نگـرانی از کــابل آلـوده

گزارشگر:سه شنبه 19 اسد 1395 - ۱۸ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3آلودهگی هوا، افزایش ذرات معلق، اعمار ساختمان‌های بدون استندرد، نبود خط سیستم انتقال فاضلاب، انباشته شدن کثافات بدبو در جاده‌ها، کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها و ده‌ها عوامل دیگر، محیط زیست را در شهر کابل با خطرجدی مواجه کرده و امراض تنفسی و قلبی را در این اواخر افزایش داده است.
از طرفی هم انباشت تپه‌های زباله در فضای آزاد شهر سبب گسترش گرد و خاک و انواع آلوهدگی هوا در شهر شده است.
این درحالی است که عوامل ذکر شده نگرانی‌های شدید کارشناسان محیط زیست را به وجود آورده و می‌گویند: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند تا چند سال دیگر نه فضای کابل قابل تنفس ونه هم آب آن قابل آشامیدن خواهد بود.
در همین راستا داکتر ابراهیم کامل، رییس قوانین وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی از آلودهگی آب هوا و محیط زیست در کابل می‌گوید: بی توجهی شهروندان و عدم فرهنگ شهرنشینی و همچنین کثرت نفوس از یک‌سو و بی پروایی شهرداری و اداره محیط زیست از سوی دیگر، جان هزاران انسان را به خطر مواجه کرده است.
او، ادارات مربوطه را به بی توجهی نسبت به حفاظت از محیط زیست متهم کرده و می‌گوید: ادارۀ محیط زیست وهمچنین شهرداری کابل موظف هستند که به هر نحو ممکن همکاری مردم را به خود جلب کرده و درجهت بهبود وضعیت محیط زیست تلاش کنند.
این درحالی است که به گفتۀ آقای کامل، ادارات مربوطه، تا هنوز برای آگاهی‌دهی و اطلاع رسانی مردم، آنگونه که باید کارنکرده است.
داکتر کامل، از شهروندان کابل نیز خواست که درهمکاری با شهرداری و ادارۀ محیط زیست، زمینۀ زندهگی سالم را برای خود فراهم کنند.
به گفتۀ او، ریختن کثافات در مکان‌های نامناسب و تراکم آن در معابر عمومی کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها و بوی بد آن افزون براینکه سخت آزار دهنده است، باعث بوجود آمدن امراض‌ گوناگون می‌شود.
به گفتۀ کامل، افزون برآن، قصابی‌های غیرمعیاری، فروش کله پاچه، شکمبه گاو و گوسفند در بازارهای عمومی و کنار جاده‌ها از نبود فرهنگ شهرنشینی و بی‌توجهی شهروندان بوده که تا اندازۀ زیادی در آلودهگی محیط زیست نقش دارد.
به گفتۀ آقای کامل، انسان موجود عاقل و متمدن است و باید جامعه را از جنگل تفکیک کرده و زندهگی سالم انسانی را درهر شرایط و زمان فراهم کنند.
به عقیدۀ او، حفظ محیط زیست از سوی شهروندان هزینه زیاد لازم ندارد و می‌توانند به سادهگی محیط زیست خود را پاک نگه‌دارند.
مردم در هرجایی که زندهگی می‌کنند چه درخانه و چه مکتب خانه، جای کار، تفریح‌گاه‌ها و هرجای دیگر، می‌توانند بسیار به سادهگی زباله‌های خود را جمع کرده در سطل‌های مخصوص زباله بریزند و یا به نحو آن را از بین ببرند.
به گفتۀ این مقام مسوول، امروزه درافغانستان افزون برجنگ و نا آرامی‌ها و بد امنی‌ها، آلودهگی محیط زیست و بی‌توجهی نسبت به حفظ الصحه، جان هزاران تن را با خطر مواجه کرده است و دشمنان مخفی هر لحظه به جان مردم یورش می‌برند.
آقای کامل در ادامه اظهار داشت: همانگونه که تمام شهروندان در مبارزه با پدیده تروریسم و دهشت‌افگنی حساس هستند و شب روز در تأمین امنیت خود تلاش دارند، در مبارزه با میکروب‌ها و آلودهگی‌های محیط زیستی نیز باید حساس بوده و مبارزۀ پیگیرداشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.