تـرورِ مـردم‌سـالاری/ نزدیک به۷۰ کشته و ۲۴۰ زخمی در حادثه خونین دهمزنگ

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 3 اسد 1395 - ۰۲ اسد ۱۳۹۵

راه‌پیمایی گستردۀ جنبش روشنایی دیروز (شنبه، ۲ اسد) در دهمزنگ کابل آماج حملات پی‌هم انفجاری قرار گرفت.
بر بنیاد آمارهای اولیۀ معاون وزارت صحت عامه، دست‌کم ۶۴ تن در این رویداد جان باخته‌‌ و ۲۳۶ تن دیگر زخم برداشته‌‌اند.
در میان زخمی‌های این رویداد زوالفقار امید رهبر حزب کار و توسعه نیز قرار دارد. اما به رهبری جنبش روشنایی آسیبی نرسیده است.
mandegar-3این انفجار در سمت جنوبی چهارراه دهمزنگ در غرب کابل روی داد؛ جایی‌که هزاران معترض صف کشیده بودند و به سخنان رهبران این جنبش گوش فرا می‌دادند.
جنبش روشنایی به رغم مخالفت شدید دولت و رهبران سنتی هزاره، جمعه فراخوان داد و از مردم خواست که به‌جاده‎ها برایند و به مبارزۀ عدالت‌‌خواهانۀ خویش ادامه دهند. جنبش روشنایی خواهان تغییر مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت از سالنگ به بامیان است.
رهبران هزاره‌ها که در درون نظام قرار دارند، شب‌هنگام با پخش اعلامیه‌هایی گفتند که راه‌پیمایی لغو شده است. اما جنبش روشنایی با نشر اعلامیه‌یی به مردم گفت که برنامه پا برجاست و فردا راه‌پیمایی است.
هزاران‌تن به فراخواهان رهبری این جنبش پاسخ مثبت داده و دیروز به جاده‌‌ها ریختند.
آن‌ها دیروز با حضور در یک راه‌پیمایی گسترده که از چوک کوته‌سنگی تا چهار راه دهمزنگ امتداد داشت، با سر سردادن شعارهای «عدالت، عدالت»،»ما را حذف نکنید» و «مرگ بر تبعیض»، به تصمیم دولت مبنی بر تغییر مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ، اعتراض کردند و حکومت را متهم به تبعیض سیستماتیک در برابر برخی از شهروندان کشور نمودند.
حادثۀ دیروز اکثریت شهروندان کشور را در سوگ فرو برد. بسیاری‌ها این حمله را محکوم کرده و گفتند که شنبه مردم‌سالاری در کشور آماج قرار گرفت. آنان حکومت را به بی‌پروایی در تأمین امنیت شهروندان کشور متهم کرده و گفتند که نیروهای امنیتی و رییس‌جمهوری باید پاسخ خون ده‌ها تنی را که در این رویداد جان باخته‌اند و زخمی شده‌اند، بدهند.
واکنش ارگ و سپدار
پس از وقوع این حادثه، رییس جمهور غنی گفت که از وقوع انفجارات در میان مظاهره‌‌کننده‌گان در شهر کابل عمیقاً متأثر و متأسف شده است.
رییس جمهور افغانستان در اعلامیه‌یی گفته که برگزاری راه پیمایی مسالمت‌آمیز حق هر شهروند افغانستان است و حکومت تمام تلاش‌ها را به خاطر تأمین امنیت مظاهره‌کننده‌گان به خرج می‌دهد، اما تروریستان فرصت‌طلب امروز در بین احتجاج‌کننده‌گان داخل شده و انفجاراتی را انجام دادند که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری از شهروندان به شمول تعدادی از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور گردید.
رییس جمهور غنی به تمام نهادها و مقامات دولتی دستور داده تا از تمام امکانات برای رسیده‌گی به مجروحین این انفجار استفاده کنند و زخمی ها را به صورت عاجل به شفاخانه‌های مجهز (مانند شفاخانۀ امنیت ملی و سردار محمد داوودخان) انتقال داده، و تحت مداوا قرار دهند.
رییس جمهور یکبار دیگر مراتب تسلیت و همدردی‌اش را برای تمام نزدیکان و خانواده‌های متاثر شده، ابراز کرد و برای شهدای این حادثه جنت برین استدعا نمود.
ریاست اجرایی هم با پخش اعلامیه‌یی این حمله را به شدت محکوم کرده است.
در اعلامیه‌یی که ریاست اجرایی به نشر رسانده آمده است: با تأسف و اندوه فراوان یک‌بار دیگر تروریست‌ها و دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان با انجام یک عمل انتحاری در میان راه‌پیمایان جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل باعث شهادت و زخمی‌شدن تعدادی از هموطنان بی‌دفاع و نیروهای امنیتی کشور گردیدند.
در این اعلامیه آمده است که ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان با شدیدترین الفاظ این عمل تروریستی جنایتکارانه را محکوم می‌کند و به نیروهای امنیتی کشور هدایت می‌دهد تا با تمام توان در پیگری عاملان این عمل هولناک تروریستی و تامین امنیت شهروندان تلاش نمایند.
ریاست اجرایی با ابراز همدردی با خانواده شهدا و قربانیان برای شهدای این حادثه المناک بهشت برین استدعا می‌نماید و به زخمیان شفای عاجل آرزو دارد.
در اعلامیه ذکر شده است که راهپیمایی و استفاده از وسایل مسالمت‌‌آمیز برای دست‌یافتن به خواست‌های مشروع حق مسلم شهروندان این کشور است و حکومت وظیفه دارد در تامین این حق تلاش نماید. حمله برغیرنظامیان و تظاهرکنندگان خلاف تمام اصول اسلامی و بین المللی است.
ریاست اجرایی کشور به تمام نهادهای امنیتی و وزرات صحت عامه هدایت می‌دهد تا در انتقال و تداوی زخمی‌ها و رسانیدن‌ آنان به شفاخانه‌ها و هم‌چنان حمایت از راهپیمایان از هیچ‌نوع تلاش دریغ ننمایند.
معترضان: ایستاده‌ایم!
ساعاتی پس از این حمله، احمد بهزاد و شمار دیگر از اعضای رهبری این جنبش، به چوک دهمزنگ برگشتند و در جمع مردم به سخنرانی پرداختند. معترضان حکومت را مقصر این رویداد خونین می‌دانند.
در این حال، اعتراض‌کننده‌گان با بر پا کردن خیمه‌های تحصن در چهارراه دهمزنگ اظهار داشتند که تا به خواست‌های‌شان توجه نشود؛ این محل را ترک نمی‌کنند.
دوران‌علی حکیمی یکی از شاهدان رویداد دیروز حکایت می‌گوید: «در سه متری‌ام دیدم که نفر افتاد. بعد از لحظه‌یی دیدم که همه تن‌های عزیزان به زمین افتاده است. از جا بلند شدم که کمک کنم که انفجار دیگر مرا زمین‌گیر کرد. گیج شدم! بعد از لحظه‌یی کمی بهتر شدم. خود را در داخل کوچه کشاندم. بعد که به هوش آمدم دنبال عزیزان می‌گشتم، عده‌یی را یافتم؛ اما از شماری هنوز خبر ندارم. شفاخانه رفتم خون دادم، حالا دوباره بر می‌گردم به چوک دهمزنگ.»
داعش مسوولیت گرفت
گروه تروریستی داعش مسوولیت حمله انتحاری دیروز کابل را به عهده گرفته است.
گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: این حمله توسط دو عامل انتحاری افراد وابسته به این گروه در چوک دهمزنگ، شیعیان افغانستان را هدف قرار داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.