یک بدنۀ کمیتۀ مشترک شورای ملی مشخص شد

گزارشگر:چهار شنبه 23 سرطان 1395 - ۲۲ سرطان ۱۳۹۵

مجلس سنای افغانستان در نشست دیروز (سه شنبه، ۲۲ سرطان) سناتورانی را که در کمیتۀ مشترک برای نهایی کردن فرمان تقنینی اصلاحات انتخاباتی حضور دارند، مشخص کرد.
‌سناتوران برای کار روی فرمان تقنینی رییس‌جمهور غنی در مورد تشکیل، صلاحیت و وظایف کمیشنران انتخاباتی ۱۰عضو خود را موظف کرد تا در کمیتۀ mandegar-3مشترک با اعضای مجلس نماینده‌گان روی این فرمان تصمیم بگیرند.
مولوی محیی‌الدین منصف، محمد حسن هوتک، فرهادسخی، عزیزه مصلح، انارکلی هنریار، حسیب‌الله کلیم‌زی، صدیقه بلخی، محمد علم ایزدیار، نجیبه حسینی و محمد حنیف حنفی از اعضای معرفی شدۀ مجلس سنا برای کمیتۀ مشترک هستند که از سوی اعضای این مجلس نیز رأی تایید گرفتند.
مجلس نماینده‌گان افغانستان نیز اعلام کرده که آنان اعضای خود را در نشست امروز مجلس برای کمیسیون مشترک انتخاب می‌کنند.
در عین حال، رییس‌جمهور غنی بر برگزاری انتخابات پارلمان و شوراهای ولسوالی که در گرو اصلاحات می‌باشد، تأکید کرده است.
در خبرنامه‌یی که از نشانی دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری به رسانه‌ها فرستاده شده آمده است که رییس‌جمهور غنی شب گذشته در دیدارش با مشاوران ریاست جمهوری و شماری از عالمان دینی گفته است که صد درصد طرف‌دار برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی است؛ اما باید برای انجام این کار شرایط مناسب مهیا گردد تا انتخابات به گونۀ درست برگزار شود.
به گفتۀ رییس جمهور کشور، به منظور برگزاری این انتخابات، تلاش‌های بزرگان کشور، عالمان دین و اقشار مختلف جامعه مهم است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایى حکومت وحدت ملی نیز گفته است که در راستاى آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتى، با رییس‌جمهور به توافق رسیده و انتخابات یک اصل است که بدون آوردن اصلاحات ماهیت خود را از دست می‌دهد.
پیش از این، برخی سناتوران می‌گفتند که اعضای کمیسیون مشترک باید از نظریات مجلس سنا در مورد فرمان تقنینی با دلیل و برهان در برابر اعضایی که از سوی مجلس نماینده‌گان معرفی می‌شوند، دفاع کنند در غیر آن مجلس نماینده‌گان سرنوشت این قانون را به آرای دوثلث آن مجلس که از صلاحیت ویژۀ شان است خواهد کشاند.
در صورت که در کمیتۀ مشترک دو طرف به توافق نرسند، مجلس نماینده‌گان صلاحیت ویژه دارد تا با دوثلث آرا این فرمان را تصویب کنند.
سناتوران تأکید دارند که فرمان تقنینی انتخاباتی زمینه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی که خواست مردم افغانستان است مساعد می‌سازد و باید از سوی کمیتۀ مشترک تصویب شود.
حکومت نیز از پارلمان افغانستان خواسته است که هرچه زود تر سرنوشت فرمان تقنینی رییس‌جمهور در مورد تشکیل، صلاحیت و وظایف کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را مشخص سازد تا زمینه انتخابات فراهم گردد.
بر اساس این فرمان، کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی که از ماه‌ها است فعالیت‌اش متوقف است، به کار آغاز خواهد کرد که این مسأله آغاز برای اصلاحات در انتخابات بعدی خوانده می‌شود.
از سویی هم، مجلس نماینده‌گان می‌گوید که با گزینش اعضای کمیسیون مشترک از سوی مجلس سنا، این مجلس نیز ۱۰عضوش را به کمیسیون مختلط معرفی خواهد کرد.
براساس اصول، هرگاه قوانین مورد اختلاف دو مجلس قرار می‌گیرد، ابتدا مجلسی که در مورد آن ملاحظه دارد، درخواست تشکیل کمیسیون مختلط کرده و اعضایش را معرفی می کند.
عبدالروف انعامی منشی مجلس نماینده‌گان به خبرنگاران گفت که این مجلس امروز اعضایش را به کمیسیون مختلط روی فرمان تقنینی انتخاباتی معرفی می‌کند و پس از آن کمیسیون به کارش آغاز خواهد کرد.
فرمان تقنینی رییس‌جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی ۲ هفته پیش از سوی مجلس سنا تایید شد، پیش از تایید مجلس سنا، مجلس نمایندهگان این فرمان را رد کرده بود و حال سرنوشت آن به تصمیم کمیسیون مشترک دو مجلس وابسته است.
این درحالی است که نهادهای جامعه مدنی و حکومت افغانستان از شورای ملی خواستند که هرچه زودتر سرنوشت فرمان اصلاح نظام انتخاباتی را مشخص کنند تا زمینه برای برگزاری انتخابات فراهم گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.