مقامات محلی: قلعه‌زال سقوط کرده است/ وزارت دفاع : قلعه‌زال در کنترول ماست

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 3 اسد 1395 - ۰۲ اسد ۱۳۹۵

طالبان ولسوالی قلعه‌زال را به طور کامل و بخش‌های زیادی از ولسوالی دشت ارچی کندز را تصرف کردند.
معاون شورای ولایتی کندز می‌گوید: ولسوالی قلعه‌زال به دست طالبان سقوط کرده و آنان اطراف تعمیر دفتر ولسوالی را ماین فرش کرده‌اند.
به گفته امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز: طالبان در بخش‌هایی از دشت ارچی نیز مسلط شدند و موفق شدند که خود را تا نزدیکی دفتر mandegar-3ولسوالی دشت ارچی برسانند.
به گفته وی: همین اکنون جنگ در دشت ارچی به شدت جریان دارد و از سوی هم مخالفین مسلح موفق شدند مرکز شهر کندز را از سمت شرق مورد تهدید قرار دهند.
او می‌افزاید: طالبان موفق شدند که خود را تا دروازه‌های مرکز شهر کندز برسانند و مرکز ولایت را نیز مورد تهدید قرار دهند، یعنی آنان توانستند خود را تا سه کیلومتری شهر کندز برسانند.
درهمین حال، شماری از باشنده‌گان مرکز ولایت کندز در تماس تلفنی با روزنامه ماندگار ضمن اینکه از تهدید طالبان در دروازه‌های مرکز کندز خبر می‌دهند می‌گوید: طالبان ولسوالی قلعه‌زال را به طور کامل تصرف کردند.
آنان می‌گویند: طالبان ولسوالی قلعه‌زال را تصرف کردند و دفتر ولسوالی نیز در کنترول طالبان قرار دارد و دشت ارچی نیز کماکان در کنترول طالبان است.
به گفته آنان: طالبان به راحتی در شهر کندز رفت و آمد کرده و شاه‌‍راه منتهی به کندز از سوی طالبان تهدید می‌شود و مردم نمی‎‎توانند به راحتی رفت و آمد کنند.
این باشنده‌گان شهر کندز همچنان گفتند: بعضی از قریه‌های نزدیک قلعه زال، خالی از سکنه شده و اکثریت ساکنین این قریه‌ها مجبور به ترک خانه‌های شان شدند.
آنان افزودند: ساکنین منطقه حضرت سلطان که در دو کیلومتری شهر کندز قرار دارد، مجبور به ترک‌ خانه‌های شان شدند و طالبان موفق شدند در این منطقه تسلط پیدا کنند.
اما وزارت دفاع ملی با رد این ادعاها می‌گوید: ولسوالی قلعه‌زال در دست حکومت است و طالبان در حال فرار از این ولسوالی اند.
به گفته دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی: طالبان فقط در اطراف ولسوالی قلعه‌زال حضور دارند و با تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شده اند.
وی تاکید کرد: ما سقوط ولسوالی قلعه‌زال را کاملاً رد می‌کنیم و همین اکنون قطعات ۲۱۶ شاهین، قطعات کماندو، فرقه ۲۰ و پولیس ملی دراین ولسوالی حضور دارد و از این ولسوالی به شدت محافظت می‌کنند.
سخنگوی وزارت دفاع ملی افزود: طالبان به هیچ عنوان نمی‌توانند به مرکز ولایت نزدیک شوند، زیرا نیروهای امنیتی دراین ولایت فعال اند و به دشمن اجازه نمی‌دهد که مرکز را تصرف کنند.
این درحالی است که چندی پیش نماینده‌گان مردم کندز در مجلس هشدار داده بودند که طالبان پس از جمع‌آوری عشر و زکات از مردم، دوباره فعالیت‌های شان در این ولایت آغاز می‌کنند.
آنان گفته داده بودند که طالبان با پول جمع‌آوری شده از عشر و زکات خود را تجهیز کرده و در میدان‌های نبرد به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کنند.
ولایت کندز از جمله ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان است که سال گذشته برای سه روز به طور کامل به دست طالبان سقوط کرد و طالبان موفق شدند سه روز کامل براین ولایت تسلط داشته باشند.
این ولایت مرز مشترک با کشور تاجیکستان داشته و به همین دلیل همواره شاهد حضور گسترده طالبان و سایر نیروهای مخالف مسلح بوده و همیشه میدان نبرد در این ولایت توسط نیروهای مخالف مسلح گرم بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.