم و تلاش خواهیم کرد تا از نظر مالی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ میلادی کمک کنیم.»
آقای ینس در ادامه بیان داشت: از سران کشورهای عضو ناتو انتظار داریم که در مورد ادامۀ حضور نظامی این سازمان در افغانستان، کمک‌های مالی به نیروهای امنیتی و همکاری درازمدت با کابل تصمیم بگیرند.
به گفتۀ او: تمامی این تصامیم برای ثبات افغانستان و مبارزه با تروریسم مهم و حیاتی است و با این تصامیم، افغانستان دیگر لانۀ هراس‌افگنان نخواهد شد.
دبیرکُل ناتو از تلاش‌های حکومت افغانستان برای جلب همکاری پاکستان و سایر کشورهای منطقه در روند صلح نیز قدردانی کرد.
دبیرکل ناتو همچنان گفت که به غیر از امریکا کمک یک میلیارد دالری را به افغانستان تعهد گرفته اند.
در عین حال، در حاشیۀ نشست سران ناتو(وارسا) رییس‌‌جمهور غنی و و دکتر عبدالله رییس اجرایی با باراک اوبامارییس‌‌جمهور امریکا روی مسایل منطقه‌یی و گسترش روابط دو جانبه میان دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رییس‌جمهور امریکا در دیدار با همتای افغانستانی خود اعلام کرد که واشنگتن به دلیل دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهد و نگه‌داشتن سربازان بیشتر نیز پیامی به طالبان است.
در این دیدار رییس‌‌جمهور غنی از تصمیم اخیر رییس‌‌جمهور امریکا در بارۀ حفظ شمار سربازان امریکایی در افغانستان قدردانی کرد و در مقابل رییس‌‌جمهور اوباما از تعهد و دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی برای مردم افغانستان ابراز امیدواری کرد.
رییس‌‌جمهور غنی در ادامۀ دیدارهای خود با صدر اعظم هالند، صدر اعظم کانادا، رییس‌جمهور آذربایجان و رییس‌‌جمهور پولند نیز دیدار کرد.
مارک رت، صدراعظم هالند در دیدارش با رییس‌‌جمهور کشور گفت که کشورش سطح کنونی کمک‌های خویش را به ولایات شمال افغانستان را حفظ خواهند کرد و تصمیم نهایی خویش را در این رابطه به‌زودی اعلام می‌کند.
جستن ترودو، صدر اعظم کانادا نیز در دیدار با رهبران دولت افغانستان اذعان داشت که کانادا به همکاری‌های خویش با افغانستان در عرصه‌های نظامی و اقتصادی ادامه خواهد داد. او افزود که کانادا در سه سال آینده ۱۷۰ میلیون دالر در بخش نظامی و۲۷۰ میلیون دالر در عرصۀ ملکی با افغانستان کمک خواهد کرد.
آقای ترودو در ادامۀ سخنانش گفت: کانادا در زمینۀ حفظ محیط‌زیست و تولید انرژی قابل‌تجدید تجربۀ کافی و تعهد بین‌المللی دارد و ما علاقه‌مندیم تا به شمول افغانستان در سایر کشورهای در حال توسعه، تجارب خود را در این عرصه شریک سازد.
الهام علی اوف، رییس‌جمهور آذربایجان در دیدارش با رییس‌‌جمهور کشور بیان داشت: «براساس دیدارها و تعهدات قبلی با مقامات حکومت وحدت ملی، آذربایجان در آیندۀ نزدیک تسلیحات نظامی را به‌منظور تمویل قوای امنیتی و دفاعی افغانستان، به این کشور خواهد سپرد.»
رییس‌‌جمهور آذربایجان اظهار داشت: در آیندۀ نزدیک هیأتی از وزارت اقتصاد این کشور به افغانستان سفر خواهد کرد و پس از بحث و مشوره با مقامات افغانستان، به‌منظور تولیدات سمنت، افزایش محصولات زراعتی و تولید پنبه، برنامۀ عملی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها خواهند ساخت.
انژی دودا، رییس‌‌جمهور پولند از تصمیم اخیر رییس‌جمهور بارک اوباما با توجه به شرایط و اوضاع افغانستان به‌خاطر تمدید میعاد حضور سربازان امریکایی ابراز خرسندی کرد و میعادحضور ۲۰۰ سرباز پولندی را در افغانستان تمدید کرد.
سران دو کشور هم‌چنان در خصوص گسترش روابط و مناسبات میان افغانستان و پولند در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو کردند.
محمد اشرف‌غنی هم‌چنان در دیدارش با فدریکا موگرینی، مسوول روابط خارجی و نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا در حاشیۀ نشست سران کشورهای عضو ناتو در وارسا از او خواست تا در حل مشکلات مهاجرین افغانستان در اروپا کمک کند.
آقای غنی در این دیدار گفته است که اگر کشور یونان مهاجرین افغانستان را به‌صورت گروهی اخراج کند، این اقدام بر مشکلات مهاجرین افغانستان می‌‌افزاید. و تأکید کرد که در این زمینه باید یک برنامۀ منظم تهیه و مورد اجرا قرار گیرد.
هم‌چنین داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز در این دیدار گفت که همکاران بین‌المللی و متحدین افغانستان باید با درنظرداشت شرایط موجود این کشور به حل مشکلات مهاجرین افغانستان اقدام کنند.
خانم موگرینی تأکید کرده است که باید برای حل مشکلات مهاجرین افغانستان مجراهای قانونی و راه‌های حل دایمی جست‌وجو شود.
کشورهای ایتلاف به رهبری امریکا در سال ۲۰۰۱ پس از آن به افغانستان حمله کردند که گفته شد القاعده مسوول حمله ۱۱ سپتامبر است. گروه طالبان در نتیجه حمله امریکا و کشورهای ایتلاف شکست خورد، اما طالبان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دوباره تجدید قوا کردند و دست به مقاومت‌های مسلحانه زدند.
حالا افغانستان از یک سو با طالبان می‌جنگد و از سوی دیگر داعش تهدیدهای تازه‌یی را در این کشور خلق کرده، این کشور خواهان تداوم همکاری‌های ناتو شده بود.
حکومت افغانستان برای جلب کمک‌ها برای نیروهای امنیتی کشور ظاهراٌ با آماده‌گی خوبی در این نشست اشترک کرده بود، با این وجود گذر زمان نشان خواهد داد که حکومت افغانستان جقدر می‌تواند از این کمک‌ها برای بهبود امنیت و اقتصاد کشور استفاد کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.