نگرانی وزارت مهاجرین از وضعیت پناهنده‌گان در پاکستان: جان یک میلیون تن در خطر است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 29 سرطان 1395 - ۲۸ سرطان ۱۳۹۵

مسوولان در وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان می‌گویند که اخراج اجباری مهاجرین توسط دولت پاکستان جان یک میلیون و ۳۰۰ هزار پناهندۀ افغانستان را در پاکستان تهدید می‌کند.
دولت افغانستان هیأت بلندپایه‌یی را به ریاست سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین به منظور مذاکره با مقام‌های پاکستانی به این کشور mandegar-3فرستاده است.
دولت پاکستان به مهاجرین هشدار داده است که این کشور را به زودترین وقت ترک کنند. سراج احمد خان شهردار پشاور گفته که قانون اساسی پاکستان که به «فارن اکټ» مسمی شده، این اختیار را به حکومت پاکستان می‌دهد که در برابر مهاجران خارجی بدون مدرک اقدام کند.
سراج احمد گفته که تا اکنون ۴۰۰ هزار مهاجر افغانستانی در مناطق قبایلی پاکستان شناسایی شده اند و قرار است روند خروج آنان به زودی آغاز شود.
اما اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: مهاجرین در پاکستان به دو دسته تقسیم شده‌اند، یک دسته این مهاجرین اسناد پناهنده‌گی موقت دارند که تا شش ماه دیگر حضورشان در پاکستان تمدید شده است و دولت افغانستان در تلاش است در گفت‌وگو با مقامات پاکستانی حضور این پناهنده‌گان را تا سال ۲۰۱۷ تمدید کند.
او گفت: اخراج اجباری مهاجرین از پاکستان جان یک میلیون و ۳۰۰ هزار پناهنده افغانستانی را تهدید می‌کند. افغانستان یک میلیون پناهنده غیر قانونی در پاکستان دارد. آنها هیچ اسناد و مدرکی ندارند.
او گفت: با افزایش مشکلات اخیر مهاجرین در پاکستان، وزیر مهاجرین کشور در رأس یک هیأت متشکل از وزارت خارجه و شورای ملی به اسلام آباد سفر کرده و در مورد حل مشکلات مهاجرین با کمیشنری سازمان ملل و مقامات پاکستانی گفت‌و گو خواهند کند.
سخنگوی وزارت مهاجرین تصریح کرد که حکومت افغانستان درتلاش پیداکردن راه حل به مشکلاتی است که در حال حاضر مهاجرین افغانستان را در پاکستان تهدید می‌کند و وزارت مهاجرین افغانستان در همکاری با کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان از پاکستان می‌خواهند تا در امر حل مشکلات پناهنده‌‌های افغانستان در این کشور توجه کند.
او گفت: بیشتر مهاجرانی که در این اواخر از طرف دولت پاکستان مورد اذیت قرار گرفته‌اند، اسناد رسمی و موقتی پناهنده‌گی نداشته‌اند. او اوضاع فعلی افغانستان را نیز برای برگشت دسته جمعی مهاجرین مساعد ارزیابی نمی‌کند.
در همین حال، وژمه ساپی نماینده مردم کنر در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: پناهنده‌گان افغانستان در پاکستان همواره مورد تحقیر و توهین قرار گرفته و بدون هیچ جرمی راهی زندان‌ها می‌شوند.
بانو ساپی افزود: دولت پاکستان به اساس غرض سیاسی که دارد، در حضور نماینده‌های کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان و نماینده‌های دولت افغانستان توافقی را که با مهاجرین کرده از آن سر بازده و اهداف خود را دنبال می‌کند.
به گفتۀ او، اخراج مهاجرین افغانستان از پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که در برخی از ساحات کشور جنگ جریان دارد و اوضاع افغانستان برای پذیرایی مهاجرین مساعد نیست.
این عضو مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که دولت افغانستان جای برای پذیرایی برای عودت کننده‌گاه ندارد، افزود: من نماینده ولایتی هستم که جایی برای پذیرایی مهاجرین خود ندارد.
او گفت: دولت پاکستان از راه‌های مختلف بالای دولت افغانستان فشار وارد می‌کند و مسوولیت دولت افغانستان است که برای مهاجرین تسهیلات لازم را مهیا سازد تا شهروندان پاکستانی نتوانند با استفاده از مهاجرین دهشت‌افکنی در افغانستان انجام دهند.
همچنان، نقیب الله محب نماینده مردم لغمان در مجلس می‌گوید: حضور مهاجرین در پاکستان زمینه را برای سرباز گیری گروه‌های دهشت‌افگن مهیا ساخته است.
آقای محب افزود: دولت پاکستان از حضور مهاجرین به‌خاطر برآورده کردن اهداف‌ خود استفاده کرده و هر از گاهی بالای دولت افغانستان فشار وارد می‌کند.
به گفتۀ او، در این اواخر دولت پاکستان، به آزار و اذیت مهاجرین افغانستان دست‌زده و برخی منازل مسکونی را تخریب کرده است؛ دولت افغانستان باید برای عودت مهاجرین زمینه‌سازی کند.
این عضو مجلس نماینده‌گان تصریح کرده که سازمان استخباراتی پاکستان جوانان مهاجر را در مدارسِ تحت نفوذ‌ش تربیه کرده و از آن‌ها در حملات تروریستی و دهشت‌افگنی استفاده می‌کند.
او گفت: در برخی از ساحات افغانستان در حال حاضر جنگ‌ جریان دارد، اخراج اجباری مهاجرین از پاکستان می‌تواند مشکلاتِی را خلق کند، اماحضور مهاجرین افغانستان در پاکستان نیز به نفع این کشور نیست.
به گفتۀ او، با اخراج اجباری مهاجرین پاکستان به نقض مقررات بین‌المللی در امور مهاجرین مرتکب می‌شود و دولت افغانستان با همکاری کمیشنر سازمان ملل متحد، بالای پاکستان فشار وارد کند تا از اخراج اجباری مهاجرین جلوگیری شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.