انقراض ماهیان رودخانۀ پنجشیر

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 4 اسد 1395 - ۰۳ اسد ۱۳۹۵

شماری از باشنده‌گان شهرک گلبهار در ولایت پروان که رودخانۀ پنجشیر از آن می‌گذرد، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند، همه‌روزه ده‌ها تن به‌صورت غیرقانونی و غیرحرفه‌یی از منطقۀ صیاد تا پُل گلبهار با استفاده از مواد سمی، بمب، دینامیت و لین برقِ جنراتور ماهیان رودخانۀ پنجشیر را شکار می‌کنند که این‌کار سبب نابودی ماهیان گردیده و از چند سال بدین‌سو ماهیان این رودخانه اندک شده‌اند.
mandegar-3آنان می‌گویند، زمانی که فصل آب‌خیزی رودخانه باشد، شکار ماهی مشکل و شکارچیان دل شکارکردن نمی‌داشته باشند، اما در موسمی که آب رودخانه فروکش می‌کند، ماهیان رودخانه روزهای دُشواری می‌داشته باشند و شکارچیان به‌صورت غیرحرفه‌یی دست به شکار می‌زنند.
به گفتۀ آگاهان، موادِ سمی‌یی در رودخانه ریخته می‌شود، صدها ماهی خُرد و بزرگ به شکل مرده بالای دریا ظاهر می‌کند و با این‌کار نسل ماهی به کُلی از آن محل نابود می‌شود.
از سویی هم، عده‌یی از افراد بمب و دینامیت را به دریا می‌اندازند که باعث کشتار دسته‌جمعی ماهیان می‌گردد.
خالد باشندۀ گلبهار می‌گوید که او همه‌روزه شاهد این وضعیت در رودخانۀ پنجشیر است و هیچ مرجعی تاهنوز به این مشکل رسیده‌گی نکرده است.
نورآقا باشندۀ دیگر گلبهار می‌گوید که در گذشته ماهی‌گیران با استفاده از تور، جال و قفسک به شکار ماهی از این دریا می‌پرداختند که برای بقای حیات ماهیان چندان خطرناک نبود و لانۀ آنان را تخریب نمی‌کرد.
احمد باشندۀ دیگر گلبهار نیز از اندک‌شدن ماهی در رودخانۀ پنجشیر شکایت کرده، می‌گوید: مسوولین باید جلوی شکار بی‌رحمانه و غیرقانونی ماهی این رودخانه را بگیرند تا نسل‌های ماهی پرورش داده شود.
طرف‌داران حفظ محیط‌زیست به این باور اند که چنین شیوه‌های غلط شکار ماهی ممکن است و نسل ماهی را در رودخانۀ پنجشیر به کُلی به مخاطره می‌اندازد.
در این‌حال، عبدالمحیط وزیری رییس کشاورزی و مال‌داری ولایت پنجشیر در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که آنان این مسأله را با نهادهای امنیتی در میان گذاشته‌اند و این نهادها می‌کوشند تا از شکار غیرقانونی ماهیان رودخانۀ پنجشیر جلوگیری کنند.
درحالی‌که آقای وزیری از توجۀ جدی نهادهای مربوط در ولایت پنجشیر به این مسأله ابراز خُرسندی می‌کند، اما می‌گوید که مسوولان ولایت پروان و کاپیسا که بخشی از رودخانۀ پنجشیر از این دو ولایت می‌گذرد، در این زمینه توجه لازم نداشته‌اند.
با تماس‌های پی‌هم موفق نشدیم تا دیدگاه مسوولان کشاورزی و مال‌داری ولایت پروان و کاپیسا را نیز در این زمینه داشته باشیم.
رییس کشاورزی و مال‌داری ولایت پنجشیر تأکید می‌کند که ادامۀ استفاده از مواد سمی، بمب و برق سبب از میان رفتن نسل ماهی در رودخانۀ پنجشیر می‌شود.
سرازیر شدن سیلاب‌ها و آب‌خیزی‌های موسمی عاملی دیگری است که به گفتۀ رییس کشاورزی و مال‌داری ولایت پنجشیر سبب نابودی نسل ماهی در این رودخانه شده است.
بر بنیاد بررسی‌های ریاست کشاورزی و مال‌داری ولایت پنجشیر، قرار است هژده فارم ماهی‌داری در این ولایت به همکاری نهادهای خارجی ساخته خواهد شد که این امر سبب جلوگیری از انقراض نسل ماهی و رشد اقتصاد مردم محل خواهد شد.
این درحالی است چند سال پیش، چهارهزار شیر ماهی به‌خاطر رشد نسل ماهی به رودخانۀ پنجشیر انداخته شد.
در آن‌زمان گفته شد که نسل شیرماهی در رودخانۀ پنجشیر در حال انقراض و این همکاری در هم‌آهنگی با کشور فرانسه صورت گرفت.
رودخانۀ خروشان پنجشیر از کوتل خاواک سرچشمه گرفته تا گلبهار و کوهدامن امتداد دارد. بعد از هم‌سوشدن با رودخانۀ شتل و اتصال رودخانۀ نجراب به وادی نغلو رسیده و در شمال‌شرق بند برق نغلو دریای کابل به آن ملحق می‌شود.
رودخانۀ پنجشیر ماهی فروان دارد و ماهی این دریا پُرگوشت و لذیذ بوده که پیش از این ذریعۀ تور و چنگگ و بعضی وسایل ماهی‌گیری از دریا کشیده می‌شدند؛ بازار خرید و فروش ماهی رودخانۀ پنجشیر گرم بوده و نسبت به ماهیان سایر دریاها قیمت آن بلندتر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.