حادثۀ دهمزنگ و واکنش‌ها پیرامونِ آن

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 4 اسد 1395 - ۰۳ اسد ۱۳۹۵

رسانههای تصویری و شنیداری، باید ماتم ملی را رعایت کرده و از نشر آهنگ‌های شاد در روزهای ماتمِ ملی خودداری کنند؛ زیرا این کاری غیراخلاقی و غیرقانونی است.
مسوولان نهاد نی دیروز یکشنبه (۳ اسد) در یک نشست خبری با بیان این مطلب ابراز داشتند که کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات رسانه‌ییِ وزارت mandegar-3اطلاعات و فرهنگ، باید رسانه‌هایی را که از قانون تخطی می‌کنند و در روز‌های ماتم ملی آهنگ‌های شاد و… نشر می‌کنند، مورد پیگرد قرار دهند.
صدیق الله توحیدی مسوول دید‌بان نهاد نی یا حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان در یک نشست خبری گفت: «مسوولان رسانه‌ها فکر می‌کنند آزاد هستند و هرچه بخواهند نشر کرده می‌توانند. ما آزاد هستیم؛ اما آزادی در چوکات قانون. هرگاه از چوکات قانون بیرون شویم، باید مورد پیگرد قرار بگیریم.»
آقای توحیدی با بیان این‌که اعلام ممنوعیتِ ده روزۀ تجمعات و تظاهرات از سوی حکومت غیرقانونی است، گفت: «رسانه‌ها دیروز (۲ اسد) به‌خاطر مشکل تخنیکی و نبود خدمات انترنتی و مخابراتی نتوانستند به‌صورتِ زنده از راه‌هپیمایی نشرات داشته باشند. حکومت افغانستان پس از انفجار میان معترضان در ساحۀ دهمزنگ کابل که منجر به شهادت ۸۰ تن و مجروح شدن نزدیک به ۳۰۰ تنِ دیگر شد؛ اعلام کرده است که هیچ فردی تا ۱۰ روز حق راه‌پیمایی را ندارد.»
مسوول دیدبان رسانه‌ها بیان داشت: «اما رسانه‌هایی که قصداً از نشر و پخشِ راه‌هپیمایی خودداری کرده‌اند، مخالف قانون دسترسی به اطلاعات عمل کرده‌اند و باید مورد پیگرد قرار بگیرند.»
آقای توحیدی از شهادت یک خبرنگار و مجروح شدن یک عکس‌بردار در حادثۀ دهمزنگ خبر داده افزود: دولت افغانستان در پی انفجارهای مرگبار در میان اعتراض‌کننده‌گان جنبش روشنایی، روز یک‌شنبه (سوم اسد) را ماتم ملی اعلام نمود.
او خاطرنشان کرد: جان باختن ۸۰ تن و زخمی شدن حدود ۳۰۰ تنِ دیگر که همه در تظاهراتِ مسالمت‌آمیز شرکت کرده بودند، برای یک جامعه ماتمی بزرگ است که رعایتِ آن برای شهروندان و خانواده‌های ماتم‌دیدۀ کشور، از مکلفیت‌های اساسیِ رسانه‌ها به شمار می‌رود.

چهارراه دهمزنگ به«چهارراه شهدا» تغییر نام‌ یافت
در همین حال، محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهوری کشور برای حرمت‌گزاری به شهدای دهمزنگ، این چهارراهی را «چهارراه شهدا» نام‌گذاری کرد.
رییس‌جمهوری به شهرداری کابل هدایت داده است که به نام‌‌گذاری چهارراه دهمزنگ به چهارراه شهدا اقدام کند. در خبرنامه‌یی که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری نشر شده، گفته شده است که به منظور گرامی‌داشت، احترام و ماندگاری نامِ شهدایی که بر اثر رویداد تروریستی گروه داعش جان‌شان را از دست داده‌اند، چهارراه دهمزنگ را به‌نامِ چهار راه شهدا نام‌گذاری کرده، تا نسل‌های بعدی به یاد داشته باشند که شهروندان کشور، دموکراسی و مردم سالاری را به چه قیمتی به‌دست آورده‌اند.
در خبرنامه همچنین گفته شده است که شهروندان افغانستان، سال‌های طولانی به منظور ایجاد نظامی مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک و قانون اساسی، مبارزه و مجاهدت کرده‌اند.

واکنش‌های جهانی در مورد حملۀ دهمزنگ
در همین حال، در ادامۀ واکنش‌ها به حملۀ دهمزنگ، جاش ارنست سخنگوی قصر سفید گفته است که این حملۀ شنیع از آن‌جا که یک راه‌پیماییِ صلح‌آمیز را هدف قرار داده، بیشتر نفرت‌انگیز می‌باشد.
سخنگوی قصر سفید افزود که واشنگتن به همکاری با نیروهای افغانستان و کشورهای منطقه به‌منظور مقابله با نیروهایی که امنیت، ثبات و رفاه افغانستان را تهدید می‌کنند، متعهد می‌باشد.
وزارت خارجۀ امریکا نیز ضمن ابراز تسلیت به خانوادۀ قربانیانِ حملۀ دهمزنگ، گفت که واشنگتن آماده است حکومت افغانستان را در انجام تحقیقات پیرامونِ چگونه‌گیِ این حمله و مجازاتِ عاملانِ آن همکاری کند.
از جانب دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در صفحۀ توییتر خود نگاشته است که حملۀ دهشت‌افکنانۀ کابل، عمق شرارتِ داعش را نشان می دهد. آقای ظریف همچنان گفته است که شیعیان و سنی‌ها، هر دو قربانیان حملاتِ داعش بوده و باید هر دو برای شکستِ داعش متحد شوند.
پاکستان نیز ضمن محکوم کردن حملۀ دهمزنگ، آن را یک اقدامِ دهشت‌افکنانه و ناجوان‌مردانه خوانده است.
در همین حال، تادامیچی یاماماتو، نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان گفته است که حملۀ دهمزنگ یک اقدام «شنیع» بود، چون غیرنظامیان را هنگام استفاده از حقِ آزادی گردهمایی و آزادی بیان‌ هدف قرار داد.
در بیانیۀ نمایندۀ ویژۀ ملل متحد آمده است که حملۀ عمدی به گروه بزرگی از غیرنظامیان، جنایتِ جنگی پنداشته می‌شود و قابل توجیه نمی‌باشد.
آقای یاماماتو، خواستار به محاکمه کشانیدنِ عاملان حملۀ دهمزنگ شده است.
جنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و بین‌المللی در افغانستان نیز ضمن محکوم کردنِ این حمله گفته است که مأموریت «حمایت قاطع»، به حمایت از افغانستانی‌ها و حکومت وحدت ملی متعهد باقی می‌ماند.
جنرال نیکلسن از منسوبین نهادهای مجری قانون و کارمندان صحیِ افغانستان به‌خاطر جلوگیری از افزایش تلفات ناشی از حملۀ دهمزنگ قدردانی کرد.
همچنان فدریکا موگیرینی، رییس روابط خارجی اتحادیۀ اروپا، با خانواده‌ها و دوستانِ قربانیانِ حملۀ دهمزنگ ابراز همدردی کرده و خواستار اتحاد همۀ افغانستانی‌ها در جنگ علیه دهشت‌افکنی شده است.
از جانب دیگر، سازمان عفو بین‌‎الملل می‌گوید که حمله بر یک راه‌پیمایی صلح‌آمیز، بی‌اعتنایی مطلقِ گروه‌های مسلح به زنده‌گی انسان‌ها را نشان می‌دهد.
حملۀ دهمزنگ در میان مظاهره‌کننده‌گانِ جنبش روشنایی، روز شنبه (دوم اسد) صورت گرفت که در آن، حدود ۳۰۰ تن زخمی شدند و ۸۰ تنِ دیگر جان باختند و برخی از این قربانیان، روز گذشته در مصلای شهید مزاری دفن‌ گردیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.