اعضای مجلس در آستانه تعطیلات: نماینده‌گان غیرحاضر نتوانستند از مردم نماینده‌گی کنند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهارشنبه 30 سرطان 1395 - ۲۹ سرطان ۱۳۹۵

شماری از نماینده‌گان مجلس می‌گویند، نماینده‌گانی‌که در روزهای کارشان در مجلس حضور نمی‌داشتند هیچ نوع نماینده‌گی از موکلین خود نکرده‌اند.
آنان هم‌چنان بر این باور اند که تأثیرات بد نظام در کُل، بالای پارلمان نیز تأثیر داشته است، با آن‌هم، پارلمان کشور طی دورۀ سال‌جاری خود درحالی که کاستی‌هایی داشته است، در عین‌حال موفقیت‌هایی نیز داشته که قابل محاسبه است.
mandegar-3پارلمان کشور از فردا پنجشنبه درحالی به رخصتی‌های تابستانی می‌رود که به گفتۀ آگاهان بسیاری از کارهای این خانه تا به‌حال نا تمام باقی مانده است.
عرفان الله عرفان عضو هیأت اداری مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پارلمان کشور روز پنج‌شنبه، به رخصتی‌های تابستانی می‌رود و تا به‌حال مجلس نماینده‌گان توانسته است در سه بخش که شامل بخش کاری، قانون‌گذاری و نماینده‌گی از مردم می‌شود، موفقیت داشته است.
آقای عرفان می‌افزاید: در بخش قانون‌گذاری اگر شش مورد اسناد تقنینی که برای بررسی امروز (چهار شنبه) باقی مانده است، تمام شود، ما توانسته‌ایم بیشتر از پنجاه سند تقنین را مورد تصویب قرار بدهیم که نسبت به سال‌های گذشته، یک دست آورد بزرگ است.
به‌گفتۀ آقای عرفان: در بخش مسایل وزارتی ما یازده مسوول حکومتی را به تالار عمومی استجواب و دو مسوول را استیضاح کردیم، در کنار آن، کمیسون‌های پانزده گانۀ ما در موارد مختلف مسوولین حکومتی را دعوت و مورد بازپرس قرار داده‌اند.
او تصریح کرد: در بخش نماینده‌گی از مردم نیز همه روزه و هزاران عرایض مختلف دیده و به آن رسیده‌گی شده است.
آقای عرفان خاطرنشان می‌کند: وضعیت حاکم بر کُل نظام کشور بر پارلمان نیز تأثیر گذاشته است؛ در کنار این‌که مشکلاتی وجود داشت، ما توانستیم کارهای را در ارتباط به وضع قوانین و اسناد تقنینی انجام بدهیم.
او می‌گوید: «ما از کارکرد حکومت و پارلمان در کُل چنانی که توقع مردم افغانستان بود، راضی نیستیم، و تلاش می‌کنیم تا با صلاحیت‌هایی که قانون برای ما داده است، کارهای که به نفع مردم افغانستان است را مورد تأیید قرار دهیم.»
او بیان داشت: بعد از تعطیلات حدود بیست سند تقنینی که روی دست داریم را به تصویب خواهیم رساند و چیزی که بعد از تعطیلات مهم است، مسایل بودجه‌یی است که مورد باز پرس ما قرار خواهد گرفت.
در سویی دیگر، محمد عبده عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید، تقریبا اکثریت مواردی را که ضرورتِ تبدیل‌شدن به قانون را داشت، از سوی پارلمان تبدیل به قانون گردید.
آقای عبده که دست‌آوردهای امسال پارلمان افغانستان را قابل تمجید می‌داند، در ادامه اضافه کرد: در بخش نظارت از حکومت نیز پارلمان افغانستان هم موفقیت و هم کاستی‌هایی داشت و توانست به سرپرستی‌هایی که وجود داشت خاتمه بدهد که به باور من قابل ستایش و تمجید است.
او خاطرنشان کرد: نماینده‌گان غیرحاضر نتواستند از مردم نماینده‌گی کنند و کسانی هم تحت نام نماینده‌گی از مردم به بحث‌های دیگر پرداختند که در کُل می‌توان گفت در اجلاس این دور پارلمان موفقیت‌های خوب هم در دست آمد.
آقای عبده بر این باور است که غیابت شماری از وکلا و برخورد‌های سلیقه‌یی و جناحی از دلایلی است که پارلمان افغانستان در سال‌جاری با کاستی‌های روبه‌رو شد.
براساس قانون اساسی افغانستان، قرار بود دورۀ کنونی مجلس نماینده‌گان، روز اول (سرطان/تیر ۱۳۹۴) سال گذشته به پایان برسد، اما انتخابات دورۀ آینده مجلس تا به حال برگزار نشده است.
قانون اساسی کشور زمان برگزاری انتخابات را ۳۰ تا ۶۰ روز پیش از اول سرطان پیش‌بینی کرده بود.
اما ریاست جمهوری در ۲۹ جوزای سال گذشته تصمیم به ادامۀ کار مجلس نماینده‌گان گرفت در حالی که براساس مادۀ ۸۳ قانون اساسی، کار مجلس از اول سرطان/تیر به پایان می‌رسید و به گفتۀ عده‌یی از اعضای مجلس و شماری از حقوقدان‌ها، تمدید آن جواز ندارد. اما به‌خاطر مناقشات سیاسی و تردید دربارۀ برگزاری انتخاباتِ شفاف و عادلانه، زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تا زمانی نامشخص به تعویق افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.