افشاگری‌های نبیل: پاکستان کشوری ترویستی است

گزارشگر:شنبه 26 سرطان 1395 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۵

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که دولت پاکستان بزرگترین حامی تروریسم در جهان بوده و به شکل سازماندهی‌شده، هماهنگ و استراتیژیک از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند.
رییس پیشین امنیت ملی کشور با پخش یک‌سری مدارک می‌گوید که پاکستان حامی تروریسم بین‌المللی است و تمام ریشه‌های افراطیت سرانجام به mandegar-3این کشور می‌رسد.
آقای نبیل می‌گوید که با تشکیل حکومت وحدت ملی، سران حکومت به طور بسیار خوش‌بینانه به امید این‌ که خواهند توانست باب جدیدی را در روابط با پاکستان باز کنند، با این کشور وارد گفت‌وگو شدند، رییس جمهور افغانستان در ماه نومبر ۲۰۱۴ در اولین سفر خارجی‌اش به پاکستان رفت و دیدارهایی با مقامات پاکستانی انجام داد که مهمترین آن، ملاقات او با راحیل شریف، رییس ستاد کل ارتش پاکستان در پشت درهای بسته بود.
نبیل در ادامه می‌گوید که این رفت‌وآمدها و ملاقات‌های سران و مشاوران حکومت وحدت ملی با سران نظامی پاکستان و رهبران ISI در پشت درهای بسته تا ماه‌های اخیر دوام داشت و به عوض اهمیت‌دادن به اسناد استخباراتی ادارات دولت افغانستان بیشتر به حیله‌ومکر نظامیان پاکستان ارزش قایل شدند و متأسفانه حکومت وحدت ملی به طور یک‌طرفه در چندین مورد «امتیازات غیرقابل باور، حتا در بسیاری موارد خلاف منافع ملی را در نتیجۀ این مجالس غیرشفاف به جانب نظامیان پاکستان اهدا کرد؛ بدون این‌که هیچ‌ امتیازی را از پاکستان برای افغانستان به دست بیاورد.»
رییس پیشین امنیت ملی در قسمتی از نوشته‌اش به تلاش‌ پاکستان برای جلب توجه آمریکا اشاره کرده، می‌گوید که راحیل شریف، رییس ستاد کل ارتش در سفری یک هفته‌یی توانست اعتماد آمریکا را در این که به تعهداتش برای محو تروریسم صادق است جذب کند. این سفر سبب شد تا آمریکا اعلام کند که طالبان خطری جدی برای‌شان محسوب نشده، ایالات متحده حملات هوایی‌اش را بر مواضع طالبان در مناطق مرزی کاهش خواهد داد و برای کاهش نقش دهلی نو در کابل نیز تلاش می‌کند.
نبیل می‌گوید، پس از سال ۲۰۱۴ حینی که خبر مرگ ملاعمر در پاکستان منتشر شد، این کشور برای نخستین بار اعلام کرد که طالبان از خاک پاکستان اداره می‌شوند. او خاطرنشان می‌کند که با این هم پاکستان به جای گذاشتن نقطۀ پایان بر تروریسم سیاست دوگانه‌اش را دوام بخشید.
او از تشدید تسلیح‌وتجهیز طالبان و تروریستان برای توسعۀ جنگ و تصرف مناطق بیشتر و کشاندن نیروهای امنیتی افغانستان به جنگ فرسایشی، ایجاد و تشدید اختلافات بین مردم افغانستان با استفاده از شیوه‌های مختلف و ایجاد فضای بی‌اعتمادی در میان سیاسیون افغانستان و تلاش برای رخنه در ادارات کشور با استفاده از این فضای بی‌اعتمادی را از جمله سیاست‌های دوگانۀ پاکستان برای تضعیف افغانستان می‌داند.
نبیل در این نوشته به وعدۀ سرکوب شبکه‌های مختلف تروریستی اشاره کرده می‌گوید، امیدواری آمریکا این بود که در جریان عملیات «ضرب عضب» شبکه حقانی و تروریستان خارجی نیز در وزیرستان شمالی سرکوب شوند. اما نظامیان پاکستان این عملیات را درست شش روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در حالی که نیروهای امنیتی افغانستان مصروف تأمین امنیت طولانی‌‌ترین انتخابات بودند، به‌طور یک‌جانبه و بدون هماهنگی با دولت افغانستان آغاز کردند و با استفاده از این موقع ‌تعداد زیادی از تروریستان به شمول تروریستان خارجی را به داخل افغانستان راه دادند.
نبیل می‌افزاید که نظامیان پاکستان عملیات «ضرب عضب» در وزیرستان شمالی را تنها علیه گروه‌‌هایی راه‌اندازی کردند که با حکومت پاکستان دشمنی داشتند. این در حالی است که برای ایالات متحدۀ آمریکا وعده داده شده بود که گروه حقانی در این عملیات مورد هدف قرار خواهد گرفت.
رحمت‌الله نبیل می‌افزاید که نظامیان پاکستان در تمام محافل داخلی و بین‌المللی‌شان از این عملیات به عنوان دستاورد و جدیت‌شان در جنگ با تروریسم یاد می‌کنند؛ اما «هیچ‌وقت نتوانستند، به جانب آمریکا و یا هم به جانب افغانستان حتا یک مدرک که دال بر از بین‌بردن افراد و قوماندان‌های مربوط شبکۀ حقانی باشد ارایه کنند.»
در پایان او خاطرنشان می‌کند: «تمام موارد فوق‌الذکر دست‌به‌دست هم داده و حداقل برای فعلاً و به ظاهر چنین برداشت می‌شود که روابط آمریکا با پاکستان شدیداً آسیب دیده است.»
نبیل خواستار ایجاد راهبردی منفعت‌محور، واضح و قابل‌اعتماد از سوی سران حکومت شده و از آنان می‌خواهد که تعریف روشنی از دوست و دشمن ارایه کنند تا نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد متحدانه و مؤثرتر بجنگند. او از شهروندان به‌ویژه جوانان نیز می‌خواهد که با هم متحد باشند و دوست و دشمن را به‌درستی بشناسند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.