وزیر آموزش و پرورش: ظرفیت آموزگاران در ولایات ارتقا می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 20 اسد 1395 - ۱۹ اسد ۱۳۹۵

وزارت آموزش و پرورش به‌خاطر ارتقای‌ ظرفیت آموزگاران و دانش آموزان در ولایات چهارتفاهم‌نامه‌ را به ارزش ۱۱،۵ میلیون دالر امریکایی با نهاد‌های غیر دولتی امضاءء کرد.
اسدالله حنیف بلخی وزیر آموزش و پرورش حین امضاءی این تفاهمنامه‌ها با نماینده‌گان موسسۀ کمیته ناروی، نهاد پاملرنه و نهاد مردم ضرورت‌مند mandegar-3افغانستان، دیروز ( سه شنبه ۱۹ اسد/ مرداد) در یک نشست خبری گفت: وزارت آموزش و پرورش از ایجاد دولت موقت افغانستان به کمک نهادهای و جامعۀ جهانی، توانسته در راستای بلند بردن ظرفیت دانش‌آموزان و آموزگاران دست‌آوردهای چشمگیری داشته باشد.
آقای بلخی افزود: تفاهمنامه‌هایی که در حال حاضر با نهادهای غیر دولتی امضاء می‌کنیم، شامل پروژۀ ساخت ۱۱۰ صنف محلی برای ۳۳۰۰ دانش آموز دختر و پسر از طرف موسسه پاملرنه در ولایات پروان و کاپیسا به هزینۀ ۴ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۳۶۲ دالر امریکایی در در مدت پنج سال ساخته خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم‌چنان، پروژۀ دوم این تفاهمنامه شامل ساخت ۲۰۴ صنف درسی برای ۵۶۶۵ دانش‌آموز در ولایات خوست، پروان، پکتیا و کاپیسا است که به هزینۀ سه‌میلیون و ۷۳۳ هزار و ۶۲۴ دالر امریکایی در مدت سه سال توسط موسسه پاملرنه ساخته می‌شود.
او گفت: نهاد ناروی برای افغانستان در تهیه لوازم لابراتواری‌ و توزیع مواد درسی برای ۲۸۳۵ دانش آموز بی‌بضاعت در ۲۵۰ مکتب ولایات غزنی، بدخشان و فاریاب که سه‌میلیون و ۹۶۱ هزار و ۲۵۳ دالر امریکایی هزینه برمیدارد، در مدت سه سال تطبیق خواهد شد.
به گفتۀ او، هم‌چنان، موسسۀ تحت عنوان « مردم ضرورتمند افغانستان » نیز با ایجاد ۲۸۰ صنف سواد آموزی برای ۵۶۰۰ تن پسران و دختران در ولایات ننگرهار به مصرف ۳۸۶ هزار و ۷۶ دالر امریکایی در مدت دوسال این پروژه را تطبیق خواهد کرد.
آقای بلخی بیان داشت که مجموعً هزینۀ چهار تفاهنمامۀ امضاء شده از طرف وزارت معارف، ۱۱ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۳۱۵ دالر امریکایی است و شفافیت را در این برنامه‌ها از طرف نهادهای تطبیق کننده خواهان شد.
آقای بلخی در قسمت از سخنان خود همکاری مردم را با نهاد آموزش‌ و پرورش در ولایات مختلف را مهم خوانده افزود: در برخی ولایات جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق نسبت مشکلات امنیتی دروازۀ حدود ۵ – ۶ صد مکتب بسته است که با همکاری محاسن سفیدان مناطق در تلاش بازگشایی آن هستیم.
او گفت: در برخی از ولایات مخالفان مسلح دولت با باز بودن مکاتب مشکل ندارند؛ اما از طرف‌های درگیر جنگ خواست که از مراکز آموزش و پرورش را نظامی و جنگی نسازند.
در همین حال، باورها بر این است این‌ کمک‌های می‌تواند در ترقی و انکشاف کیفیت آموزش و پرورش موثر تمام شود.
اسد الله حنیف بلخی وزیر آموزش و پرورش پس از قرار گرفتن در سمت این وزارت، مسوولان پیشن این وزارت را به تشکیل استادان و مکاتب خیالی متهم کرد.
فاروق ورک وزیر پیشین آموزش و پرورش که یکی از طرف داران اشرف غنی در دورۀ کمپاین‌ انتخابات بود، از طرف وزیر جدید آموزش و پرورش متهم به تشکیل مکاتب و استادان خیالی در معارف افغانستان است؛ اما آقای وردک اخیراً به حیث مشاور ریاست جمهوری برگزیده شده است. در حالی که در زمان او پول‌های هنگفت صرف وزارت آموزش و پرورش شد؛ اما هنوز از کیفیت آموزش و پرورش خبری نیست و مکاتب در ولایات ساختمان ندارند و دانش‌آموزان در فضای آزاد درس می‌خوانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.