نکـوداشت از کارکـردهـای محـمد محق

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 2 اسد 1395 - ۰۱ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3از کارکردهای فرهنگی و فکری محمد محق، نویسنده و پژوهش‌گر حوزۀ دینی در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ نکوداشت شد.
در این برنامه که شمار زیادی از نویسنده‌گان، پژوهش‌گران، اعضای مجلس و دانشجویان اشتراک کرده بودند، از «وَالیلِ ادا عَسعَس…»، تازه‌ترین کتاب آقای محق نیز رونمایی شد.
در شروع برنامه، داکتر کمال سادات معاون امور جوانان و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، از کارکردهای فرهنگی و فکری استاد محمدمحق به نیکویی یادکرده و کارهای پژوهشی او را در خور ستایش دانست.
آقای سادات گفت: «محمدمحق در ساحات مختلف اسلامی و عقیدتی کتاب‌های نوشته و کتاب جدید او نمونه‌یی از آثار مهم او می‌باشد.»
آقای سادات هم‌چنان گفت که این وزارت در بخش‌های گوناگون فرهنگی و هنری در جست‌وجوی شخصیت‌هایی است که در این بخش‌ها کارکردهای بزرگ و آثار باارزش آفریده‌اند.
در این حال، اسدالله غضنفر مشاور فرهنگی ریاست جمهوری در بارۀ آثار استاد محمد محق سخن گفت و او را از شمار نویسنده‌گان چیره‌دست و مبتکر معاصر کشور بیان کرد.
آقای غضنفر با یاددهانی مقوله‌یی که می‌گویند هر نویسنده تنها یک اثر اصیل می‌نویسد و کارهای بعدی‌اش تحت تأثیر همان اثر می‌چرخشد، گفت: «من با مطالعۀ آثار محمدمحق دریافتم که تمامی کتاب‌های او اصیل‌اند و هرکدام ارزش خاصی دارند.»
محمدمحق در هرات به دنیا آمده و آموزش‌های نخست خود را در بخش دینی به سبک سنتی به پایان رساند. او در سمت‌های استاد دانشگاه، دیپلمات، و مشاور فرهنگی دولت کار کرده و تا اکنون ده‌ها اثر در حوزۀ روشنگری دینی از او به نشر رسیده است.
آقای محق تلاش‌های نظری‌اش را متمرکز کرده بر یافتن گره کار جوامع مسلمان و به‌ویژه مردم افغانستان. به اعتقاد او، یکی از گام‌های بنیادین برای عبور از بُن‌بست موجود در ممالک اسلامی، بازسازی اندیشۀ دینی است، به گونه‌یی که به نیازهای امروز پاسخ‌گو باشد و با عقل و علم معاصر در ناسازگار نیافتد.
با همین رویکرد است که او در مقالات، گفت‌وگوها و کتاب‌هایش به بازسازی اندیشۀ دینی پرداخته از روشن‌گرانی بوده که پیوسته درگیر کارهای پژوهشی بوده و کوشیده است تا در این زمینه متن و نگاه‌ تازه خلق کند.
وَالیلِ ادا عَسعَس، تازه‌ترین کار او در حوزۀ روشن‌فکری دینی است که از نشانی انتشارات رسالت در بهار امسال به نشر رسیده است.
این مجموعۀ ۳۵۱ صفحه‌یی را هادی مروج برگ‌آرایی کرده و در هزار شماره به نشر رسیده است.
آقای محق این مجموعه را به امام ابو حنیفه اهدا کرده و او را پیشوای اهل رأی گفته که از هیاهوی قشری‌گرایان نهراسید و در روزگار خود مشعل عقلانیت را در شبستان دیانت برافروخت.
او در «سخن نخست» این مجموعه نوشته است: وضعیت ظلمت اندود کنونی جوامع اسلامی محصول سقوط بزرگی است که از نظر تمدنی به آن گرفتار شده‌ایم.
به نوشتۀ او: این سقوط دو جلوۀ آشکار داشته است، یکی در مانده‌گیِ عقلی و دیگری اُفت اخلاقی. ما از این نظر، بخش وامانده و درماندۀ بشریت امروزیم که در گشودنِ گره از مشکلات خویش به شدت احساس عجز و استیصال می‌کنیم.
نواندیشی دینی به مثابۀ نوزایی، تبارشناسی آگاهی نوین، دیگر در آگاهی ما، قربانی یا مقصر؟، نوزایی، اخلاق، تغییر از چشم انداز دینی، خطبه‌های جمعه، نسبت دین و سیاست، نقش مدارس دینی و صف‌آرایی اهل رأی و اهل حدیث عنوان بخشی از مقالات آمده در این مجموعه می‌باشد.
این برنامه با پرسش و پاسخ و اهدای ستایش‌نامه از نشانی وزارت اطلاعات و فرهنگ به آقای محق، به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.