آگاهان و اعضای مجلس: غنی در یک هفته چند نوع سیاست را در قبال اسلام‌آباد اتخاذ می‌کند

گزارشگر:روح الله بهزاد/ سه شنبه 29 سرطان 1395 - ۲۸ سرطان ۱۳۹۵

شماری از آگاهان نظامی و اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که رفتارهای احساسی- عاطفی، غیرواقع‌بینانه، یک‌جانبه و بدون مشوره با نهادهای مهم و تأثیرگذار در سیاست خارجی سبب شکست ما طی سال‌های گشته شده است.
آنان هم‌چنان می‌گویند، اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد که شبکه‌های تروریستیِ پاکستان در انتخابات سال ۱۳۹۳ افغانستان دخالت mandegar-3داشته‌اند و حکومت افغانستان جرأت مقابله با پاکستان را ندارد.
به باور آنان، حاصل پنجاه سال دیپلماسی افغانستان بیان‌گر آن است که تماس‌های اشرف غنی و نواز شریف فاقد ارزش است و نباید ذهن جوانان و مردم افغانستان مصروف آن شود.
این گفته‌ها درحالی ابراز میشوند که به تازه‌گی رییس‌جمهور اشرف‌غنی طی تماس تلفونی با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ضمن جوایای احوال و ابراز خُرسندی از عمل جراحی موفقیت‌آمیز او، جزییات کشته‌شدن مغز متفکر حادثۀ حمله بر یک مکتب در پشارو را در اختیار پاکستان قرار داد.
نخست‌وزیر پاکستان به خاطر اقدام در برابر طالبان و کشتن تروریست‌هایی که مسبب حادثۀ پیشاور بودند از رییس‌جمهور افغانستان تشکر و بر عزم اسلام‌آباد برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نبود یک استراتیژی روشن و سیاست‌های موسمی از گذشته‌های دور در رهبری حکومت‌ها در کشور، برای پاکستان این جسارت را داده است تا در قبال افغانستان اقدامات دل‌خواهانه داشته باشند.
آقای کوهستانی می‌افزاید: نداشتن ثبات در سیاست خارجی در کُل به‌ویژه در برابر پاکستان، عامل دیگری‌ است که حتا افغانستان در طی یک هفته چند نوع سیاست را در برابر پاکستان اتخاذ می‌کند؛ گاهی آن‌ها را دشمن می‌خواند و و رد پی تحریم‌شان می‌باشند و گاهی برای‌شان تبریکی می‌دهیم که مخالف شما به هدایت ما کشته شده است.
این آگاه نظامی تصریح کرد: رفتارهای احساسی-عاطفی، غیرعقلانی، یک‌جانبه و بدون مشوره با نهادهای مهم امنیتی-دفاعی و تأثیرگذار در سیاست خارجی سببِ شکست ما طی سال‌های گشته بوده است.
آقای کوهستانی در پیوند به پیامدهای این امتیازدهی دولت افغانستان می‌گوید: سیاست‌های جناحی در داخل ساختار قدرت سیاسی افغانستان ایجاب می‌کند تا ضعف‌ها، ناتوانایی‌ها و ناکارایی‌های که در نظام وجود دارد از سوی حریف‌ها افغانستان به چالش کشیده نشود.
آقای کوهستانی در ادامه اضافه کرد: این دیدگاه بیشتر ساختارهای مبتنی بر حفظ قدرت و اقتدارگرایی گروپی است که با پاکستان انجام می‌شود و خلاف منافع ملی و ارزش‌های مناسبات کلان بین‌المللی است.
در این حال، احمد سعیدی آگاه مسایل پاکستان می‌گوید که رییس‌جمهور بر این باور است که مخالفت با پاکستان به نفع کشور نیست؛ پاکستان می‌تواند ما را با مشکل روبه‌رو کند، به هر قیمتی که می‌شود، باید بار دیگر دست دوستی به طرف پاکستان دراز کنیم.
آقای سعیدی می‌افزاید: اطلاعات کتبیی نزد من موجود است که نشان می‌دهد، دروزاه‌یی که در تورخم سربازهای ما به‌خاطر آن کشته و زخمی شدند، چند روز قبل آماده شده است.
او گفت: در گذشته نیز پاکستان تلاش کرده بود که حکومت افغانستان به‌نحوی مزدورگونه حرکت کند و حکومت افغانستان هم جرأت نداشته تا در مقابل آن‌ها با تمام قدرت مقابله کند، چند روزی حرف‌های تبلیغاتی صورت می‌گیرد و بعد باز همدست افغانستان و دامن پاکستان خواهد بود.
این آگاه مسایل پاکستان می‌گوید:”اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد در جریان انتخابات دور دوم سال ۱۳۹۳ پسر حقانی دستور داده بود که صندوق‌ها چند آدم مشخص را اخلال نکنند و در آن رأی بیندازید؛ این اسنادها نزد من موجود است و روزی آن‌ها را افشا خواهم کرد.»
در سویی دیگر، عبدالحفیظ منصور عضو مجلس نماینده‌گان نیز می‌گوید که حاصل پنجاه سال دیپلماسی افغانستان بیان‌گر آن است که تماس‌های اشرف غنی و نواز شریف فاقد ارزش است و نباید ذهن جوانان و مردم افغانستان مصرف یک چنین مسایلی شود.
آقای منصور در ادامۀ سخنانش گفت: “پاکستانی‌ها پیوسته هم مداخله می‌کنند و هم تماس می‌گیرند، هم تجارت می‌کنند و هم تروریست می‌فرستند؛ بنابر این، ما نباید فکر کنیم که این تماس‌ها چرخشِ تازه‌یی است و پاکستان زیر فشار قرار گرفته است، این حرف‌ها دروغ و جزء دیپلماسی پاکستان است.”
این عضو مجلس در پیوند به پیامدهای امتیازدهی افغانستان به پاکستان می‌گوید: این تماس‌ها هیچ نوع پیامدی جزء ادامۀ کشتار و مداخلات پاکستان ندارد.
مهاجمان مسلح در ۲۵ قوس سال ۱۳۹۳هجری خورشیدی بالای یک مکتب نظامی در شهر پشاور حمله کردند و در آن۱۵۱ تن از معلمو کارمندان به شمول ۱۳۴ شاگرد آن مکتب را به گلوله بستند.
گروه تحریک طالبان پاکستانی در آن‌زمان با پذیرفتن مسوولیت این حمله، آن‌را عکس‌العملی در برابرعملیات‌های نظامی ارتش پاکستان علیه این گروه خواند.
این حمله سبب شد تا تمام احزاب سیاسی پاکستان گردهم آمده و از حکومت خواهان اقدامات جدی در برابر شورشیان شوند که در نتیجه ارتشاین کشور عملیات در وزیرستان شمالی جایی‌که گفته می‌شود بیشتر شوریان مستقر اند، را شدت بخشیده و مواضع و پناهگاه‌های شورشیان را در آن‌جا هدف حملات هوایی قرار داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.