اتحاد داعش و طالبان در افغانستان

گزارشگر:سه شنبه 19 اسد 1395 - ۱۸ اسد ۱۳۹۵

گروه داعش و طالبان پس از دو سال جنگ شدید علیه هم‌دیگر، مجبور به آتش‌بس در بسیاری از مناطق شرقی افغانستان شده‌اند که هر دو گروه شورشی را کمک کرده تا علیه عملیات‌های سرکوب‌کننده نیروهای افغانستان به حمایت امریکا، دوباره سازمان یابند و به گونۀ مشترک بجنگند.
به گزارش وال استریت ژورنال، اما چند ماه پیش، گروه دولت اسلامی نبردهای خونینی را با گروهک‌های طالبان محلی به‌خاطر گسترش قلمرو، در mandegar-3چندین ولایت به راه انداختند. طالبان به عنوان یک گروه شورشی سابقه‌دار، در پی آن بود تا رقیب کوچک‌اش را که در سال ۲۰۱۴ به‌وجود آمد، نابود کند. نیروهای افغان و ایتلاف به رهبری امریکا از این جنگ‌ها و درگیری شورشیان در چندین جبهه‌، سود بردند تا آنها را به عقب برانند و مناطق تسخیرشده به دست آنها را پس بگیرند.
اما مقامات افغانستانی می‌گویند که هر دو گروه شورشی در این اواخر توافق کرده‌اند تا جنگ علیه همدیگر را متوقف کرده و تنها بر ضد نیروهای حکومتی بجنگند. حاصل توافق‌شان این بوده است که گروه دولت اسلامی یا داعش، توانسته است به جنگ علیه نیروهای افغان تحت حمایت امریکا تمرکز کند و دامنه جنگ و جای پای‌شان را به شمال ننگرهار در کنر که یکی از سنگران دیرینه طالبان و القاعده بوده است، نیز گسترش دهد.
جنرال محمد زمان وزیری، فرمانده نیروهای ارتش در شرق افغانستان گفت: «آنها (گروه داعش) قبلا با طالبان جنگ‌های خونینی داشتند. اما در جریان دو ماه گذشته، هیچ جنگی میان این دو گروه صورت نگرفته است».
حضور گروه تروریستی دولت اسلامی هنوز در افغانستان تازه و ناچیز است. مقامات افغانستان تخمین می‌زنند که حتا آنها در مقر اصلی‌شان در ننگرهار، چندین برابر نسبت به گروه شورشی طالبان، کم‌تر و کوچک‌تر هستند. و آتش‌بس میان آنها، می‌تواند هر زمانی شکسته شود.
اما گروه دولت اسلامی از این صلح نسبی با گروه شورشی مخالف‌اش بهره برده تا دامنۀ حملات مرگبارش را گسترش دهد. این گروه تروریستی در ماه جولای، مسئولیت یک حمله انتحاری در کابل که جان بیش از هشتاد نفر را گرفت و یکی از مرگبارترین حمله‌ها پس از سال ۲۰۰۱ در پایتخت افغانستان بود را بر عهده گرفت.
با وجود وقوع خشونت‌های مقطعی میان افراد مسلح هر دو گروه، فرماندهان گروه داعش تلاش کرده‌اند تا روابط دوستانه‌ای را با طالبان برقرار نمایند. به گونه‌ی مثال، در ولایت کنر جنگجویان گروه دولت اسلامی برای گفتگو در مورد آرمان مشترک هردو گروه یا همان بنیان‌گذاری یک نظام حقوقی اسلامی، با اعضای طالبان نزدیک شده‌اند. آنها به این منظور با باشنده‌گان محل نیز در مساجد دیدار می‌کنند تا روی اعتقادات و تهیه غذای جلسه‌های‌شان در اماکنی که ایده‌های‌شان بررسی می‌شود، گفت‌وگو کنند.
با آن‌که سابقه قصاوت‌گری‌های گروه دولت اسلامی توانایی این گروه را برای جلب حمایت بیشتر تضعیف کرده، اما هنوز هم قادر به افزایش صف‌های جنگجویان‌اش با تهیه معاش‌های ناچیز در مناطق فقیرنشین بوده است. به گونه‌ی مثال و به گفته ملک خان باچا، یک کلان قومی در ولسوالی سرکانی، گروه داعش از یک ولسوالی حدود ۴۰ جنگجو را برای نبرد در ولایت ننگرهار استخدام کرده است. اما از آنجایی که این گروه در حال حاضر مصروف سربازگیری می‌باشد، هنوز راه درازی را در پیش دارد تا علیه حکومت در ولایت کنر عملیات نظامی راه‌اندازی کند.
آقای باچا گفت: «آنها می‌خواهند جوانان را شستشوی مغزی بدهند. آنها علیه نیروهای خارجی و حکومتی پروپاگند و شایعه پخش می‌کنند».
اتحاد گروه دولت اسلامی با طالبان زمانی صورت می‌گیرد که ایالات متحده تلاش‌هایش را برای مبارزه با این گروه شدت بخشیده است. پس از انجام یک عملیات مشترک نظامی نیروهای امنیتی افغانستان و امریکایی در ماه فبروری علیه گروه دولت اسلامی، روشن شد که این گروه دوباره سازمان‌دهی شده و مناطق از دست‌رفته‌شان را دوباره درحال بازپس‌گیری هستند.
در هفته‌های اخیر، فرماندهان امریکایی، نیروهای بیشتری را در افغانستان توظیف کرده‌اند تا یک عملیات تهاجمی مشترک را با نیروهای امنیتی افغانستان که عملیات‌های سنگین زمینی و هوایی را شامل می‌شود، به هدف از بین بردن فرماندهان شورشیان راه‌اندازی کنند. عملیات‌های نیروهای امریکایی و افغانستانی در شرق افغانستان، بسیاری از مراکز این گروه را در چندین ولسوالی ننگرهار از بین برده است. این عملیات‌ها باعث شده است تا شورشیان گروه دولت اسلامی بیشتر به مناطق کوهستانی و مرزی و هم‌چنان به شمال ننگرهار در ولایات کنر و نورستان متواری شوند.
انتظار می‌رود تا تمرکز عملیات به ولایات هم‌جوار به شمول کنر نیز توسعه یابد و جنگجویان فراری را تا مناطق مقصد و پناه‌گاه‌های امن‌شان نیز تعقیب کند.
فرمانده ارشد نظامی امریکا در افغانستان، جنرال جان مک نیکلسون گفته است که این آتش‌بس میان گروه‌های شورشی در کنر، یک توافق بزرگ را نشان نمی‌دهد و شکننده است. او گفت: «هرچند شاید میان آنها آتش‌بسی به‌وجود آمده باشد، اما هنوز هم درگیری‌هایی میان آنها به‌وقوع می‌پیوندد. همیشه در شماری از بافت‌های اجتماعی، زندهگی و فرصتی برای زندهگی وجود دارد».
اما مقامات محلی در حال حاضر گمان می‌کنند که این آتش‌بس به یک اتحاد واقعی در میدان جنگ میان این دو گروه مسلح مخالف دولت تبدیل شود. ایدیولوژی آنها در یک مورد متفاوت است. طالبان می‌خواهد که نیروهای خارجی، افغانستان را ترک کنند و قانون شریعت حاکم شود؛ در حالی که گروه دولت اسلامی می‌خواهد یک خلافت جهانی را ایجاد کند. هیچ یک از دو جانب، نمی‌خواهند از کنترول بر دیگری‌شان چشم‌پوشی کند.
وحیدالله کلیم‌زی، والی کنر گفت: «موضع طالبان این است که تنها گروه جنگی و (مخالف دولت) ما هستیم و اگر شما می‎خواهید بجنگید، باید زیر چتر گروه ما بجنگید. آنها خودشان را به‌عنوان مالک این جنگ می‌دانند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.