وزیر مهاجرین افغانستان: نشست چهارجانبه برگزار می‌شود

گزارشگر:دو شنبه 4 اسد 1395 - ۰۳ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3وزیر امور مهاجرین افغانستان از برگزاری نشست چهارجانبه ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی امور پناهنده‌گان سازمان ملل (UNHCR) به میزبانی کابل در ماه آینده میلادی خبر داد.
سید محمد حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجران افغانستان که هفته گذشته برای شرکت در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی امور پناهنده‌گان سازمان ملل (UNHCR) به اسلام‌آباد سفر کرده بود، گفت: این نشست‌های سه جانبه را علاوه با پاکستان، با ایران نیز به طور منظم برگزار می‌کنیم.
وزیر امور مهاجران افغانستان خاطرنشان کرد: قرار است ماه آینده میلادی نشست چهارجانبه‌یی در کابل با موضوع بررسی مسایل مهاجران افغانستان در ایران و پاکستان و فراهم کردن زمینه بازگشت داوطلبانه مهاجران به افغانستان برگزار شود.
او با اشاره به مشکلاتی که در ماه‌های اخیر به دلیل فشارهای دولت پاکستان، برای مهاجران افغانستانی در این کشور ایجاد شده است، گفت: تمام مهاجران افغانستانی چه در پاکستان، ایران و یا سایر کشورها، همگی شهروندان افغانستان هستند و تفاوتی برای دولت افغانستان ندارد. ما مشکلات و مسایل همه این مهاجران را مدنظر داریم و برای حل آن تلاش می‌کنیم.
وزیر امور مهاجران افغانستان می‌گوید: از پاکستان خواسته‌ایم که فرصت و زمان کافی برای رسیده‌گی به امور مهاجران و فراهم شدن شرایط بازگشت آنها بدهد تا بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغانستان ثبت نام شده بتوانند به افغانستان بازگردند.
عالمی بلخی تأکید کرد: به هرحال هرگونه بازگشت مهاجران افغانستانی از پاکستان به کشورشان باید به‌صورت داوطلبانه و همراه با عزت و احترام باشد و کسی نباید آنان را وادار به بازگشت کند.
او گفت: خواسته ما از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آواره‌گان این است که امکان تمدید کارت مهاجرت یک و نیم میلیون افغانستان در پاکستان را فراهم کند.
بلخی افزود: دولت پاکستان پیشنهاد کرده که تمام افغانستانی‌‌های ثبت نام نشده در پاکستان تا روز ۲۵ آبان/ عقرب ثبت نام کنند و کارت دریافت کنند. پاکستان قول داده تا این تاریخ، افغانستانی‌های فاقد کارت را اذیت نکند و تحت فشار قرار ندهد تا تکلیف آنها مشخص شود.
چندی پیش، عبدالقادر بلوچ وزیر امور مناطق مرزی پاکستان که موضوع مهاجران افغانستان در این کشور را در حیطه کاری خود دارد، اعلام کرد ۳۱ دسامبر (پایان سال جاری میلادی) فرصت نهایی مهاجران افغانستانی برای ترک خاک پاکستان است و بعد از این تاریخ، با تمام افغانستانی‌ها در پاکستان به عنوان مهاجر غیرقانونی رفتار خواهد شد.
پیش از این، ضرب الاجل تعیین شده از سوی پاکستان برای بازگشت مهاجران افغانستان، روز ۱۱ تیر/ سرطان گذشته، بود اما دولت پاکستان آن را شش ماه دیگر و تا ۳۱ دسامبر، تمدید و اعلام کرده است که کارت اقامت مهاجران افغانستان بعد از این تاریخ جدید، دیگر تمدید نخواهد شد و تمدید نشدن کارت‌ها، به منزله غیرقانونی بودن ادامه حضور مهاجران در پاکستان خواهد بود.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان اعلام کرده است که وضعیت امنیتی رو به وخامت در افغانستان موجب شده که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تنها هفت هزار افغانستانی به صورت داوطلب به افغانستان بازگردند.
ایرنا نوشت، حدود یک و نیم میلیون مهاجر افغانستان ثبت نام شده و دارای کارت اقامت در پاکستان حضور دارند و بیش از یک میلیون افغانستان هم بدون کارت و بطور غیرقانونی به پاکستان آمده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.